Fantaseren over elkaar

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vriendin (ik ben 17 en zij is 15). Wij hebben het samen over verlangens en gevoelens gehad en we weten van elkaar dat we onszelf bevredigen. We denken allebei dat we onszelf mogen bevredigen. Nu kunnen wij geen goed antwoord vinden op de vraag of wij mogen fantaseren over elkaar tijdens de zelfbevrediging? Want we zien het niet als overspel omdat we aan elkaar denken. Maar mogen wij van de Bijbel over elkaar fantaseren en dus denken alsof we seks met elkaar hebben?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

Jij  stelt een moeilijke vraag, maar ook een eerlijke vraag. Een vraag die velen van jouw leeftijd niet zullen stellen. Die vinden het heel gewoon om (te) intiem met elkaar te zijn. Zelfs een avondje stappen mondt uit in gemeenschap met elkaar. Jij probeert niet zover te gaan. Het is een edel -maar ik mag ook wel zeggen een bijbels- motief om elkaar daarvan te onthouden en het echt te bewaren voor het huwelijk.

Dat vraagt ondertussen wel standvastigheid. Het staalt je karakter om maar niet als gehuwden te leven. Daar moet je samen over praten en samen om bidden. Daar zullen jullie het helemaal mee eens zijn. Dat is mooi. Daar hoort dan wel bij dat je ook niet bepaalde sites bekijkt, waarbij alles maar kan en  je opwinding geeft (pornografie). Maar jouw vraag  is dan: we proberen met elkaar niet te ver te gaan, maar wat mag dan wel? We hebben allebei onze seksuele gevoelens, maar hoe dienen we daarmee om te gaan?

Allereerst: wat het lichaam vraagt, moet dat ook kunnen? Als christenen hebben we bepaalde grenzen vanuit het Woord van God. Die grenzen zijn er niet om ons dwars te zitten, maar om ons te bewaren. Over de grenzen gaan geeft altijd moeilijkheden. Het gaat bij een bijbels leven, een leven met de Heere, om een fijn en goed leven. Jullie zijn nog jong en daar moet je sowieso al rekening mee houden.

Je werkt nog niet, neem ik aan, omdat je die verantwoordelijkheden nog niet aan kunt. Je moet eerst geschoold worden om een baan te beginnen. Op jouw leeftijd mag je zelfs nog niet stemmen op een partij. Waarom eigenlijk niet? Omdat je daar eenvoudigweg nog niet aan toe bent.

Dat geldt ook op seksueel gebied. Ik ben bang dat je op zo’n weg zit waarop je steeds dichter de grens nadert op dit gebied. Je bent jong en je vriendin helemaal. Te jong om elkaar te dicht te naderen.

Probeer voorlopig wat onbezorgd van elkaar te genieten. Het leven is zoveel meer dan seksualiteit. Er zijn zoveel mooie dingen waar je allebei van kunt genieten en waarin je elkaar ook echt leert waarderen. Zitten jullie op een jeugdvereniging of bijbelkring? Spreek met elkaar af om in je stille tijd hetzelfde bijbelboek te lezen en spreek daarover met elkaar. Gezien je leeftijd, wees niet teveel bij elkaar. Eén keer in de week? Mail of app met elkaar.

Zelfbevrediging kan een verslaving worden. Zeker als je elkaar gaat vertellen hoe het was en wanneer. Dan ben je niet bijbels bezig. Betracht matigheid daarin. Zelfbevrediging is teveel gericht zijn op jezelf. Veelal heb je toch een  kater daarna omdat het niet echt bevredigt.

Tenslotte, Jezus heeft ons leren bidden: leid ons niet in verzoeking. Bid dat vaak  en zoek de gelegenheden niet op, maar laat je leiden door de Heere. Dat zal jullie beider leven verrijken.

Hartelijk groeten,
Ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

fantasiezelfbevrediging