Contract loopt af en ik wil niet verlengen

Reformatorische Maatschappelijke Unie / Geen reacties

Vraag

Eind dit jaar loopt mijn jaarcontract af bij mijn werkgever. Omzetten naar een vast contract zit er vrijwel zeker in, maar dit wil ik niet. Ik wil hier stoppen, maar wanneer is het een goed moment om dit aan te geven bij mijn manager/directe collega’s?

Antwoord

Je jaarcontract loopt binnenkort af. Waarschijnlijk wordt aan jou een vast contract aangeboden. Je geeft aan dat je wilt stoppen bij dit bedrijf.  Je vraagt je af wanneer het een goed moment is om dat mee te delen.

Ik hoop dat je inmiddels al wel zicht heb op ander werk, anders is het de vraag of je zomaar een vast contract moet willen weigeren. Een vast contract kun je meestal (niet altijd) per maand opzeggen.

Maar heb je nog geen zicht op een nieuwe baan en je wilt ook geen vast contract. Dan kan dat wel gevolgen hebben voor het wel of niet ontvangen van een ww-uitkering. Wil je in aanmerking komen voor een ww-uitkering, dan mag je niet “verwijtbaar werkloos” zijn. Dat betekent ook dat als aan jou een contractverlenging wordt aangeboden en je weigert deze, dat je mogeljjk geen uitkering van het UWV ontvangt.  Je moet er namelijk alles aan doen om niet werkloos te worden.

Hierbij zijn wel weer wat uitzonderingen op de regel, bijvoorbeeld als je arbeidsvoorwaarden drastisch zouden wijzigen of als er sprake zijn van moeilijke werkomstandigheden. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld pesten op het  werk.

Wil je alsnog -dit wetend- geen contractverlenging accepteren, dan zou ik minimaal een maand van te voren de manager of werkgever hierover informeren. Uiteraard mag je dit ook eerder dan een maand bespreken met je werkgever. Je bent dit niet verplicht, maar je betoont -zoals wij dat juridisch noemen- dan wel “goed werknemerschap”. In deze situatie zal de werkgever ook geen transitievergoeding willen betalen.

Wil je meer advies of persoonlijke ondersteuning? Meld je dan aan als lid van de RMU!

Jannie van der Mark-Voortman

Tags in dit artikel:

RMU