Ernstig tekort

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik wil mijn leven echt inzetten voor God. Ik ga altijd met plezier naar de kerk en bid dagelijks. Ook probeer ik me echt aan Zijn wet te houden, ik probeer elke dag naar Zijn liefde te leven. Uiteraard schiet ik net zoals iedereen hier ernstig tekort in. Ik voel me altijd wel schuldig als ik de Tien Woorden hoor en probeer echt te veranderen. Ik weet ook dat Hij voor mijn zonden is gestorven en bid dan ook altijd om vergeving. Maar tegelijkertijd voel ik me helemaal niet zondig als ik de regels van de strengere kerken breek, voetballen, tv-kijken, gamen en ik luister popmuziek. Ik zie (nu) persoonlijk niet de zonde hiervan in. Ik begrijp de gevaren van de verleiding, ik zou mij ook nooit zo gaan gedragen als de mensen op tv en wat ik doe in spelletjes. Naar mijn mening zijn dit eigenlijk mensenregels. Als ik nu zal sterven, kan ik dan gered worden of moet ik hier echt mee willen breken? In de Bijbel wordt heel duidelijk gesproken over twee wegen, je bent of voor Jezus of tegen Hem. Ik ben toch niet tegen Hem als ik me niet zondig voel als ik dingen doe die niet in de Bijbel verboden worden doe?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik heb een poosje over je vraag na zitten denken. Wat mij opviel is dat het werkwoord “doen” er vaak in voorkomt. Zowel aan de kant van “de Heere dienen” als aan de kant van “de zonde dienen.”

De Heere dienen bestaat voor jou in: 1. je leven inzetten voor God; 2. naar de kerk gaan; 3. proberen (!) naar Zijn liefde te leven.

De zonde dienen (althans volgens de ‘strengere’ kerken): voetballen, gamen, popmuziek.

Verder weet je zeker dat de Heere Jezus voor jouw zonden is gestorven. Maar vervolgens voel je je eigenlijk helemaal niet zo zondig als je die dingen doet die volgens de ‘strengere’ kerken wel zonde genoemd worden. Je bent toch niet tegen Jezus als je zit te gamen of popmuziek luistert... Je vraagt mij of je wel gered kunt worden als je hier niet mee breekt.

Eerlijk gezegd kom ik nogal wat misvattingen en tegenstrijdigheden tegen in je vragen. Jij stelt dat de voorbeelden die je noemt dingen zijn die niet in de Bijbel verboden worden. Nee, logisch, want in de tijd van de Bijbel bestond er geen popmuziek of gamen. Maar als je er dieper over nadenkt, dan vind je wel terdege in de Bijbel allerlei voorbeelden van werelds gedrag en uitingen die voortvloeien uit het heidendom, waar een christen zich verre van te houden heeft. Lees Efeze 5:1-21 hier nog eens aandachtig op na, bijvoorbeeld.

Als jij zeker weet dat Jezus voor jouw zonden is gestorven, moet je niet aan mij vragen of je wel gered kunt worden. Degenen voor wie Jezus werkelijk is gestorven, zijn (!) gered van de dood en overgegaan in een nieuw godzalig leven. Neem mij dus niet kwalijk als ik betwijfel of je wel weet wat je zegt. Ik gun het je van harte, maar het luistert hier wel nauw. Op grond waarvan weet je dit zo zeker? Ben je je zonden zo gaan zien dat je een Zaligmaker nodig kreeg? Heb je je zonden in waarheid aan de Heere beleden? En welke zonden dan? Wat is volgens jou zonde?

Mijn bezwaar is dat het erop lijkt dat jij de zonde ziet als ‘dingen die je doet of niet doet’, terwijl het Bijbels gezien dieper ligt. Niet aan de oppervlakte, maar in ons hart. Dat ik God zo makkelijk kan vergeten, is zonde. Dat ik zo gehecht ben aan het aardse, is zonde. Dat ik zo hoogmoedig uit de hoek kan komen, is zonde. Dat er allerlei onheilige begeerten in mijn hart kunnen opkomen, is zonde. Dat ik overal mijn vertrouwen op weet te stellen behalve alleen op God, is zonde. Dat ik mijn leven niet over heb voor de eer van God, is zonde. Zelfs mijn gebed kan zonde zijn, als het gedachteloos was en niet uit het hart.

Kortom, de zondigheid van de zonde moet je (denk ik) nog dieper leren verstaan. Dan ga je zien dat zonde niet is dat we af en toe, hier en daar iets doen (of nalaten) wat verkeerd zou zijn, maar dat we zonde zijn, afkerig, ik-gericht en God zo makkelijk buiten beschouwing kunnen laten.

Dan komt ook het dienen van God in een ander licht te staan. Het is niet langer dit doen en dat nalaten. Maar: hoe kan ik godzalig leven tot Zijn eer? Heere wat wilt U dat ik zal doen?

Bestaat er godzalige popmuziek? Het lukt mij niet om op een godzalige manier naar popmuziek te luisteren. Brengt popmuziek mij dichter bij de Heere? Is de eer van Zijn naam ermee gediend? Komt de liefde van Christus hierdoor sterker naar voren? Ben ik een voorbeeld voor anderen in godsvrucht? Kan een christen die God en Zijn wet heeft lief gekregen nog met plezier naar een film kijken vol geweld, seks, bedrog, ontrouw en doodslag?

Denk hier nog eens rustig over na en onderzoek je hart. Christen zijn is vooral: jezelf opofferen, jezelf overgeven aan de Heere. Laat het licht van Zijn Woord over alle terreinen van je hart en leven schijnen, dan zie je vanzelf hoeveel stof er ligt. Dan vraag je niet: hoeveel kan ik nog van de wereld meesnoepen en toch een christen blijven, maar je vraag is: hoe kan ik zo dicht mogelijk bij God leven, tot Zijn eer, nauw en teer?

Van harte Gods zegen gewenst!

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

    Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

    En kijk/luister: