Knappe jongen

Herman van Wijngaarden / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 19 jaar oud. Ik heb een vraag over het uiterlijk en hoe je daar mee om moet gaan. Ik ben volgens anderen knap en ik vind het soms lastig om daar mee om te gaan. Ik ben zelf totaal niet ontevreden over mijn uiterlijk en ben ook dankbaar voor hoe God mij gemaakt heeft. Helaas wordt er soms gedaan alsof het uiterlijk alles is en dat vind ik jammer. Het kan namelijk ook nadelen hebben.

Ik ben zelf homoseksueel en daar kan ik mee omgaan. Ik bedoel daarmee dat ik de Bijbelse visie van harte ondersteun en dat ik dus alleen blijf, zonder een relatie met een jongen. Mijn visie daarop is dat het niet Bijbels is (ja, ik benoem het maar gewoon) om seks te hebben met een jongen. Een relatie is daarom niet de bedoeling, want seks is daar vaak een onderdeel van. Op zich kan ik er wel mee leven, want ik ben iemand die ook graag alleen is.

Het probleem waar ik tegen aan loop is dat ik vaak en veel aandacht van jongens (en meiden) krijg. In de kerk, in de sportschool en bij mijn opleiding. Ik kan er wel mee omgaan in zoverre dat ik er normaal op reageer en het niet te serieus neem. Het kan me helaas wel negatief maken, want ik ben best snel verliefd en dat wordt in de hand gewerkt door die aandacht. Mijn vraag is hoe ik kan voorkomen dat ik verliefd word? Daarnaast ben ik benieuwd of u tips heeft om deze aandacht (voornamelijk om het uiterlijk) te verminderen.

Antwoord

Beste knappe jongen,

Het is een bijzondere vraag die je stelt, een heel eerlijke ook. Toen ik hem van de redactie kreeg was mijn eerste gedachte: “Die moet iemand anders maar beantwoorden, want ik ben hier echt geen deskundige in.” Toch zette je vraag me aan het denken, omdat hij veel te maken heeft met je homo-zijn en hoe jij daarmee -in geloof- wilt omgaan. Als je open zou staan voor een relatie, zou je knappe uiterlijk natuurlijk alleen maar voordelig zijn. Maar jij ervaart op een pijnlijke manier de nadelen ervan: je wilt geen relatie met een jongen; maar je krijgt makkelijk aandacht van (ik neem aan: homoseksuele) jongens; én je wordt snel verliefd... Zie daarmee maar eens goed om te gaan.

Al te concrete tips heb ik daar niet voor. Ik kom niet verder dan vijf gedachten die je misschien kunnen helpen. Mogelijk kunnen lezers van jouw vraag hun gedachten of adviezen toevoegen aan mijn antwoord.

1. Accepteer de moeite en misschien zelfs de pijn. Ik denk dat het nauwelijks mogelijk is om te voorkomen dat je verliefd wordt. Dat hoort nu eenmaal bij het mens-zijn. Het is op zich ook niet verkeerd, ‘zelfs’ niet in jouw situatie. Jouw probleem is alleen dat je er niet aan mag en wilt toegeven; en dat is natuurlijk ontzettend moeilijk. Je verlangt naar iets/iemand en tegelijk zou je willen dat dat verlangen er niet is. Dat doet pijn! Ik ben bang dat er niks anders op zit dan te accepteren dat die pijn onderdeel van jouw leven met God is. Die proberen te voorkomen heeft weinig zin. Het zou zelfs kunnen dat dat de moeite alleen maar groter maakt. Denk maar aan het volgende bekende voorbeeld: als je tegen iemand zegt dat hij niet aan roze (!) olifanten mag denken, zal hij juist vooral aan roze olifanten gaan denken. Beter is het te accepteren dat er soms een ‘roze olifant’ in jouw gevoelens en gedachten rondloopt, daar vervolgens niet teveel aandacht aan geven en wachten tot hij weer verdwijnt. Ik begrijp heel goed dat dat “niet teveel aandacht aan geven” juist ontzettend moeilijk is, maar soms is het volgen van Jezus nu eenmaal pijnlijk en moeilijk. Ik zou bijna zeggen: het hoort erbij! Accepteer dat en ga biddend de strijd aan (zie punt 4).

