Ouders accepteren relatie niet

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

In hoeverre moet je je ouders blijven gehoorzamen? Dit vraagt natuurlijk om uitleg. In het kort: mijn ouders accepteren mijn relatie niet omdat mijn vriend (schuldloos) gescheiden is. Ze hebben hem nooit gesproken en willen dit ook niet. Wat moet ik hier mee?

Antwoord

Beste jongedame,

Ik weet niet of dit nu een kwestie is van al of niet gehoorzamen. Je zegt namelijk niet dat je ouders je verbieden met hem om te gaan. Je ouders willen hem niet ontvangen. In je vraagstelling zeg je: dat vraagt natuurlijk om uitleg. Die geef je er echter niet bij. Wil ik een eerlijk antwoord geven, dan zou ik de situatie moeten kennen.

De vraag is natuurlijk waarom willen ze hem niet ontvangen?  Voelen ze het als een vernedering dat hun dochter verkering heeft met iemand die al een huwelijksrelatie achter de rug heeft? Schamen ze zich voor de omgeving? Twijfelen ze er aan of je vriend echt schuldloos gescheiden is? Iets wat overigens niet altijd zo makkelijk is vast te stellen. Vinden ze het leeftijdsverschil te groot? In ieder geval, vragen te over.

Nu hebben je ouders het recht om hem niet te ontvangen. Of het wijs is ook naar jou toe is zeer de vraag. Ze zouden hem op zijn minst  een keer kunnen ontvangen om een en ander in liefde door te spreken met hem. Ik adviseer ouders altijd om kinderen nooit af te stoten, maar liefdevol en open te blijven, ook al zijn ze het principieel met bepaalde dingen niet eens.

Heb je niet een eigen predikant, die de situatie en je ouders kent? Zou die niet iets kunnen betekenen, zodat het met je ouders bespreekbaar wordt.

Veel wijsheid toegebeden,
Ds. A. van Vuuren