Lichamelijk contact in de hemel

drs. W.H. Hoorn / Geen reacties

Vraag

Ik heb al veel vragen gelezen over herkenning in de hemel, maar mijn vraag is iets specifieker. Ik weet dat we nooit zeker kunnen weten hoe het zal zijn, maar ik ben benieuwd hoe u er over denkt. Zal er ook lichamelijk contact zijn tussen mensen in de hemel? Kan ik mijn ouders knuffelen of de hand van mijn vriend nog vasthouden?

Ik stel deze vraag omdat ik het best moeilijk vind om me voor te stellen dat de relatie tussen mij en mijn familie en mijn vriend anders zal zijn. Ik hou zoveel van ze en kan me niet voorstellen dat dat ooit anders zal zijn. Ik geniet altijd heel erg van het lichamelijk contact tussen mij en bijvoorbeeld mijn vriend en dat wil ik niet verliezen. Ik begrijp dat dit niet is waar het om gaat, maar ik vroeg het me al een tijdje af.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je hebt daar best wel een moeilijke vraag. Want er bestaan veel aannames over de hemelse zaligheid, hoewel de Bijbel hier eigenlijk niet zoveel over zegt. Zal het proberen kort en duidelijk te houden,

Wat wij als eerste moeten stellen is, dat de uiteindelijke bestemming van de mensen die bij de Heere Jezus mogen horen niet de hemel is. Na ons lichamelijke afsterven zullen zulke gelovigen wel in de hemel mogen komen. Maar dat is, met eerbied gesproken, een wachtkamer voor de zielen van zalig gemaakte mensen, voordat zij een verheerlijkt opstandingslichaam zullen krijgen. Dat zal gebeuren wanneer er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zullen komen (Openb. 21:1-5). Dus de hemel is slechts als voorlopig te beschouwen. Dat ten eerste.

Jij vraagt, of er herkenning zal zijn in de hemel. Wij kunnen erop vertrouwen, dat dit zo zal zijn. Want in de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus in Luk. 16:22-24 noemt de Heere Jezus namen van hen die in de hemel zijn. Als wij daar mogen komen zullen wij dus ook iedereen herkennen. Maar dat zal dan wel een kennen zijn zoals God ons ook kent, namelijk een volmaakt kennen. Want wij mensen zien aan, wat voor ogen is, maar de Heere God ziet ons hart aan (1 Sam. 16:7). En Hij heeft lust aan de waarheid in ons binnenste (Ps. 51:8).

Of er dan, in deze voorlopige hemelse staat, lichamelijk contact zal zijn weet ik niet. Want de Bijbel zegt daar niets over. Maar misschien hebben wij dat in zo'n volmaakte toestand van het kennen van de ander niet eens meer nodig. Waar wij wel van uit kunnen gaan is dat lichamelijk contact wel mogelijk zal zijn wanneer wij, op de nieuwe aarde en de vernieuwde schepping, een eveneens vernieuwd, volmaakt en verheerlijkt opstandingslichaam zullen krijgen. Maar dat zal dan ook een volmaakt, dat wil zeggen een zondeloos, fysiek contact zijn; zoals wij dat kunnen lezen in Matth.22:30. Hopelijk heb je hier iets aan.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

Lees meer artikelen over:

herkenning in hemelNieuwe hemel en aarde