Leuke jongen wil me beter leren kennen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van begin 20 en heb al een aantal keren gedatet, alleen ben ik de ware nog niet tegengekomen. Nu heb ik heel onverwacht van een jongen de vraag gekregen of ik ervoor open stond om elkaar beter te leren kennen. Ik zie hem vaker en hij komt sporadisch bij mijn vader. In die zin ‘kennen’ we elkaar wel, maar ik heb hem nog nooit echt persoonlijk gesproken. Ik heb hem wel altijd aantrekkelijk gevonden, fysiek maar ook denk ik dat we qua karakter/persoonlijkheid zeer goed bij elkaar zouden passen (voor zover ik kan inschatten natuurlijk). Verder heb ik geloof in God en volg ik Jezus als de nummer Eén in mijn leven en wil vanuit die gedachte ook een relatie aangaan.

Het probleem is dat hij uit evangelische kring komt en ik weet niet eens of hij qua geloof persoonlijk ook serieus is en er nog iets mee doet. Zelf kom ik uit de reformatorische kring en daar voel ik me ook (het meest) mee verbonden. Wel geloof ik dat dergelijke verschillen te overbruggen zijn al is dat misschien een moeilijke weg. Ik ken daar voorbeelden van en zou ook bereid zijn om hiervoor te gaan.

Mijn vraag is nu of ik op het voorstel moet ingaan of niet, omdat ik bang ben dat het pijn doet als we verder zijn en het op dat punt uiteindelijk toch afbreekt. Of zijn dit teveel veronderstellingen en sta ik er dan te zwaar in? Moet ik het daar überhaupt al meteen over hebben of moet ik eerst kijken of we daadwerkelijk bij elkaar passen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als de kernzin van je schrijven is “Verder heb ik geloof in God en volg ik Jezus als de nummer Eén in mijn leven en wil vanuit die gedachte ook een relatie aangaan”, denk ìk: gá ervoor! Hoe mooi zou het zijn als je na verloop van tijd ontdekt dat deze jongeman door de Heere op je weg is geplaatst! Dat zou toch kunnen? Hoewel je hem nu nog amper kent denk je al wel dat hij bij je zou passen. Maar begin je met vraagtekens over geloofskeuzes (van beiden?).

Moet je het daar dan al meteen over hebben, mocht er een persoonlijk gesprek komen? Ja. Niet alleen omdat het belangrijk ís, maar juist ook omdat jij het belangrijk víndt als christen (zie boven).

Nu is het natuurlijk wel de vraag hóé je zo’n gesprek aangaat. Wellicht kun je hem je vragen-aan-mij voorleggen, waardoor er ongetwijfeld een gesprek kan ontstaan. Je kunt ook eerst aan een goede voorbereiding op een gesprek denken. Ga dan uit van je eigen geloofsdenken en geloofsvertrouwen, met zogenoemde ‘ik-boodschappen’. Dat is niet egoïstisch want het gaat er niet om dat hij jóuw beleven onderschrijft, waartoe hij zich eerst zou moeten ‘bekeren’ om in de gunst te vallen. Nee, je maakt duidelijk wat in jouw leven belángrijk is. Wat jouw denken, voelen en manier van leven bepaalt. En je vraagt dan ook aan hèm hoe hij denkt over geloof, christen-zijn en alles wat daarmee samenhangt. Waarschijnlijk merk je na een eerste gesprek al wel of jullie samen verder willen komen of dat er helemaal geen relatie in zit. Nee, je hoeft niet meteen op één lijn te zitten, maar als er helemaal geen mogelijkheid tot groei naar elkaar toe is, hoef je het ook niet te gaan proberen. Líéfde is een groeiproces. En dat heeft met alle aspecten van het leven te maken. Waarvan geloof de belangrijkste is, zoals je zelf schrijft, omdat het een levenswijze is!

Maar nogmaals: geloof is niet op voorhand al jóúw geloof. Juist door gesprekken met anderen -met hem- kun je leren groeien.

De jongeman komt af en toe bij je vader... praat eens met hèm, vraag wat híj denkt! Ga uit van mogelijkheden en niet van beperkingen die je jezelf al van te voren lijkt op te leggen. Met angst voor het níet door kunnen gaan van een (nadere) kennismaking kom je niet verder. Een mogelijke afwijzing zal inderdaad pijn doen, maar geeft je wel de duidelijkheid die je zoekt. Toch? Ik wens jou, jullie, van hieruit alle goeds toe!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

datingverliefdheid
2 reacties
Jedidjas
Stel het wordt wat...hoe mooi zou het zijn om beiden biddend de bijbel als leidraad te nemen ipv je opvoeding. Denk dat jullie allebei veel van elkaar kunnen leren en herzien. Bovendien is er voor God slechts 1gemeente en denkt Hij niet in kerkgenootschappen, maar ziet Hij ons geloof in Jezus wat samenbindt
Ali636
Een kind van vrienden van ons komt in een CGK kerk. Hij uit een zeer gematigde pinkstergemeente (zonder dwang of manipulatie) Zij CGK. Die kerk heeft A waarheden en B waarheden. Geloof in Christus werk als verlosser aan het kruis is een A waarheid. D doop een B waarheid. Ja ja ik weet hoe belangrijk het is. Maar het gaat best goed zo. Voordat we ruzie gaan maken gaan we eerst eens een lijstje maken: de één van afgevallen doopleden (met of zonder belijdenis) de ander van afgevallen als volwassen gedoopte christenen. Wie dat dan nog snapt mag verder praten. Moge de Heere ons allen verder naar Hem toetrekken.