Is gaan naar het Flevo Festival goed? (...) Wat kan er nou slecht zijn om je Hee...

drs. C.D. (Constant) van den Heuvel / Geen reacties

Vraag

Is gaan naar het Flevo Festival goed? Ik vind de rockmuziek die daar vaak gespeeld wordt goed... Heerlijk om mee te zingen voor God en de rust die er heerst in de festivalkerk en de mensen die je aanspreken na het zien van de film: “The Passion of the Christ” (vreselijke film trouwens maar de harde waarheid). En de dienst op de zondag grijpt je gewoon aan. De dingen die je leert op Flevo zijn zo goed en mooi! Maar ik begrijp uit alle vragen en antwoorden hier op deze site dat deze muziek slecht is? Maar het helpt je om God te prijzen! Wat kan er nou slecht zijn om je Heer te dienen?

Antwoord

Beste vriend(in),

Bedankt voor je mail. Je stelt een eerlijke vraag, maar ook een moeilijke vraag. De kern van je vraag is of het goed is om naar het Flevo Festival te gaan. Dat vind ik een lastige vraag, omdat ik er nog nooit geweest ben en hoe moet ik iets beoordelen wat ik niet gezien heb? Maar je maakt het me ook iets makkelijker door een paar dingen op een rijtje te zetten. Er is rockmuziek, er wordt gezongen voor God, er is een kerk, je leert er veel en je hebt er “The Passion of the Christ” gezien. En nu snap je niet dat iemand daar iets op tegen zou kunnen hebben. Want wat kan er nou slecht aan zijn om je Heer te dienen?

Om met dat laatste te beginnen. Het dienen van God is goed! Daar is niets slechts aan. De vraag is echter wel of God misschien zelf ook nog mag bepalen hoe Hij gediend wil worden. Er zijn bijvoorbeeld vorsten geweest, zoals Karel de Grote, die meenden God te dienen door hun tegenstanders met geweld te bekeren. In de Bijbel lezen we echter “niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden” (Zacharia 4:6). Als je God wilt dienen, moet je dus niet volgens je eigen inzichten handelen, maar moet je de Bijbel raadplegen. God vraagt ondermeer geloof (Hebr. 11: 6), echtheid (Ps. 51:8) en eerbied (Ps. 2:11). Dat laatste is het probleem voor veel christenen als het om gospelrock gaat. Hoe zit het met de eerbied? God is immers wel een heilig God. Van de paar keer dat ik een gospelrockconcert heb bijgewoond heb ik daar weinig van gezien. Het was vooral uit je bol gaan... En veel getuigenis heb ik toen niet gehoord of gezien. Bovendien krijg ik bij veel gospelmuziek het gevoel dat ze zich graag met de wereld willen meten; een zorgvuldig opgebouwd imago, een stevige stage-act, etc. En hoe verhoudt zich dat met het “Gij geheel anders!”

Dus gospel is ontzettend fout? Dat zul je mij niet horen zeggen. Allereerst heeft de Heere Jezus ons geleerd dat de wereld datgene haat dat van de wereld niet is. En het valt me op dat de wereld over het algemeen niet van gospel houdt. Daarnaast lezen we een geschiedenis in de Bijbel (Markus 9:38-40 en Lukas 9:49-50), waarbij een man de duivelen uitwerpt in de Naam van de Heere Jezus. De discipelen verbieden hem dat, “omdat hij ons niet volgt”... Hij gedraagt zich dus anders dan zij meenden dat goed was. De Heere zegt dan echter dat wie een kracht doet in Zijn Naam, niet snel Hem zal vervloeken. Het feit dat de duivelen werden uitgeworpen gaf aan dat de Heere Jezus deze man hielp, hoewel hij Jezus niet letterlijk volgde. Het kan dus schijnbaar zo zijn dat anderen de Heere dienen en grootmaken op een manier, die niet onze manier is. Sterker nog, die zelfs niet geheel in overeenstemming is met Gods bedoeling. Het is echter niet aan ons om daar over te oordelen. (Uiteraard heb ik het nu niet over het expliciet ingaan tegen Gods geboden.)

Om het concreet te maken: ik was erg onder de indruk van enkele nummers van Saviourmachine, maar toen ik de concertfoto’s zag, haakte ik af. Het was mij iets te veel de gothicscene. Ik kan me niet voorstellen dat dit Gods bedoeling is. Dat de Zijnen zich uitdossen en gedragen zoals degenen, die van Hem niet weten willen. Is Saviourmachine nu afgeschreven? Nee, maar ik hou liever toch een bepaalde afstand. Voor zover deze band er in slaagt om ongelovigen tot Christus te brengen, vind ik het prima. Maar op het moment als het een middel voor gelovigen wordt om zo veel mogelijk met de wereld mee te kunnen doen, haak ik af. Als ik heel eerlijk ben, heb ik meer moeite met gospelrockconcerten voor gelovigen dan voor ongelovigen. Ongelovigen weten niet beter, die kun je wellicht nergens anders ontmoeten. Maar gelovigen hebben toch de bijeenkomsten in de gemeente om te leren en te ontmoeten...

Enfin, uiteindelijk gaat het om de oprechtheid van ons hart. Waarom doe je iets? Ik kan talloze gospelrockers niet in het hart kijken. Ik geloof in de oprechtheid van een aantal van hen, zoals Darell Mansfield, maar ik heb bij anderen ook mijn twijfels.

Ik zou je willen uitnodigen om de andere muziekantwoorden op deze site nog eens goed te lezen en op je te laten inwerken. Maar het allerbelangrijkste wat ik je wil vragen is dit: wie is de Heere Jezus voor je? Merk je dat jij in Hem bent en Hij in jou is? Is er iets van die tere liefdesrelatie? Hij wil je wijsheid geven en zal je leiden !

Gods zegen.

Drs. C. van den Heuvel

Lees meer artikelen over:

muziek