Spijt van occult ritueel

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Een vriendin van mij was enkele jaren geleden een erg verwarde tiener (ze is veel gepest, was eenzaam en ook haar gezinssituatie was niet ideaal). Ze heeft toen via internet een randomritueel gedaan om zichzelf aan satan te geven. Dit hield in dat ze iets op een briefje moest schrijven en officieel moest ze bloed uit haar vinger op het papier doen en verbranden. Maar toen werd het toch ineens te echt voor haar, dus gebruikte ze ongesteldheidsbloed. Ze weet ook niet helemaal waarom ze het deed, maar ik denk dat ze zich verlaten voelde en machteloos. Hierna heeft ze nooit meer een ritueel gedaan en ze haatte zichzelf enorm.

Het is al dik vier jaar geleden, maar elke keer als ze eraan denkt, wordt ze emotioneel onstabiel en bang omdat ze vreest dat God haar niet vergeeft. Ze is de liefste meid die ik ken. Ze denkt altijd aan anderen. Ze ging toen alleen door een lastige periode en ze is iemand die zichzelf mentaal harder straft dan wie dan ook, zelfs over elk klein ding. Ze pijnigt zichzelf met schuldgevoel en constante angst over de dood en niet vergeven worden. Ze is bang dat ze iets met haar ziel heeft gedaan, terwijl ze het ritueel niet eens correct heeft uitgevoerd volgens haar. Sinds haar tienertijd vier jaar terug bidt ze al en maakt ze zich constant zorgen, terwijl ze niet eens echt christelijk is van oorsprong.

Mijn vraag voor haar: wordt ze vergeven? Is haar ziel ok? Het zou oneerlijk zijn dat één stom (internet)foutje als verwarde tiener de rest van haar leven beïnvloedt. Ze is de liefste persoon die ik ken.

Antwoord

De vraag die je me voorlegt is enerzijds heel complex, maar aan de andere kant ook weer niet. Het ritueel dat je me beschrijft waarmee je vriendin zich heeft ingelaten ken ik niet. Ik kan er ook niets van terugvinden. Ik heb een vermoeden dat het, hoewel het mij een volslagen nietszeggend ritueel lijkt, afkomstig is uit de wereld van het occultisme. Daarvan kan ik maar één ding zeggen: laat je daar nooit mee in. Als je je inlaat met het occulte blijft het je achtervolgen en is het lastig daarvan op eigen kracht los te komen.

Veel belangrijker is dat wij als christenen op grond van de Bijbel weten dat God kan en wil bevrijden uit de macht van satan. De duivel is machtig maar God is almachtig. Denk aan de vele genezingen van de boze machten door Jezus en de apostelen uit de Bijbel.

De weg van bevrijding is het gebed en vooral het gebed om de Heilige Geest. Het is Gods Geest die ons door het geloof doet delen in de macht van Jezus. Hij heeft gezegd: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde. Maar door die macht wil Hij ook voortdurend met ons zijn.

Met de bevrijding uit de macht van de duisternis is ook de vergeving van zonden verbonden. Dat God wil en kan vergeven is zonneklaar. De Bijbel is daar overduidelijk over. Door het offer van Jezus Christus is er vergeving voor de zonde. Niet alleen voor individuele zonden maar voor de zonden van de hele wereld (1 Johannes 2).

Als het gaat om vergeving is het antwoord betrekkelijk eenvoudig. Slechts één zonde is onvergeeflijk. Dat is de zonde tegen de Heilige Geest. Maar dat zit nooit vast op één vergrijp of één zonde of misstap. De zonde tegen de Heilige Geest is een doorgaand en onomkeerbaar proces van verharding en afkeer tegen God. Nooit één bepaalde zonde. Iemand die de zonde tegen de Heilige Geest begaat bidt niet meer tot God om vergeving en wil eigenlijk niets meer met God te maken hebben.

Als je vriendin bidt, en ik neem aan dat jij en ook anderen voor- en met haar bidden, hoef je niet bang te zijn dat God niet wil vergeven. Of iemands ziel OK is? Dat is niet aan mij om uit te maken. Dat weet alleen God. Hij ziet ons hart aan.

Tip. Lees met je vriendin samen de vergevingsverhalen uit de Bijbel (David, Manasse, de overspelige vrouw: Johannes 8, Petrus, enzovoorts). Uiteindelijk gaat het om het geloof. Ook voor je vriendin is dat het belangrijkste: Wie in Jezus gelooft (op Hem vertrouwt) zal niet verloren gaan.

Ik hoop dat je hiermee, samen met je vriendin en stapje verder komt.

Ds. J. J. van Holten, IJsselstein

Ds. J.J. van Holten

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

occult