Paus als plaatsvervanger van Christus

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Per ongeluk op deze site beland en mijzelf verbaasd over hetgeen er allemaal wordt gevraagd aan de redactie. Waar een refojongere zich allemaal mee bezig houdt! Moet ieder voor zich weten uiteraard, maar het irriteert mij wel dat u consequent de paus als plaatsvervanger van Christus noemt. Dit valt mij wel vaker op bij streng-christelijke mensen. Zij weten bitter weinig van de RK-leer en haar kerk. Onwetendheid of bewust verkeerd voorlichten van uw lezers misschien? Ik neem tenminste niet aan dat ontwikkelde mensen in uw redactie werkelijk geloven wat zij allemaal neerschrijven. Een klein voorbeeld: Natuurlijk is de paus geen plaatsvervanger van Christus, zijn officiële titel luidt plaatsBEKLEDER van Christus, als rechtstreeks opvolger van Petrus die immers als herder door Hem werd aangesteld. Uiteraard gelooft u dit niet en legt u de bijbeltekst anders uit dan de huidige paus, volgens zeggen een briljant theoloog. Dat u het er niet mee eens bent, prima, maar hou u wel aan de feiten. Voor de rest succes met uw website en ik ben benieuwd of u dit plaatst.

Antwoord

Ha vragensteller,

Ik kan me voorstellen dat je een zekere irritatie voelt opkomen als je (terecht ten onrechte) leest dat de paus de plaatsvervanger van Christus genoemd wordt. Het woord plaatsvervanger wekt de suggestie dat iemand gelijk geschakeld wordt met Christus en dat kan natuurlijk nooit. Dat leert de RK-kerk dan ook niet. Excuses als dat ten onrechte op onze site vermeld werd.

Wel heeft de protestantse kerk overwegend moeite met de plaatsbekleding. Ook dat gaat ons te ver. Immers, welk stoffelijk, zondig mens zou ooit de plaats van Christus kunnen bekleden? "Met wie dan zult gijlieden mij vergelijken?" (Jesaja 40:18 en 25). Een theoloog is op zijn meest een aarden vat, die overigens een grote schat (het Woord van onze God) bij zich draagt (2 Korinthe 4:7). En... hoe kan de RK-kerk de paus zien als rechtmatige opvolger van Petrus? Waar wordt dit op gebaseerd?

Ook de benaming “paus” roept bij ons tenminste grote vragen op. Het woord betekent letterlijk “vader”. Een paus als vader van de Kerk is ondenkbaar.
Wij hebben een Vader in de hemel, die waakt voor Zijn Kerk, haar troost en eeuwig bij haar blijft.

Vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

pausRooms Katholieke Kerk