Genoeg van oppervlakkigheid in gemeente

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Ik ben een 16-jarige jongen die graag naar de kerk gaat, daar veel dingen doet (organist, beeldverbinding, etc.) in de gemeente (PKN) in mijn woonplaats. De laatste jaren begint het aan mij te knagen. Ik weet gewoon niet of het juist is wat hier gebeurt en ik ben het er steeds vaker niet meer mee eens. Nu wil ik overstappen naar de HHK, maar ik vind het zo lastig om dat daadwerkelijk te doen. Dit zijn de redenen dat ik twijfel(de):

In de preken mis ik het evangelie. De laatste weken wordt er door onze eigen predikant vooral uit het Oude Testament gepreekt. Waarom is er geen evenwicht? Ik heb er op gelet en de naam Jezus wordt nauwelijks genoemd in de preek. Dat kan toch niet juist zijn/kloppen? Het enige wat gebeurt is naar mijn idee het vertellen en uitleggen van het Bijbelverhaal en dat gebeurt in 20 minuten terwijl er zoveel meer en dieper over te zeggen is.

Ieder jaar met Kerst staat er een kerstboom in de kerk met kerstballen, piek en lichtjes erop en eraan. Dat terwijl er duidelijk ergens in Jeremia staat dat je geen palen mag tooien met zilver en goud. Wat voor signaal geef je dan aan de buitenwereld?!

Hoewel ik er als mens niet over mag oordelen, kan er in onze gemeente veel mee door. Een keer per zondag naar de kerk is genoeg, reizen/vakantie (ook vliegvakanties) worden gewoon gedaan op zondag, zelfs door kerkenraadsleden.

Hoe ik bij de HHK ben gekomen is door mijn familie die verder allemaal naar de HHK gaat een dorp verderop. Dat is een heel fijne, warme, grote gemeente met veel jongeren van mijn leeftijd, terwijl er in mijn gemeente maar een paar jongeren zitten. Dan ging ik zondagmiddag naar m’n opa en oma toe en dan mocht ik af en toe eens blijven en dan naar de kerk ‘s avonds. Dat vond ik altijd zo fijn. Ik weet nu nog preken die echt iets betekenen/zeggen voor mijn leven van zes jaar geleden, terwijl ik uit mijn eigen gemeente er geen enkele meer kan herinneren, ook niet van de laatste tijd.

Waarom ik nog niet overgestapt ben, is omdat ik van mijn vader of predikant wel eens hoor over de HHK dat het allemaal niet klopt wat ze zeggen en dat het allemaal flauwekul is enzo, terwijl ik dat niet vind... Het liefst stap ik over naar die gemeente, maar hoe kan ik dat het beste zeggen tegen mijn ouders? Wat ik ook spannend vind is hoe mijn gemeente (PKN) erop zal reageren. Ik ben de enige trouw naar de kerk gaande jongere. Ik doe erg veel en ben erg betrokken. Het is echt een heel fijne gemeente. Ik woon in een klein dorpje waar iedereen elkaar kent. Wat zal er gebeuren als ik als een van de weinige jongeren weg ga. Wat gaat er gebeuren met de anderen? Zal de gemeente zich nog redden? Moet ik me daar dan schuldig over voelen of heeft het dan zo moeten zijn? Ik ben er gewoon radeloos van. Heeft u/hebben jullie goede tips en raad voor mij?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is verdrietig om jouw ervaring te lezen en ik begrijp je twijfel. Het is niet goed wanneer Christus niet centraal staat in de preken. Ook vanuit het Oude Testament moeten altijd lijnen naar Christus en Zijn verlossingswerk worden getrokken. In een preek behoort een ontdekkend element aanwezig te zijn, zodat we zien wie wij zijn en dat we genade nodig hebben. De noodzaak van geloof en bekering moet verkondigd worden. De liefde en het ontzag voor God, Zijn Woord en Zijn dienst behoren in onze dagelijkse levenswandel te blijken.

Zelf ben ik in 2004 mijn plaats blijven innemen in de PKN. Ik hoop en bid dat de Heere van binnenuit een hervorming zal werken in die kerk. Maar ik denk niet dat je moet zeggen dat het allemaal niet klopt, zoals ze zeggen in de HHK. In feite ben ik het eens met hun bezwaren tegen de PKN, maar ik geloof niet dat het vormen van een nieuw kerkgenootschap de oplossing is.

In jouw geval echter gaat het allereerst over de vraag wat nodig is voor jouw ziel. In de gemeente waar je nu bent klinkt niet de prediking van zonde en genade, niet de noodzaak van wedergeboorte en de oproep tot bekering. Christus staat niet centraal in de prediking. Daarom lijkt het mij nodig dat je de overstap maakt naar een gemeente waar dat wel gebeurt. Uit jouw vraag begrijp ik dat jij die prediking nu kunt horen in een nabijgelegen HHK gemeente. Mijn advies is om die overstap te maken. Het gaat uiteindelijk niet om de naam van de kerk, maar om de prediking die er klinkt. De vraag hoe je huidige gemeente zal reageren, begrijp ik. Maar jij bent als jongere niet in een positie om die gemeente te redden, aangezien je zelf nog aan het zoeken bent naar geestelijke duidelijkheid. Het zou wel goed zijn wanneer je, mogelijk per brief, zou kunnen uitleggen wat je motivatie is om over te stappen. De Heere zou dat kunnen gebruiken om de kerkenraad of predikant te laten nadenken over het gebrek aan echte inhoud in hun gemeente. Bid om wijsheid en leiding van de Heere in deze weg. Blijf ook bidden voor de gemeente waar je nu niet kunt blijven vanwege de oppervlakkigheid daar. De Heere is machtig en genadig om daar door de Heilige Geest een geestelijke herleving te geven.

Ds. J. A. van den Berg,
Sint Anthoniepolder

Ds. J.A. van den Berg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sint Anthoniepolder
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

kerkkeuze