Privacy bij fotoserie

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Er is een wet op de privacy. Geen enkele naam mag op straat komen te liggen. Maar waar valt het maken van foto’s onder in bijvoorbeeld het RD? Als er een lezing is, promotie, samenkomst of iets dergelijks in de reformatorische hoek komt er een hele fotoserie voorbij. Waarom mag iedereen zomaar weten en zien dat ik daar ook aanwezig was? Ik vind het storend. En nee ik heb niets te verbergen. Ik wil gewoon privacy.

Antwoord

Privacy is een illusie. De overheid weet alles van ons, internet in veel gevallen ook. Daar zorg je namelijk zelf voor met een internetaansluiting, mobiele telefoon, Facebook, Twitter en tal van andere mogelijkheden van online communicatie. Vrijwel iedereen wil op internet graag aardig gevonden worden met zogenoemde likes of andere vormen van positieve aandacht, doet daar ook zijn uiterste best voor zonder rekening te houden met zijn/haar eigen privacy. Ja zelfs niet met de privacy van anderen door ruimhartig selfies met vrienden of familie te posten. Maar zodra iemand in een krantenfoto ergens in de mensenmassa zijn eigen hoofd ontdekt, ontstaat er irritatie.

Het gaat dus meestal niet om privacy, maar om zelf te willen en kunnen beslissen waar en wanneer je zichtbaar bent. Welnu, dat is in onze samenleving onmogelijk. Overal en altijd zijn camera’s op ons gericht en worden we geregistreerd. Iedere (financiële) handeling van ons, op welke tijdstip en op welke plek dan ook is bekend, ook al staan we daarmee niet dagelijks in de krant. En mocht je een bekende BN’er of OSM’er zijn, dan heb je nog minder privacy zodra je buiten wandelt.

Concreet in jouw geval nog het volgende. De wet op de privay (AVG) is niet van toepassing bij evenementen en (semi)openbare bijeenkomsten, waar o.a. het RD verslag van doet. Dan geldt de zogenoemde journalistieke exceptie. Organisatoren van evenementen zijn nu eenmaal verknocht aan publiciteit. Wil je absoluut niet op de foto, dan houd je heel simpel het programmaboekje voor je hoofd zolang er een persfotograaf aanwezig is, of je kijkt even naar beneden. Dat moet toch een niet al te grote inspanning zijn als je hecht aan je privacy...

Fotopersbureau VidiPhoto

6 reacties
Race406
Laat aan duidelijkheid niets te wensen over..... Chapeau!!
Boanerges
Wat een rare redenering. Voor het gebruik van social media kies je zelf. Wanneer je dat niet wilt vanwege bijvoorbeeld je privacy verplicht niemand je daartoe. Ook is de stelling dat iedereen aardig gevonden wil worden op social media en daarom vanwege de likes zijn privacy opgeeft natuurlijk klink klare onzin. Waar haalt u dat vandaan?

En inderdaad, het klopt zeker wat betreft de zelfbeschikking over mijn privacy. Daar ga ik namelijk alleen maar zelf over. Daar zou niemand in mogen treden. Nieuwswaarde of niet. Ik zou het op prijs stellen wanneer een fotograaf zich kenbaar maakt en mij de keuze geeft om wel of niet op de gevoelige plaat te worden vastgelegd.
Omega
Volgens mij kun je een fotograaf herkennen door een fotocamera die hij bij zich heeft. Maar ik kan me natuurlijk vergissen... En privacy zoeken in een gezelschap van honderden mensen doe je volgens mij alleen alleen op het toilet ;-)

Het is in ieder geval duidelijk wie deze vraag heeft gesteld. Ik zou dat in dit geval op een forum met 1,4 miljoen bezoekers toch voor me hebben gehouden, tenminste als je werkelijk op privacy gesteld bent ;-)
Boanerges
Haha @Omega, ik was de vraagsteller niet.

En ook jij draait de verantwoordelijkheid weer om: wie zegt dat je privacy zou willen zoeken in een grote groep? Mijn privacy of hoe ik daarmee om zou moeten gaan kan niet ter discussie staan. Het is juist andersom. Los van de grote van de groep moet je privacy worden gerespecteerd.
Gemakkelijk zou je kunnen zeggen dat een fotograaf herkenbaar is aan zijn toestel. Dat is op grote afstand natuurlijk niet waar en...is tegenwoordig niet iedereen fotograaf met zijn geavanceerde smartphone? Bijna elke nieuwssite of krant vraagt actief naar foto’s die door particulieren zijn gemaakt.

Heb ik dan wat te verbergen? Ja natuurlijk. Net zoals jij beste Omega. Of post jij hieronder je werkelijke naam, je leeftijd, je salaris en je politieke of kerkelijke voorkeur? Graag ook gelijk even je aangiftes van de afgelopen jaren aub...
Omega
Geloof me, ik herken een prof. fotograaf op een afstand van ongeveer 500 meter ;-) Bovendien gedraagt hij/zij zich anders dan fotograferende bezoekers. Die worden ook geacht te blijven zitten tijdens de bijeenkomsten. Een persfotograaf loopt daar niet alleen in opdracht van een medium, maar ook met toestemming van de organisatie. Hij doet daar dus gewoon zijn werk.

Maar je hebt wel een interessant punt als je zegt dat vrijwel iedereen daar beeldmateriaal maakt met zijn eigen smartphone en je tronie dus zomaar op social media zichtbaar kan zijn. "Kerneman Dictionaries" definieert privacy als volgt: "Persoonlijke vrijheid en het recht om geen last te hebben van andere mensen."

Samengevat, als je hecht aan privacy moet je geen openbare bijeenkomsten bezoeken en lekker thuis bij de kachel blijven zitten. Dat is niet het omdraaien van de verantwoordelijkheid, maar de feiten presenteren zoals ze zijn. Het bijwonen van openbare bijeenkomsten is dus de eerste stap naar het opgeven van je privacy. En dat doe je echt zelf.

En als je hoofd ergens zichtbaar is op een nieuwsfoto in de krant, staat daar nooit je naam, pincode en salaris bij. Dus wat is je probleem als je inderdaad niets te verbergen hebt (zoals sommige bezoekers van bijvoorbeeld jongerenavonden die niet willen dat hun ouders ze daar signaleren)?

Overigens weet de redactie van deze site precies wie je bent en waar je woont, ondanks je avatar ;-) Privay bestaat inderdaad niet. Nergens en nooit.
Lekkerbek
Als ik naar bv de zendingsdag van de gergem ga weet ik dat er een fotograaf rondloopt en dat het kan zijn dat ik één van de zoveel duizend mensen ben. En als je op een foto komt staan er nog honderden op. Pas als ik levensgroot in mn eentje in de krant sta ga ik bezwaar maken. Maar wie ziet mij tussen al die andere mensen zitten? En dan nog, ik zat er toch, dat hoeft toch geen geheim te blijven? Dan had ik er niet naar toe moeten gaan.
Het is trouwens over ruim 2 maanden weer zover, welkom!!!