Bijbels verantwoord

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Het YouTubekanaal van ... is toch geen echt christelijk programma? Dit kan je toch niet met God en Zijn Woord doen? Ik vind het lastig te bepalen of dit nou wel of niet Bijbels verantwoord is?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In de eerste instantie was ik geneigd om in te gaan op je vraag: “Dit kan je toch niet met God en Zijn Woord doen?” Maar toen ik er over na dacht realiseerde ik me dat in je tweede vraag, “Ik vind het lastig te bepalen of dit nou wel of niet Bijbels verantwoord is?”, misschien ook wel de kern van het probleem schuilt. Want ik denk dat veel meer mensen daar de weg kwijt zijn, inclusief de makers van dat programma.

Zoals je ziet hebben we de naam en de link van het programma dat je noemde uit de vraag weggelaten. Dit om te voorkomen dat we verdwalen in een discussie over dit specifieke programma. Ik wil het liever wat algemener benaderen, want het is iets dat veel breder speelt.

Wat betekent Bijbels verantwoord? Dat het aansluit bij de leer van een bepaalde kerk, of bij de denkwijze van een bepaald groep mensen? Nee, dat is niet de maatstaf. Bijbels verantwoord betekent dat het in overeenstemming is met wat God heeft gezegd en hoe Hij zich aan ons heeft bekendgemaakt. Want we geloven dat de Bijbel het Woord van God is. En uit de Bijbel leren we God kennen: wie Hij is, hoe Hij is, wat Hij wil en wat Hij ons te zeggen heeft.

Een wijdverbreid probleem in onze tijd is, denk ik, dat de Bijbel niet meer werkelijk als het objectieve woord van God, als de objectieve waarheid, wordt genomen. Mensen belijden misschien nog wel dat de Bijbel leidend voor hen is (alhoewel dat ook onder kerkelijke mensen afneemt), maar ondertussen laten ze hun eigen denkbeelden heersen over de Bijbel. En dat gebeurt op heel veel gebieden. En dan wordt gezegd dat je de Bijbel op verschillende manieren kunt interpreteren en dat niemand de waarheid in pacht heeft. Of dat je niet alles dat in de Bijbel staat serieus moet nemen. Of dat een bepaalde zaak niet direct in de Bijbel wordt genoemd en de Bijbel er dus niets over zegt. Of omdat de wetenschap, of de psychologie, of de moderne mens inmiddels wel beter weet. Of omdat het niet meer past in de moderne tijd. Of omdat mensen vinden dat bepaalde dingen niet meer kunnen. En dan worden er allerlei gedeelten effectief uit de Bijbel weggeknipt. En daardoor ontstaat er een vervormd beeld van God waarin veel dingen ontbreken. En mensen gaan steeds meer zelf invullen, vaak vanuit ideeën die zijn gevormd door de tijdgeest. Het gevolg is dat we gaan dwalen, omdat we nergens meer een houvast hebben en dat dan gaan zoeken in veranderlijke dingen.

Dat gebeurt vaak niet met opzet, maar we nemen dat van elkaar over zonder er verder bij stil te staan. We volgen wat andere zeggen, in het bijzonder hen die zeggen wat hun het meest aanspreekt. Maar de vraag of dat ook werkelijk is wat God heeft gezegd, en of dat dat nu ook werkelijk overeenstemt met wie God is, komt niet bij ons op, of die leggen dit naast ons neer. Als ik zo de (kerkelijke) discussies om me heen zie of lees, dan lijkt het er vaak op dat God Zelf er eigenlijk niet meer toe doet. Hij staat aan de zijlijn en mag toekijken hoe de mensen onderling wel uitmaken hoe het zit.

De moderne mens is verdwaald. Je hoeft maar om je heen te kijken en je ziet dat overal. Ik vraag me af of het ooit zo’n chaos in de hoofden van mensen is geweest als in onze tijd. Velen zijn de weg kwijt en dolen in het rond in de hoop ergens een beetje houvast te vinden. Sommigen schenken nog waarde aan religie en proberen daar wat houvast in te vinden. Een houvast aan een God die van je houdt, die voor je zorgt, die de zaken onder controle heeft, die je gunstig gezind is en je helpt bij problemen. Maar is dat de God die er werkelijk is?

Als je verdwaald bent heb je een kaart nodig, een kaart die je de weg wijst zodat je weer in de goede richting komt. En als het terrein lastig is en de kaart soms op het eerste oog wat moeilijk is om te lezen, dat moet je nog nauwkeuriger kijken en je houden aan wat de kaart zegt. Dan moet je je zeker niet laten leiden door eigen interpretaties of door wat mensen er van vinden.

Zo is het ook met de Bijbel. We moeten de enige ware God zoeken zoals Hij werkelijk is en zoals Hij zich werkelijk aan ons heeft geopenbaard. We hebben net de Hervormingsdag gehad, de dag waarop we de reformatie herdenken. De periode waarin het Sola Scriptura, de Bijbel, als het hoogste gezag in ere werd hersteld. Niet de gedachten van mensen, niet de gedachten van jou of van mij, maar wat de Bijbel zegt is leidend. Dat is de kaart waarmee we de weg terug kunnen vinden. “Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad”, Psalm 119, kan dan een werkelijkheid worden.