2. Wees niet bang voor contacten met jongens. Wat homoseksuele jongeren als jij nogal eens doen is dat ze heel terughoudend worden in hun contacten met seksegenoten. Daarmee proberen ze zichzelf te beschermen tegen eventuele opkomende verliefdheden. Hoewel dat heel begrijpelijk is, zou ik je die kant niet op willen adviseren. Natuurlijk is het niet verstandig om leuke jongens te scannen en (alleen) vanwege hun leuke uiterlijk contact met ze te zoeken. Maar andersom is het óók niet handig om krampachtig contact met (eventueel leuke) jongens te vermijden. In de eerste plaats zou dan het effect van de roze olifant kunnen optreden. Maar belangrijker nog: juist als homo die ervoor kiest om single te blijven, heb je vriendschappen nodig waarin je jezelf kunt zijn. Aan de ene kant is het gelukkig dat je ook graag alleen bent, maar als het erop aankomt, geldt ook voor jou en mij (ik leef als single): het is niet goed dat de mens alleen is (Gen. 2:18). Ik bedoel maar te zeggen: zoek de oplossing niet in het zoveel mogelijk voorkomen van contacten met jongens. Het is natuurlijk wel belangrijk hoe je met die contacten omgaat, maar dat is iets anders (zie punt 5).

3. Wees zoveel mogelijk authentiek. Waar knappe mensen nog wel eens over klagen, is dat mensen hen beoordelen op basis van hun mooie uiterlijk en niet op basis van hun karakter. Mijn advies zou dan ook zijn: wees zoveel mogelijk authentiek. Laat uitkomen dat je veel méér bent dan een ‘knappe jongen’: een jongen met een bepaald karakter, met bepaalde interesses en vooral met een persoonlijk geloof in de Heere Jezus Christus. Mogelijk bewerk je daarmee dat je andere jongeren aantrekt die dezelfde interesses en/of die hetzelfde geloof hebben – minder dan jongens die je vooral interessant vinden vanwege je uiterlijk. Het zou mooi zijn als je daarin ook open kon zijn over je homo-zijn: Ik ben homo en ik kies ervoor om geen relatie aan te gaan. Die openheid kan helpen om de spanning rond het verliefd-zijn te verminderen. Een jongen die meedeed aan een bijbelstudiegroep van Hart van Homo’s zei ooit: “Ik was verliefd op een huisgenoot. Dat heb ik hem toen gewoon verteld. Dat hielp mij om ermee om te gaan!”

4. Bespreek deze dingen met God. Het lijkt misschien een cliché, maar toch noem ik het apart: bespreek deze dingen met God in je gebed. Hoe dan ook is het erg belangrijk dat je dicht bij God leeft. Vraag Hem om wijsheid en bescherming. Vraag Hem om geloof om de juiste keuzes te maken. Vraag Hem ook om kracht om het vol te houden als je de moeite en de pijn ervaart van een verliefdheid. Dat is niet de oplossing van alles problemen, maar zonder dit kan het óók niet!

5. Zoek de problemen niet op. Deze noem ik bewust als laatste, omdat ik het flauw vond om ermee te beginnen. Ik kan me bovendien voorstellen dat dit advies voor jou al vanzelfsprekend is. Toch zeg ik er nog iets over. Zoals het volgens mij niet handig is om de problemen krampachtig te vermijden, is het óók niet handig om ze op te zoeken. Ik ga dus bijvoorbeeld niet zeggen: besteed niet teveel aandacht aan je uiterlijk (al is ‘teveel’ natuurlijk ‘teveel’). En ook niet: probeer contact met jongens te vermijden (zie punt 2). Iets anders is het als je er bewust mee gaat ‘spelen’. Zoals meisjes zich bewust zó kunnen kleden en gedragen om de aandacht van jongens te trekken, kun jij dat als homo ook. Maar ik verwacht niet dat jij dat doet.

Geniet van wat God je gegeven heeft en vooral van Hem zelf!

Herman van Wijngaarden

Tags in dit artikel:

geaardheid