Huisgodsdienstoefening

Ds. A.K. Wallet / 5 reacties

Vraag

Bij ons gaat lezen aan tafel niet echt zoals het moet. Vaak wordt er nauwelijks geluisterd en, de hand in eigen boezem, zelf heb ik ook regelmatig iets van: wat heb ik nou eigenlijk gelezen? Daarom zou ik eigenlijk wel een boekje willen waar een stukje uit de Bijbel in geschreven staat en dan iets pakkends daarover met aansluitend wat vragen, zodat de kinderen weten dat er vragen komen en ze -hoop ik- gemotiveerder zijn om te luisteren. Maar het moet ook weer niet allemaal te lang zijn, anders gaat het ook niet werken denk ik. De kinderen zijn in de leeftijd van 14 tot 21. Mijn vraag is nu of er iets geschikts is. Ik weet niet echt iets.

Antwoord

Beste vrager,

Het thema dat u aanreikt raakt wat we noemen de huisgodsdienstoefening. We kennen onze godsdienstoefeningen als we op de zondag naar de kerk gaan. Ook kennen we daarin iets in de wekelijkse samenkomsten, als we met elkaar rondom Gods Woord in verenigingsverband bij elkaar zijn. Maar wat er in ons eigen huis gebeurt is wel zo belangrijk. Men heeft het gezin wel genoemd: “een kerkje in het klein.” Daar wordt het Woord gelezen , daar wordt gebeden, daar wordt gezongen. Er mag geen scheiding zijn tussen ons gezin en de zondagse kerkdiensten. Ik waardeer uw vraag, waaruit bezinning blijkt met het oog op meerdere zegen bij het Bijbelgebruik aan tafel.

Uw vraag is een specifieke vraag omdat u een dagboekje wil, waar een stukje uit de Bijbel in staat, een korte uitleg en nog wat vragen. Er zijn dagboeken bij  de vleet, te kust en te keur. Teveel om op te noemen. Daarnaast hebben verschillende kerkgenootschappen een uitgave, terwijl er ook de bekende scheurkalenders zijn, meestal tegenwoordig in boekvorm. Ik ben eens voor u in een boekwinkel gaan kijken, waar een uitgebreid assortiment aan dagboeken aanwezig was. Dagboeken in de lijn van onze gereformeerde gezindte. Ik heb ze allen bekeken; er zijn er vele waar mooie stukjes in stonden en Schriftgetrouw. Maar een dagboekje waar u naar vraagt, heb ik niet gevonden, waar zowel een gedeelte uit de Bijbel in staat, en een uitleg en een aantal vragen en gericht is op de samenstelling van uw gezin.

Nu lijkt het me wel goed dat u het Schriftgedeelte uit de eigen Bijbel leest. Dat lijkt me beter dan wanneer ook dat in een boekje zou staan. Het dagboek heeft één tekst als overdenking, terwijl daarbij wordt aangegeven welk Schriftgedeelte u dient te lezen. Vaak is dat het Schriftgedeelte waaruit de tekst genomen is. Laat door het lezen uit de Bijbel,de Schrift Zelf aan het woord komen! Ik vond twee dagboeken, waar naast de uitleg ook één of enkele vragen aan toegevoegd waren. Als het er meer zijn, dan hoop ik dat die via dit antwoord bekend zullen worden, omdat mensen zullen reageren. Het is namelijk niet de bedoeling dat we via Refoweb reclame maken voor een bepaald soort dagboek.

Om u enigszins te helpen noem ik u twee titels van boeken, waar u in uw geval wat aan zou kunnen hebben. Het zijn dagboeken met een vraag of vragen. “Elke dag een psalm”, onder redactie van dr. M van Campen, uitgegeven bij Boekencentrum. “Zeker weten”, door ds. P. van Ruitenberg. Thematisch dagboek bij de Bijbel. Uitgegeven bij Den Hertog.

Ik wens u van harte Gods zegen toe in uw bezinning en hoop dat uw kinderen uw bezinning zullen waarderen. Het lijkt me goed om hen er bij te betrekken, gezien hun leeftijd. U zou ze mee kunnen nemen naar een chr. boekhandel en ze laten mee zoeken in het vinden van een dagboek. Ook zijn er vaak folders, die een dagboekje bespreken en op grond waarvan uw kinderen hun mening zouden kunnen geven.

Gods onmisbare zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

boeken
5 reacties
Hanna
Het dagboek van ds van Ruitenberg is erg mooi!

Heel eenvoudig, duidelijk, met voorbeelden uit het dagelijks leven,
en vaak met 2 of 3 teksten uit de Bijbel uit verschillende bijbelboeken.

Het probleem herken ik trouwens ook in mijn eigen gezin,
al is bij ons de oudste nog maar 6,
maar ze zijn zo afgeleid, net als wijzelf trouwens...
bij ons luisteren ze wat beter als je eerst wat uitlegt over
wat je gaat lezen, of uit de kinderbijbel leest waar de juf over verteld heeft.

Ik hoop dat bij jullie een dagboek de aandacht wat beter vasthoud!
Pitty88
Rika Vliek - Time out.
Korte prachtige stukjes, met elke dag vragen om over na te denken, en een thema om voor te bidden of te danken.
Aanrader!
slabbekoorn
Ik herken het ook heel erg. Wij doen het nu sinds kort zo: `s morgens neem iedereen een Bijbel. Mijn man begint met een vers of twee te lezen en zegt dan tegen één van de kinderen om verder te lezen. Men weet niet van te voren wie. Dus de kinderen en ik zelf ook moet echt goed mee lezen. Ik merk dat je het veel beter in je opneemt wat er gelezen word. `s Middags hebben we er een dagboek bij van M. Quist. Heel eenvoudig en met vragen die achteraf worden gesteld. Misschien wat tips!?
Orchidee
Wat slabbekoorn zegt met ieder een stukje lezen, deden wij thuis ook, in de eerste plaats let je beter op, lees je mee dus begrijp je ook beter wat er gelezen word en is het een mooie oefening om later wat makkelijker als je zelf een gezin hebt of bij vrienden bent, te lezen uit de bijbel

Ook bidden vroeger om de beurt, of in kringgebed, zo leer je ook voor gaan en dingen makkelijker onder woorden brengen door de tijd heen als je hardop bid.

@ de vragenstelste; veel wijsheid en Gods zegen toegewenst
19855
Er is een boekje vertaald van Matthew Henry en het heet: 'een huis voor de Heere' uitgeverij is de Banier volgens mij kost het €17,90. Dat is echt een schitterend boekje wat handeld over huisgodsdienst, zeer praktisch!