Beginnend werk

Ds. D.W. Tuinier / 4 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. Tuinier. We hebben als gezin, met z’n zevenen een moeilijke tijd achter de rug. Verschillende mensen overleden, kinderen met autisme en angst- en paniekaanvallen van mij zelf (loop bij een psychiater). Ik ben al een poos bezig met de 'weg naar bekering'. Nadat ik weer beter werd in april (nog wel wat depri), ging ik zelf na al die overlijdens heel goed beseffen dat ik hier ook geen blijvende stad heb. Dat gaf heel wat spanning en werd daar toch een paar dagen heel akelig van.

Bij een doopdienst werd er heel mooi en eenvoudig gepreekt over dat wij ‘gewassen’ moeten worden. Daarna ben ik ook echt aan het zoeken gegaan naar God. Dat begon met de vraag aan mezelf waarom ik niet eerder naar God gezocht heb die afgelopen 33 jaar lang. Ik ben wakker geschud. Steeds meer en meer zie ik in hoe slecht ik ben. Zeker tegen de Heere heb ik zoveel gezondigd. En tegen andere mensen. Ik ben er veel mee bezig en ik kan niet rusten om Hem te zoeken en te vinden. Ik ben van de Heere gaan houden... Hij is zo goed voor een slecht mens zoals ik.

Mag ik aannemen dat dit het ‘beginnende werk’ is? Soms word ik ook bemoedigd door woorden of psalmen, bijvoorbeeld Psalm 138:4. Hoe weet ik of dat van God komt, of dat het van mezelf is, zeg maar? Ik vind het zo moeilijk. En ja ik ga er ook zeker veel mee naar de Heere d.m.v. gebed.

Antwoord

Beste vraagsteller/ster,

Bedankt voor uw vraag met inhoud, waarin u vertelt over het wel en wee van u zelf, uw gezin maar ook de veranderingen die er zijn gekomen. U hebt een andere gang in uw leven gekregen. Verblijdend. U schrijft dat u van de Heere bent gaan houden. U beseft ook hoe zondig u was en bent. Of dit beginnend werk is van Gods Geest, weet ik niet. Ik kan en mag dit niet beoordelen. Het beste bewijs of het Gods werk is, dat het u tot Hem uitdrijft en aan Hem verbindt. Alles wat van onszelf is kan de Heere aan Zijn plaats laten. Gods werk kan niet bij Hem vandaan blijven. U doet dat ook, schrijft u, in het gebed. Blijft dat doen. Zo Hij vertoeft, verbeid Hem, want Hij zal gewisselijk komen, Hij zal niet achterblijven (Hab. 2:3b). Laat het uw gebed zijn: Vertroost mijn ziel in haar geween, en zeg haar: Ik ben uw heil alleen. (Ps. 35:1 ber.)

Van harte de Heere en Zijn genade in Christus bevolen,
Ds. D. W. Tuinier

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
4 reacties
markusa
Mooi antwoord van de ds.

Ik ben al een poos bezig met de 'weg naar bekering'. Ik denk dat u dit enigszins verkeerd geformuleerd heeft. Er is geen weg naar bekering. Wel een weg naar de Heere Jezus toe door bekering. Hij zegt: bekeerd u! Geen mitsen, geen maren, geen hypercalvinistische inlegkunde. Doen! Dat kunnen we van onszelf toch niet? Nee? Prof Wisse, ds Honkoop en ds Huisman zouden zeggen: heeft u het al geprobeerd dan?

Ralph Erskine: God biedt Zijn genade zonder voorwaarde aan, zoals wij een dorstig mens water aanbieden. Maar wie weigert te drinken vergaat van dorst.
Omega
Mooi @Markusa Zo is het!
huibertus
Mooi antwoord van Ds
Maar als ik de reactie's zo lees,lijkt het wel dat als het geen flits bekering is,
dan scheelt er wat aan.Vindens tijd past niet meer in deze tijd.
als zaad in de goede akker ligt, mag het dan misschien even tijd hebben
om te kiemen?
huibertus
Markusa en Omega
Het was niet mijn bedoeling op jullie reactie te reageren, het ging mij om
de reactie no 3. daar was kritiek op het antwoord van ds jullie gingen in de slipstroom mee.Maar terwijl ik aan het tikken en verzenden was,werd reactie 3
door webmaster verwijderd. dus zeg ik maar sorry