Verandering of wedergeboren

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Ben je wedergeboren als je niets meer om God en zijn Woord gegeven hebt en nu weer wel trouw naar de kerk en belijdeniscatechisatie gaat? Dan is er daadwerkelijk iets veranderd in je leven, Maar is dit nu de wedergeboorte?

Antwoord

Het kan zijn dat deze verandering een gevolg is van waarachtige wedergeboorte, maar het kan ook zijn dat het niet méér is dan een verstandelijke overtuiging dat het nodig is om naar de kerk te gaan en ook belijdend lid te worden, zonder dat echter de liefde tot God in het hart is uitgestort.

Daarom zou ik de vraagsteller willen verwijzen naar hetgeen onze Dordtse Leerregels op een zeer pastorale wijze over de wedergeboorte schrijven. Zie met name hoofdstuk III/IV, de paragrafen 11, 12 en 13.

Het lijkt me ook heel goed om een pastoraal gesprek aan te vragen met de dominee of ouderling die de belijdenis-catechisatie geeft.

Ds. J. Driessen