In de Bijbel leren we God kennen, wie Hij is, en wat Hij wil. Uit de hele Bijbel en niet alleen de gedeelten die we graag horen. Niet een gefragmenteerd beeld op grond van losse teksten, maar een compleet beeld op grond van de hele Bijbel. Dan zien we een God die heilig is, die toornt over zonde en onrecht. Die niet met Zich laat spotten. Die zich ontfermen wil over allen die verdwaald zijn. Die wil dat alle mensen tot bekering komen. Die zeer te vrezen is, maar een toevlucht is voor allen die Hem vrezen. Die rechtvaardig is en die de schuldige niet voor onschuldig houdt. Die recht zal doen. Die zal oordelen. Die echter ook lankmoedig en barmhartig is, vol van genade. Die Zijn Zoon, de Heere Jezus als middelaar heeft gestuurd om Zich met ons te verzoenen, om ons te heiligen en te reinigen. Want Hij is niet zoals wij. Hij is heilig en wij niet. Hij is rein en wij zijn onrein. Hij is volmaakt, wij zijn vol van ongerechtigheid. Hij is wijs en alwetend. Wij zijn blind en kortzichtig. En nog veel meer. Al deze dingen zijn niet op verschillende manieren te interpreteren. Uit de vele geschiedenissen en onderwijzingen uit de Bijbel kunnen we heel goed opmaken wie God is en wat Hij wil. Wie alles laat staan en leest zoals het is krijgt een behoorlijk compleet beeld van God. Een objectief beeld en niet een persoonlijke interpretatie. Afwijkingen komen er alleen wanneer iemand zich beperkt tot bepaalde gedeelten en de rest negeert en, figuurlijk gezien, uit de Bijbel knipt.

In het programma dat je noemt is meer aan de hand. Misschien heb je vooral moeite met de muziek en de presentatie. Maar dat is niet het enige. Het is maar zelden dat er een paar dingen wat anders zijn en dat de rest verder hetzelfde is als wat de kerk altijd geleerd heeft vanuit de Bijbel. Vaak zit er een heel andere denkwereld achter. De Bijbelse inhoud is uitgehold en sterk vermenselijkt. De boodschap is niet meer datgene waarvan de Bijbel zegt dat mensen dat nodig hebben om te horen, maar in plaats daarvan is het iets waarvan men meent dat de kijkers daar behoefte aan hebben. En dat er voor moet zorgen dat ze zich weer goed voelen met zichzelf. Niet alles wat gezegd wordt is verkeerd, maar het is een sterk verwaterde versie van wat de Bijbel zegt.

De problemen die er keer op keer worden aangekaard zijn de dingen die mensen overkomen, veroorzaakt door anderen of door omstandigheden. Maar ons wekelijke probleem is niet wat ons overkomt, of wat anderen ons aandoen, of hoe we ons voelen, ons werkelijke probleem is wat wij zijn van nature. Het evangelie, zo wordt letterlijk gezegd, is dat God liefde is. Maar dat is niet het evangelie. Het evangelie is dat de zonde en de dood is overwonnen, dat de schuld is gedragen, dat er verzoening is uit vrije genade, dat er een licht is gekomen in de wereld dat schijnt in de duisternis, de Heere Jezus, en dat er bij Hem verlossing is. Zonde wordt beschreven als “dat we allemaal wel eens dingen doen waar we niet trots op zijn.” Maar de Heere Jezus is niet aan het kruis genageld voor dingen die we wel eens doen en waar we niet trots op zijn. Zonde is heel wat anders en gaat veel dieper. Zonde betreft onze kwalijke omgang met God en het nalaten te doen wat Hij heeft gezegd.

Bij al deze denkbeelden komt de mens dan steeds hoger te staan en God steeds lager. Het gevolg is dat het ontzag en de vrees meer en meer verdwijnt. En uit dit alles komen dan ook de dingen voort waarvan je zegt: “Dit kan je toch niet met God en Zijn Woord doen?”

Veel mensen zitten in de knoei met zichzelf en met hun omstandigheden. Mensen zijn de weg kwijt. Maar de werkelijke oorzaak daarvan is dat we onze eigen weg willen zoeken. De weg terug vinden we als we onszelf onder het gezag van Gods woord plaatsen, niet alleen met een uiterlijke belijdenis, maar als een innerlijke werkelijkheid van het hart, zoals bij David in Psalm 119. En dat Gods Woord (en daarmee God zelf, want Hij heeft het gezegd) het fundament wordt waar we op staan en ons naar richten. Daarin vinden we rust en zekerheid. Niet meer heen en weer geslingerd door wat mensen zeggen en door allerlei wind van leer. Het is zo omdat God het heeft gezegd in Zijn woord. Dat is genoeg voor mij. Daardoor weet ik dat ik een grote zondaar ben en dat God een heilig God is die zeer te vrezen is omdat Hij rechtvaardig is en ik niet. Maar daardoor weet ik ook dat ik gered en verzoend ben, uit onverdiende genade, door het bloed van Christus, dat heeft gevloeid heeft voor ieder die het vertrouwen stelt op de Heere Jezus Christus. Omdat God het heeft gezegd en niet liegen kan. Dan hoef ik zelf niets meer bij te dragen en kan ik leven van de genade. En dan heb ik het ook niet meer nodig om wat ‘opgekrikt’ te worden. Wat een heerlijke rust geeft dat. Dan heb ik de boodschap van dergelijke programma’s niet meer nodig.

Ik hoop dat dit antwoord helpt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink