Ik moet echt dunner worden

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Beste mevrouw Rots. Het antwoord 'Vriend wil dat ik afval' raakt ook een beetje aan mijn situatie.  Wij zijn al bijna 15 jaar getrouwd en ik ben nu iets zwaarder dan vroeger, 10 kg ofzo. Zeker, ik snoep misschien iets teveel, wat onbeheerst, heb een ‘buik’, maar zeker geen overgewicht. Toch blijft mijn man hierover praten. Ik moet echt dunner worden. Anders wil hij zelfs niet met me naar de bergen als ik dat qua conditie niet aankan. Emotioneel getrek aan mij is dit...

Op andere momenten is hij complimenteus. Dat ik zo goed kan ‘sporten’ met de kinderen. Dit is een van de voorbeelden waar ik nóóit uitkom. Ik ben ook wel wat star, heb een lichte vorm van autisme. Ik vind zijn opmerkingen vervelend. Soms gaat hij ongelofelijk ver, gooit snoep dan weg. Ik voel me daar vreselijk gekwetst onder. Dit gaat nogal over mijn grenzen. Hij weet dat. Maar hij vindt dat hij het toch mag zeggen.

Het geeft me veel last, mijn zelfbeeld is niet groot en ik heb me (door andere dingen hoor) ook emotioneel wat geïsoleerd, denk ik. Ik heb móeite hem zo te aanvaarden. Ik zie absoluut niet hoe ik dat kan doen. En het zit me ook wel dwars dat hij niet ophoudt hiermee. Wie heb je dan lief? Jezelf het meest? Ik kom hier niet uit. Het zuigt me helemaal leeg. Weet u raad?

Antwoord

Beste mevrouw,

U probeert het uw man naar de zin te maken en dat lukt helaas niet. Mag ik het zo samenvatten? Nee, dat is dan ook echt niet de essentie van een huwelijksrelatie, ook al duurt die inmiddels bijna vijftien jaar. Getrouwd ben je sámen, dus beide partners hebben verantwoordelijkheid ten opzichte van elkaar. Je probeert elkaar gelukkig te maken en daarmee het beste bij de ander naar voren te halen.

Dat is theorie, dat snap ik. Volmaakt zal het zeker niet worden, domweg omdat we allemaal onze fouten en gebreken hebben als zondige mensen. Máár we kunnen het wel probéren. Toch? En, dit gezegd hebbende, betekent het dat niet alleen ú het uw man naar de zin maakt, maar eveneens dat hij het u naar de zin maakt. Zo zou het moeten zijn, maar dat is dus niet wat u schrijft! En daarom haal ik één zin uit uw brief, die wat mij betreft centraal staat: “Ik heb móeite hem zo te aanvaarden.” Weet u waarom het juist deze zin is? U hebt moeite om uw man te aanvaarden... of -als u heel eerlijk bent- u zèlf? Gaat uw zelfbeeld juist ook niet dáár over? Over ú? Als vrouw, als moeder, als echtgenote?

Lees nog eens uw eigen woorden over en schrijf voor uzelf de zinnen eens op die over ú gaan. Ik zal beginnen met de eerste twee: “Ik ben iets zwaarder dan vroeger”, “ik snoep misschien iets te veel.” Nee, het is niet eerlijk en zeker niet respectvol als uw echtgenoot uw snoep (of wat dan ook) weggooit. Dat voelt als straf, denk ik. En als afwijzing. Uw echtgenoot zal het niet zo bedoelen, maar toch... hij heeft het ‘recht’ níét, al vindt hij van wel.

