Beste schermer ter wereld worden

Ds. C. Oorschot / Geen reacties

Vraag

Ik ben vijftien jaar oud en ik doe aan schermen. Ik doe dit al sinds mijn negende, dus al ongeveer zes jaar. Zoals andere kinderen zo goed willen kunnen voetballen als Ronaldo of Messi, was het mijn droom om de beste schermer ter wereld te worden. Na een paar jaar vervloog die droom omdat ik dacht dat ik het niet kon en dat het onmogelijk was. Nou werkt het niet helemaal zo met schermen omdat het een vrij kleine sport is. Daardoor kan je erg snel topwedstrijden doen in Nederland die meetellen voor een plek op de ranglijst. Ik heb zelf ook al zulke wedstrijden gedaan. Hierdoor kwam deze droom weer een beetje terug en weet ik dat het zou kunnen lukken om bij de top van Nederland te horen door veel te trainen en te geloven dat God me hierin helpt.

Maar eigenlijk twijfel ik heel erg of Hij het wel goed vindt dat ik zo’n doel stel waar ik eigenlijk bijna iedere dag mee bezig moet zijn. Het is namelijk zo dat er ook in de Bijbel staat dat je niet voor aardse dingen moet leven, zoals geld of roem, maar juist voor God moet leven. En daar ben ik het ook volledig mee eens, want geld interesseert mij erg weinig en ik wil echt niet beroemd worden. Maar het is wel zo dat je streeft naar succes en eigenlijk je leven er -een soort van- aan wijdt. En ik weet niet of God dat wel van mij wil.

Ik loop hier heel erg mee vast omdat ik aan de ene kant moet denken aan het verhaal van de talenten. Hierdoor denk ik God heeft mij een talent gegeven en ik moet dat zo veel mogelijk benutten. Aan de andere kant denk ik dat het juist niet goed is als ik er bijna iedere dag mee bezig ben en dan altijd bezig ben met succes en niet altijd met God en andere belangrijke dingen. Kunt u mij vertellen hoe u hierover denkt en wat de Bijbel erover zegt?

Antwoord

Allereerst een opmerking: Gode zij dank, dat er nog jongeren zijn (waarvan de vraagsteller er een is) die niet helemaal in hun hobby of sport opgaan en dit niet los zien van hun verantwoordelijkheid tegenover de HEERE.

Op zich wil ik de schermsport niet veroordelen, alleen trek ik in twijfel of God hiervoor talenten geeft. Dát onze God talenten geeft is zeker, maar wanneer ik de gelijkenis van de talenten lees valt me op dat zowel hij die de vijf als ook hij die de twee talenten ontvangen heeft ermee aan het werk gaan voor hun heer. Dus niet om er roem of eer mee te behalen, of om er iets mee te worden of te bereiken, maar om een goede dienstknecht te zijn, ook als ze onder het oog van hun meester weg zijn. Zelfs dit laatste: een goede dienstknecht zijn, is geen doel op zich, maar blijkt uit de wijze waarop zij met de hen geschonken gaven omgaan.

Op zijn eigenlijke vraag: wat zegt de Bijbel hierover?, geeft hijzelf het antwoord, omdat door heel zijn schrijven heen de vraag speelt: Ben ik goed (en dat in Gods ogen) bezig? De Bijbel (Jezus) zegt ons heel duidelijk: Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid... (Matt. 7:33).

Bij alles wat we doen is het belangrijkste, dat we het met de Heere doen en op het gebed vrede hebben met alles wat we doen en spreken. Ook dat het dient tot meerdere glorie en verheerlijking van Zijn Naam.

Nog één zinnetje uit het Woord van God: Zonder Mij kunt gij niets doen (Joh. 15,5), dus ook niet schermen achter de schermen van Gods genade.

Ds. C. Oorschot

Lees ook: 'Topsport bedrijven'

Lees meer artikelen over:

sport(en)