Privacy bij YouTube-kerkdienst

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Steeds meer zie je dat je met kerkdiensten mee kunt kijken via YouTube. Het verbaast mij wel dat je dan ook gewoon kerkgangers kunt herkennen. Is dit i.v.m. privacy wel toegestaan?

Antwoord

Ja en nee. Indien een kerkenraad dit doet in overleg met de gemeenteleden en zij hier geen bezwaar tegen maken is dat toegestaan. Vaak krijgen kerkgangers die hier wel moeite mee hebben een plek aangeboden buiten het zoombereik van de camera. Om discussies te voorkomen lossen veel kerkelijke gemeenten dit probleem op door alleen de predikant in beeld te brengen.

2 reacties
Prisma23
Bij ons in de kerk zijn er plaatsen die buiten het bereik van de camera's zijn. Bij de ingang wordt aangeven dat die plaatsen er zijn en dat je om plaatsen in dat gebied kan vragen. In de praktijk maakt niemand van die mogelijkheid gebruik. Het lijkt mij dus een theoretisch "probleem".
Een dienst zonder camera's is toch ook min of meer "openbaar" en dan kan ook iedereen je zien.
schoenveter
Het is fijn om mensen weer te kunnen zien, en je elkaar ervaart (in deze tijd). Zolang het grotendeels onherkenbaar kan en niet mensen van dichtbij kan bestuderen. Al hoop ik dat we het blijven zien als een tijdelijk alternatieve oplossing, niet het nieuwe normaal.

Het onderwerp 'Privacy', in mijn ogen vaak onderschat. We hebben genoeg te verbergen, alleen zijn we ons daar niet voldoende bewust van.

Nu zal het grotendeels in deze situatie waarschijnlijk (nog) meevallen. Met een gezonde situatie is er niks aan de hand, zolang niemand je stalkt of kwade bedoelingen heeft. Hoe meer informatie, hoe meer het je vrijheid beperkt als het tegen je keert. Verder nog de psychische dingen: Je bekeken voelen omdat je onzeker en bang bent. Dan zit je niet rustig en geconcentreerd. Al met al moet er zorgvuldig mee omgegaan worden.