Gezinsleden lijken zo lauw

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik ben opgevoed in een gereformeerd gezin. Wij hebben thuis nog wel een tv staan, waar door de gezinsleden gebruik van wordt gemaakt. Omdat ik de laatste tijd steeds meer moeite krijg met de programma's die erop worden uitgezonden, kijk ik geen tv meer. Nu heb ik er moeite mee dat ze voetbal aan het kijken zijn en dan heel enthousiast zijn als er een doelpunt is gemaakt en zeggen 'oh, dat was een mooie'. Maar als ik over de preek begin, vallen ze vaak stil en eindigt het gesprek snel. Misschien komt dit ook wel grotendeels omdat ik naar een andere kerk ga dan mijn ouders, maar het gaat mij meer om het principe.

Ook wordt de radio (Skyradio/Qmusic e.d.) zonder moeite aangezet, waar mijns inziens vreselijke muziek wordt gedraaid en ze de tekst niet eens begrijpen. Als ik dan s'avonds uit m'n Bijbel zit te lezen en de rest tv zit te kijken, vragen ze of ik ook niet bij hen kom zitten en kijken, maar dat doet mij zoveel pijn. Ik voel mij alleen, zelfs in mijn gezin.

Als ik op zondag een dag m'n telefoon uit doe en een dag niet op Whatsapp e.d. wil dan wordt er verontwaardigd gereageerd van: 'Dat kan toch niet? je moet toch kunnen overleggen?' Ik neig steeds meer naar de reformatorische kant, maar dat lijken ze niet te accepteren.

Verder heb ik het goed in mijn gezin en mag ik niet klagen, maar ik heb met het bovenstaande zoveel moeite en heb er ook verdriet van. Ik bid voor hen. Wat kan ik nog meer doen?

Vraag 2:

Op vakantie hebben we in de auto eigenlijk altijd de lokale radio aan. Nu hoor ik daar muziek die enigszins vergelijkbaar is met Skyradio/Qmusic. Dit luister ik zelf nooit, maar via mijn broertje en zusje hoor ik het wel regelmatig. O, dit is een nieuw nummer van die en die artiest. Het doet mij verdriet als ik tegen mijn vader zeg: "Mag die muziek uit, ik vind het echt niet mooi, die wereldse muziek." Mijn vader zei toen iets in de trant van: "Je moet het niet te nauw nemen, wees er niet zo druk mee bezig (met andere muziek)." Als je dit van je vader moet horen, doet dat pijn. Ik wil steeds meer leven zoals de Heere dat wil en leven volgens zijn geboden, ook al is dat nu nog zo gebroken... ik ben christelijk opgevoed, maar het is zo lauw geworden bij de rest van mijn gezinsleden, althans dat lijkt zo. Ik lijk de enige die zo vurig verlangt naar Jezus.

Dominee, wat kan ik doen naast bidden?

Antwoord

Dat lijkt ons inderdaad heel moeilijk voor je. Je staat in elk geval niet alleen want we hebben veel meer van dit soort vragen ontvangen. Uit de antwoorden kun je vast goede tips uit halen. Hier staan ze op een rijtje:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/familie

www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/getuigen

www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/contact+met+niet-gelovige

1 reactie
Flowergirl99
Een tip bij vraag 2:
Ik heb kennissen die geen Qmusic of Skyradio o.i.d. luisteren, maar de Groot Nieuws Radio. Ook gewoon een zender op de radio. Hier komt gospelmuziek op geloof ik.
Ik zou zelf gewoon een CD opzetten met rustige instrumentale muziek, maar die zender die ik hierboven noemde is een optie om eens aan je ouders te noemen.