Tot Christus zonder ellendekennis

Ds. A.A. Brugge / 11 reacties

Vraag

Aan ds. Brugge. Ik las de vraag waarin iemand vroeg of ze wel tot Christus mocht gaan, omdat ze geen ellendekennis heeft. Dominee, toen ik de vraag las dacht ik: Heb ík die gestuurd? Diegene bracht van a tot z onder woorden wat ook in mijn hart leeft. Wat vond ik het moeilijk dat er geen antwoord op de vraag werd gegeven. Wilt u alstublieft een antwoord geven? Ik zit echt met precies hetzelfde vraagstuk. Dank u wel.

Antwoord

Als antwoord zal ik een beeld gebruiken die te vinden is bij de Erskines. Als iemand ziek is, en een dokter kent die kennis heeft om de kwaal te genezen, mag de zieke naar de arts toe. Er is voor ieder een recht van toegang om tot de dokter te gaan. Zo is het ook geestelijk. Er zijn aan ’s mensen kant geen eisen die vooraf moeten worden voldaan. Alleen degenen die naar de arts gaan zullen genezen worden, de anderen komen om. Degenen die niet langer tobben, wikken en wegen, zullen tot de dokter gaan.

Uiteindelijk zal blijken dat alleen Gods kinderen tot Hem de toevlucht zullen nemen. Degenen die het leven niet in eigen hand kunnen houden, geen vergeving en verzoening vinden; door de grond van hun eigengerechtigheid zijn gezakt, zullen tot Hem de toevlucht nemen. Zij komen niet beschaamd uit. “Al wat hen ontbreekt; schenkt Hij”. Dat is de enige ware Zaligmaker. Zijn kinderen geven het slechtste, Hij geeft hun het beste.

De nodiging, met daarin ook de waarschuwing moet onvoorwaardelijk gepreekt worden.

Ds. A. A. Brugge

11 reacties
Alphonsus
Jammer (eigenlijk nog te zwak uitgedrukt) dat het woord ellendekennis, wel voorkomend in Gods woord, zo'n hoop ontnemende lading heeft gekregen in de verkondiging bij sommigen, dat daarmede de VRIJE toegang tot Christus wordt versperd.
1a2b3c
Sorry als het een beetje bot klinkt maar de dominees houden elkaar aan het werk. De één doet al z'n best om er voorwaarden 'in te preken' en dan heb je weer tien andere nodig om ze eruit te preken.
Ik denk dat we vaak vergeten dat we alles wat we horen en lezen moeten toetsen aan Gods Woord. (zie de Bereërs)
Paulus zegt zelfs dat als er een engel uit de hemel kwam die iets anders verkondigde, hij zou het niet geloven.
Als Jezus Zelf zegt: wie tot Mij komt zal ik geenzinds uitwerpen, dan wordt dat niet pas waar als een (bepaalde) dominee dat bevestigd, maar het was en is gewoon altijd al waar omdat Hij het zegt!!

Terecht zegt ds Brugge dat het evangelie onvoorwaardelijk gepreekt moet worden.
vandijk
Ben je pas ziek als je het voelt, of ben je ziek omdat de dokter het zegt?
Natuurlijk het laatste. De grote medicijnmeester zegt dat we ziek zijn, blind arm en naakt, en dat we daarom van tot Hem moeten komen met alles wat we voelen en niet voelen.
Kubus
Toch hoor ik bij het behoudende deel van de GG, de OGG en de GGinNed een andere lijn dan deze predikant stelt.
Vooral de slotconclusie die het antwoord grofweg samenvat, heb ik van andere predikanten nooit zo uitdrukkelijk gehoord. Na de scheuring van 1953 is men veelal heel voorzichtig omgegaan met genoemde uitspraak. Maar wat hier ds Brugge uitdrukkelijk stelt is in strijd met hetgeen ds Kersten altijd heeft gepreekt, en met ds Kersten vele anderen. Toen wij belijdenis deden in de GG, is ons voorgehouden uit het boekje dat volgens mij iedere belijdenis catechisant van de GG als les boekje gebruikt, dat er een voorwaardelijke nodiging is.
1a2b3c
Nou, dan zit ds. Kersten met die vele anderen waar je het over hebt goed fout!!!
God zegt het anders in Zijn Woord en dat weegt toch echt zwaarder dan wat ds.Kersten ervan zegt.
Kubus
1a2b3c.

Jou/Uw mening kende ik al, ook uit andere reacties. Maar het opmerkelijke van deze predikant is dat hij in het kerkverband staat, waar ds Kersten z'on grote plaats had en nog heeft.
1a2b3c
Kubus, zeg maar je tegen jou hoor.
Het gaat helemaal niet om mijn MENING het gaat om FEITEN.
Mijn mening zou ik niet op willen dringen en idd, het valt mij ook op dat er dominees zijn uit dat kerkverband die de Bijbel durven naspreken ipv een mens. TERECHT!!!
Kubus
Ik weet een betere naam voor deze site; Refolinks.
coupe_soleil
Ik vraag me af wat jij dan 'evangelie' noemt, Kubus. En waar je kerkt.

Als je ds. Brugge links noemt vrees ik het ergste.
1a2b3c
Ik denk dat hij de BIjbel ook links vind!!
Kubus
Met Refolinks doel ik op de ligging van deze site..