Nagelbijten

drs. N. Wolswinkel / 4 reacties

Vraag

Mijn zoon heeft heel lang zijn nagels afgebeten, maar nu zie je dat zijn nagels niet meer groeien. Kan dit het gevolg van het bijten zijn of moet ik aan iets anders denken?

Antwoord

Wanneer bij het nagelbijten ook de nagelriem wordt beschadigd (het begin van de nagel, dus niet waar de nagel geknipt wordt) dan zou dat tot verstoring van de nagelgroei kunnen lijden.

Op internet las ik onderstaande info: “Chronisch nagelbijten kan het nagelbed beschadigen. Een blootgelegd nagelbed kan ervoor zorgen dat je nagels niet meer zullen groeien. In andere woorden: als je zover bijt dat je nagelbed openligt, kan de nagel zich daar als het ware niet meer aan vast klampen. Constant op je nagels sabbelen, bijten en kluiven verpest je nagels, want nagels zijn ontzettend gevoelig. Als je de nagelriem zoveel geweld aandoet, stoort dat de nagelgroei.”

Wanneer hij verder gezond is, zou ik niet direct aan iets anders denken.

Drs. N. Wolswinkel

4 reacties
noeska
en gaat dit nog groeien?
drernie
@noeska: dat kan je niet beoordelen zonder de vingers te inspecteren.
HannaRoos
Heeft iemand nog goede tips om er vanaf te komen? Bij ons is nagelbijten ook een probleem. Het is een soort verslaving, lijkt het.
pannenkoek
ik heb ook kluifjes. Al jaaaaren. Ben 47, heb diverse potjes op mijn nagels gesmeerd, maar met een beetje taktiek ging ik weer verder. Een nagel met een wit randje is voor mij, een kippenkluifje in de pan........