Samen op de knieën bidden

Ds. H. Paul / 15 reacties

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Is het goed dat als je getrouwd bent, samen met je man op je knieën voor je bed, samen bidt? Of doen de mensen dit samen als je in bed ligt? Ik vind dit een moeilijk punt (we hopen binnenkort te trouwen).

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het is goed om samen op de knieën te bidden voor het slapen gaan. Maar of het verschil maakt dit voor het bed of op het bed te doen lijkt mij niet van het grootst belang. De Heere Jezus zegt: dat de ware bidders Hem aanbidden in geest en in waarheid. D.w.z. niet gebonden aan een zekere plaats of ceremoniën (kanttek. bij Joh. 4:23).

Het belanrijkste is dat het gebed uit het hart voortkomt. Dat onze onbekwaamheid om te bidden en onze onwaardigheid, dat de Heere horen zal, doorleefd wordt. Maar dat we Hem juist daarin nodig krijgen.

Hartelijke groeten,
Ds H. Paul

Tags in dit artikel:

bidden
15 reacties
Catherine
Het zal wel eens voor komen dat je niet tegelijkertijd naar bed gaat.
Ook dan wordt het anders.
Je kunt dan bijv apart bidden, of in de woonkamer.
pannenkoek
Wij lezen uit een dagboek en mijn man doet dan een gebed.

Maar dan doen we voor ons bed op de knieën ook nog ons eigen stille gebed.
43843
Wat fijn deze reacties te lezen. Samen de dag besluiten met lezen en gebed.
Op de bank, voor het bed, op het bed, samen en ook nog apart.
Mijn vrouw leest het dagboek, ik doe het gebed ( mag eventueel ook andersom) Ik geef er wel de voorkeur aan dit samen, knielend voor het bed of de bank te doen.
Heerlijk om zo samen de dag te besluiten en de nacht in te gaan, onder bescherming van onze HEERE. Ik lag en sliep gerust.....
sis
Ik ga ook binnenkort trouwen, en we hopen hiervan ook een gewoonte te gaan maken. Vinden we allebei erg belangrijk... maar wel lastig als je moe bent enzo. Het schiet er dan nu ook nog al eens bij in. Maar misschien is dat anders als je getrouwd ben, dan ben je immers met z'n tweeën. Kan je elkaar erop wijzen, denk ik.
Ria123
... maar wel lastig als je moe bent enzo.

Herken ik wel. Daarom doe ik het ook wel vroeger op de avond, in plaats van vlak voor het naar bed gaan.
zonneschijn
Ja wij doen het ook voor dat we gaan slapen meestal samen omstebeurt hardop. en daarna het dagboek met de bijbel. maar als mn man eerder ligt als ik apart of weg is.
net als aan tafel omstebeurt hardop. maar anders kan en mag natuurlijk ook. t gaat om de gesteldheid van ons hart. vr gr.en een goed en gezegend Huwelijk.
Pompelmoen
@Rianne
Mooi dat jullie het om beurten doen
Cloudsadmirer
Ik begrijp niet goed waarom mensen hier pas over na gaan denken als ze gaan trouwen? Volgens mij is het goed om in de verkeringstijd al samen tot God te gaan met gebed.
naam
Mee eens Rinske. Je bid, leest in je relatie toch ook samen?
Wij bidden na de maaltijd hardop, meestal mijn man soms ik.
Omdat wij na de maaltijd hardop bidden hebben wij er voor gekozen om voor het slapen gaan allebei een stil gebed te doen. Daar hadden wij gewoon behoefte aan. We lezen wel samen uit dagboek en bijbel.
Op de knieen vind ik zelf net iets eerbiediger dan in bed, maar op de bank zittend kan ook. Het gaat inderdaad om het hart.
Catherine
@Rinske: dat gaat meestal vanzelf als beiden uit christelijke gezinnen komen, waar bijv ook nog hardop gebeden en gedankt wordt. Maar wat als 1 van de 2 uit een niet-christelijk gezin komt ? Dan gaat het niet zo vanzelfsprekend.
Mijn man heeft thuis niet geleerd om te bidden, hij heeft geen vrijmoedigheid om dit hardop aan tafel te doen.
Cloudsadmirer
Catherine,

Gewend van huis uit of niet.....in mijn ogen is het een KEUZE die je maakt die misschien in sommige gevallen makkelijker te maken is dan in andere gevallen. En natuurlijk moet je voordat je de keuze maakt daar eerst naar toe groeien.

Het valt mij bij trouwdiensten vaak op dat een stel word opgeroepen om 'direct morgen te beginnen' met het vrije gebed samen. Ik vind dat supertriest. Hoe kan je nou tot het besluit zijn gekomen om samen te gaan trouwen (dat is niet nogal wat zeg) ZONDER samen daar Gods goedkeuring/leiding voor te vragen? En zeg nu niet dat je dat ook afzonderlijk van elkaar kunt doen, want je groeit naar elkaar toe, lichamelijk, psychisch maar ook Geestelijk. M.i. moet je op alle drie de punten één worden met je man/vrouw en niet op 1 of 2 punten.
Catherine
@Rinske: dus omdat je dit dan nog niet van elkaar weet, (want je komt daar pas echt achter als je met zn 2en in een eigen huis bent) moet je maar niet met elkaar gaan trouwen ? Ik denk niet dat je alle stellen op visite wilt hebben, die verschillend hierover denken en doen ! Is het 1 beter dan het andere ? Dat hoeft helemaal niet. Wij hebben meerdere bevriende echtparen, die niet volgens de regels handelen. Maar verder prima huwelijken ! 1 van mijn vriendinnen is getrouwd met een niet-gelovig man, na ruim 20 jaar gaat zij niet meer naar de kerk, hij wel ! Dat kan ook dus.
Cloudsadmirer
Catherine, ik hoop dat ik je reactie goed begrijp. Het is nogal onzinnig om te stellen dat je pas ECHT achter het geestelijk welzijn van elkaar komt als je getrouwd bent. Dan is er in de voorbereidingsperiode (want dat is verkering) toch echt iets misgegaan! En het gaat ook helemaal niet over 'naar de regels leven' maar wel over 'waar je naar zou moeten en willen streven'!
Catherine
@Rinske: mensen veranderen, ook als ze al volwassen zijn ! Je kunt niet stellen dat iemand is zoals hij/zij is in verkeringstijd. Door omstandigheden verandert er nog wel eens wat. Zie voorbeeld van mijn vriendin.
Ik ben wel met je eens dat je een bepaalde basis moet hebben. Anders is er blijkbaar weinig echt gesproken met elkaar.
Maar nogmaals, je moet niet alleen uitgaan van een ideale situatie = man/vrouw, beiden uit gelijke christelijke achtergrond, die hetzelfde blijven denken en doen.
Samen bidden zou zeer wenselijk zijn, maar is in de praktijk soms moeilijker.
Cloudsadmirer
Het gaat mij helemaal niet om mensen die veranderen, het gaat mij om het samen naar God toegroeien in de verkeringstijd!
Ook ga ik helemaal niet uit van een ideale situatie! Wel van een situatie om te leven zoals God het van ons vraagt. Dat is een situatie met allemaal fouten en gebreken van onze kant.

Punt blijft dat ik het nog steeds heel erg onbegrijpelijk, (en gemakzuchtig?) vind dat stellen pas na hun trouwen samen gaan bidden/zich interesseren in elkaars geestelijk welzijn. En dat dat nog normaal gevonden word ook!