Ik heb een vraag over mijn docent godsdienst. Ik kan absoluut niet met die man o...

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over mijn docent godsdienst. Ik kan absoluut niet met die man opschieten. Hij kan niet discussiëren, vooral niet bij het vak godsdienst! Zijn standpunt is altijd goed en daar moet je maar op uit komen. Nu komt het regelmatig voor dat hij echt ongelijk heeft en ons eigenlijk gewoon loopt voor te liegen! Ik weet niet wat ik hier aan moet doen, maar ik vind het niet kunnen! Wat zou u adviseren?

Antwoord

Beste vraagsteller/vraagstelster,

Voordat ik er aan toekom om je wat te adviseren, eerst een opmerking. Blijkbaar bestaat er tussen je docent en jou al zo vroeg in het schooljaar een stuk ergernis, in ieder geval van jouw kant. Je hebt duidelijk moeite met de manier waarop je docent een discussie leidt en je vindt dat oneerlijk. Jammer is dat, want het vak godsdienst is juist zo'n mooi vak!

In de eerste plaats zou ik zeggen: ga eens met de docent in gesprek over de manier waarop de discussie verloopt; dus dan doe je niet de discussie zelf nog eens over, maar heb je het over de aanpak ervan. Het beste lijkt 't me om dat gesprek aan te gaan buiten de les, als niet de hele klas er bij is en je onder vier ogen kunt praten. Dat gesprek kan volgens mij alleen maar lukken als je niet begint met een beschuldigende vinger: "u doet het altijd verkeerd!", maar als je vertelt hoe het op jou overkomt: "ik vind dat wij als klas niet altijd serieus genomen worden in de discussie." Het is de toon die de muziek maakt!

Vervolgens, als je dat gesprek aangaat, probeer dan ook eerlijk naar jezelf te kijken. Ben jij niet onredelijk geweest? Heb jij echt geprobeerd om te begrijpen waarom je docent dat ene standpunt ô belangrijk vond, ook al kon hij het misschien niet direct zo overtuigend brengen dat je het metéén met hem eens was? Ik ken je niet persoonlijk, maar je schrijft dat je docent je "loopt voor te liegen". Hoewel ik je frustratie wel een beetje kan begrijpen, ga je in die uitdrukking best heel ver. Ik denk dat jij het erg zou vinden als iemand anders die een heel ander standpunt had dan jij in een discussie zou zeggen dat jij liegt. Volgens mij kan het gesprek met je docent alleen succes hebben, als je ook eerlijk durft te kijken of jij misschien ook fouten hebt gemaakt, of jouw klas.

Dan nog iets. Ik weet niet waar de discussie over ging, maar omdat ik zelf ook een tijdje als docent godsdienst heb gewerkt, weet ik wel dat er juist bij het vak godsdienst gesprekken zijn waar je bij een bepaald punt moet uitkomen; bijvoorbeeld omdat dat punt door en door Bijbels is. Als de discussie bijvoorbeeld gaat over bekering en er zijn leerlingen die zeggen dat je dat nog wel kunt uitstellen tot later, dan moet een docent daar op grond van de Bijbel tegen ingaan; bekering is vandaag nodig! Nogmaals, ik weet niet waar de discussie precies over ging. Misschien ging het over dingen die helemaal niet direct in de Bijbel staan, en dan is er inderdaad discussie mogelijk. Hopelijk komen je docent en jij er uit en kunnen jullie op een positieve manier verder.

Ten slotte. Goed dat je op deze manier via Refoweb advies hebt gevraagd; ik maak daar uit op dat het vak godsdienst en de manier waarop dat gegeven wordt, je echt aan het hart gaat. Het beste advies is: bid ook voor de mensen op school. Voor je docent, dat hij de wijsheid van de Heere mag ontvangen, ook voor discussies. Voor je klasgenoten, en ook voor jezelf. Sterkte!

Met vriendelijke groet,
A. Huijgen

Lees meer artikelen over:

relaties