Onveilige hechting beïnvloedt geloofsleven

Ds. J.D. Heikamp / 1 reactie

Vraag

Ik ben opgegroeid met een onveilige hechting. Veel afwijzing in mijn leven gehad. Nu vind ik het zo moeilijk als er voorwaardelijk wordt gepreekt. Ik noem het de liniaal waar je aan moet voldoen om naar God te gaan. Vroeger was er ook voorwaardelijke liefde. Ik haak dan af omdat het onveilig voelt en voel me wegtrekken in mezelf. Ik vind het ook moeilijk als er over zonden wordt gepreekt en ook vaak negatief: “je vind je ... belangrijker. Dan doen we ... niet.”

De vraag is: dan moet ik eerst heilig worden? Terwijl in de brieven van Paulus er een positieve oproep is. Ik heb ook moeite met de aanvang van het gebed dat vaak zelfvernederend is. Ik vraag me af of God dit zo heeft bedoeld. En worstel er mee hoe ik met al deze dingen om moet gaan. Ik ben me er van bewust dat mijn achtergrond hierbij van invloed is. Hoe kan ik hier mee om gaan?

Antwoord

“Ik ben opgegroeid met een onveilige hechting.” Daar wordt mee bedoeld dat een kind zich niet geborgen weet in de thuissituatie en dat node mist. Kenmerkend voor onveilig gehechte kinderen is het gebrek aan vertrouwen in zichzelf en in hun omgeving.

Deze achtergrond geeft u opdat wij uw probleem met bijvoorbeeld een prediking beter zouden begrijpen. U hebt het moeilijk met een voorwerpelijke prediking en noemt dat een liniaal waar je aan voldoen moet om naar God te gaan.

Een voorwerpelijke prediking geeft uitleg aan Gods Woord met appél van geloof en bekering. Wat voor onveilig gevoel kan dat opwerpen in het hart van een zondaar, wanneer de nadruk wordt gelegd op bekering en het breken met de wereld en de zonden om gewassen te worden in het Bloed van Christus? Dan wordt je niet eerst heilig, maar een onheilige, die de eeuwige dood heeft verdiend.

Daarom prediken wij: voorwerpelijk-onderwerpelijk. Bij de Schriftuitleg hoort ook de toepassing van het Woord in het hart. Het werk van God de Heilige Geest. Hoe een zondaar door en tot God bekeerd wordt. We noemen dat ook wel het bevindelijke element in de prediking. Hoe een zondaar op het diepst wordt vernederd en God op het hoogst wordt verheerlijkt. In Christus is een veilige hechting. Hij begeeft en verlaat Zijn volk niet in de tijd en de eeuwigheid.

Door de zonde leven we in een onveilige hechting aan de wereld, de duivel en de zonde. Daarom wordt in een voorwerpelijk-onderwerpelijke prediking geleerd dat we moeten worden afgesneden van onze onveilige hechting om gehecht te worden, door het ware geloof, aan de Wijnstok, de Heere Jezus Christus. Daarin ligt geborgenheid en troost voor een eenzame ziel op reis naar de eeuwigheid.

Dan leert de Heere je wel om in het gebed jezelf te vernederen in het stof. Abraham: “Ik heb me onderwonden tot U te naderen in het gebed daar ik stof en as ben.”

Worstel er maar veel mee aan Zijn genadetroon om verlost te worden van jezelf en het eigendom mag zijn van Hem, Die nog uitgaat om het verlorene te zoeken. Gods zegen toegebeden.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

17.05 uur - toevoeging van ds. Heikamp:

Er is verschil tussen een voorwerpelijke prediking of voorwaardelijk. De eerste is zuivere schriftuitleg en het tweede wordt vaak in verband gebracht met de standenleer. Beide is goed wanneer Christus eruit te voorschijn komt, hoe Hij gestalte krijgt in het hart van een zondaar. Anders is het beide mis.

Lees meer artikelen over:

hechting
1 reactie
wilG
Beste vraagsteller,

Het boek 'breekbaar verbonden' raad ik je aan om te lezen. Ik denk dat je veel van jezelf zult herkennen als je het boek leest. Het met name over hechtingsproblemen en geloofsvertrouwen. Mogelijk haal je er ook praktische tips uit voor jezelf. Heel veel sterkte toegewenst!