Gemiddelde dag Bijbellezen

Ds. A.L. van Zwet / Geen reacties

Vraag

Wat zijn ‘gemiddelde’ momenten waarop je dagelijks uit de Bijbel leest? Ik lees eigenlijk altijd ‘s avonds. Maar recent kwam ik in contact met mensen die ook soms ’s ochtends en/of aan tafel lezen. Hoe ziet een gemiddelde dag ‘Bijbellezen’ er zoal uit?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Mooi dat de vraag gaat over de waarde en de plaats van het Woord van God in het dagelijkse leven. Door Zijn Woord spreekt de levende God tot ons en het is van levensbelang om Zijn stem te horen. Het is daarom goed om minimaal (!) één keer per dag woorden van God te horen. Dat kan met anderen gebeuren bijvoorbeeld rondom de maaltijd. Dat staat dan in het kader van de huisgodsdienst. Het is daarnaast ook goed om persoonlijk de Bijbel te lezen. Mijn advies is om daarvoor het beste moment van de dag uit te kiezen. Je weet zelf wel wanneer dat is. Dat kan ’s morgens zijn of ’s avonds of op een ander moment. Het beste Woord verdient het beste moment want het heeft de beste boodschap en dient het beste doel. Het gevaar van een ‘gemiddeld’ moment is dat we kijken wanneer het ons uitkomt. Kijk wanneer je denken nog het helderst is en wanneer je de meeste tijd kunt investeren. Bijbellezen vraag concentratie van je ziel.

Zorg dat je altijd een Bijbel bij de hand hebt. Dat kan thuis maar ook op je mobiele telefoon.

Een mooie lijn bij het Bijbellezen is:

•Stil worden
•Ontvangen
•Lezen
•Vragen stellen bij de tekst (bijv. wat is de boodschap, wat is duidelijk en wat niet)
•Antwoorden zoeken (niet te snel de Bijbel dicht doen...)
•Toepassen (Wat heeft de Heere mij in deze concrete situatie te zeggen en hoe breng ik dat in praktijk)

Zo kan het lezen van het Woord van God boven het gemiddelde uitgaan en een lamp voor je voet zijn en een licht op je pad.

Het allerbelangrijkste is dat we het lezen van de Bijbel de Heere leren kennen, liefhebben en dienen. Met de Heere Jezus Christus als stralend middelpunt. De Heilige Geest wil je graag daarin leiden.

Er is een geestelijk lied waarin staat:

Uw woord, o God, is liefde en licht,
Is heilig en volmaakt,
En waar het hart en schreden richt,
Wordt uw heil gesmaakt.

refrein:
Heilig Woord van God,
trooster in ons lot.
Gij zult in deze aardwoestijn
steeds ons richtsnoer zijn.

Heers daarom door Uw liefdewoord
God, in ons hart altijd;
Ons hart, dat enig U behoort,
Zij U gans gewijd.

Uw heilsbeloften zijn ons brood,
Dat onze zielen voedt:
Zijn levend water, dat uit nood
Ons herleven doet.

Hartelijke groet,
Ds. A. L. van Zwet

Ds. A.L. van Zwet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

bijbellezen