Maar dan onmiddellijk een vraag! Waarom kóópt u lekkere-dingen-die-eigenlijk-niet-moeten? Zo houdt u uw eigen cirkeltje in stand van snoepen en niet afvallen! U kunt een en ander ver weg en goed gaan verstoppen... maar stiekem snoepen is ook niet eerlijk! Wees eerlijk tegen uzelf: is het snoepen als een soort van troostvoer? Als dat zo is raad ik u aan om eens met een diëtist(e) of maatschappelijk werker te gaan praten en uw voedings- cq. gedragspatroon ten aanzien van eten onder de loep te nemen (verwijzing via de huisarts!). Daar is niets mis mee en kan voor u heel bemoedigend zijn! Het hoeft dan ook in eerste instantie niet over uw gewìcht te gaan, maar over de achterliggende gedachten cq. gevoelens.

Via een schriftelijk antwoord is dat een beetje lastig... ik kan u alleen een duwtje in de goede richting geven! Uw man verandert u er niet mee, maar als ú anders leert kijken en luisteren is er al winst behaald! Luisteren ook naar zijn complimenten (en die leren waarderen!), want die ontvangen is eveneens een kunst! Hij meent ongetwijfeld wat hij op zo’n mooi moment zegt, toch?

Houden-van is tweerichtingsverkeer, met alle respect en waardering wederzijds die daar bij horen. Het is dus zeker de moeite waard om nú voor uzelf te besluiten er iets mee te doen. Met of zonder de directe instemming (toestemming?) van uw man. En ach, praten over gewicht is belangrijk maar dat komt dan later wel. Stap voor stap, dat is de beste weg! Op naar de huisarts voor de nodige verwijzingsbrief!

Marijke Rots

3 reacties
sydneylover
Beste vraagsteller,
Ik wil het een beetje je man opnemen.. volgens mij houdt hij van je en wil graag trots op je zijn. Is kennelijk ook in staat complimenten te geven.

Ik lees vooral dat je man heel eerlijk en transparant is in zijn communicatie, dus ook de dingen die hij niet zo prettig vindt. Het (overmatige) gesnoep.
Okay, het is wat bot om snoep weg te gooien, maar tegelijk is het toch ook een signaal dat dit aspect voor hem menens is??

Misschien dat je het om kunt draaien.. zou je een manier kunnen verzinnen om de guilty pleasures te beheersen (bij ons werkt het door alleen voor het weekend lekkere dingen te kopen, is het op, dan duurt het een week voor we nieuw kopen), en -als je dat écht zelf wilt- te kijken hoe je daadwerkelijk zou kunnen afvallen.
Vooral door kritisch naar het hele voedingspatroon te kijken (over het algemeen krijgen we veel teveel koolhydraten/suikers binnen, hoe zou je dat kunnen veranderen).

Zo maar wat tips.. hopelijk kun je er wat mee!
AHHK76
Een vrouw die 10 kilo zwaarder is geworden in haar huwelijk. Heel wat mannen zouden er blij mee zijn dat het maar 10 kilo is of dat hun vrouw wat ronder is dan voorheen. Je hebt geen overgewicht, wel een buikje. Ik zou ervoor tekenen dat het zo bij mij was. Dit om te relativeren.
Aan je conditie kun je werken, als je dat zelf ook wilt. Zodat je wel naar de bergen kunt. Of je dan door het bewegen/sporten per ongeluk ook afvalt, is per persoonlijk verschillend...?!
Als je man je (alleen) complimenten geeft omdat je sport of afvalt, dan zou daar voor mij wel een bijsmaak aan zitten. Krijg je ook complimenten voor andere dingen? Ik hoop het wel, ik denk dat de negatieve opmerkingen van je man, je juist niet helpen om af te vallen. Het kan ook stress geven waardoor je meer gaat eten... dat hoop ik niet voor je. Maar dan is het misschien tijd om eens een brief te schrijven aan je man of om in gesprek te gaan met een andere persoon/hulpverlener erbij die jullie helpt om weer samen schouder aan schouder het goede voor elkaar te zoeken. Ik wens je sterkte en wijsheid!
kip
iedereen kan nu zien dat u het goed hebt bij uw man.
t zou toch vreselijk zijn,als u 10 kilo was afgevallen?

snoep voor de helft,of neem ander snoep,bv 1 lollie
kan je lang mee doen.