Stille tijd uitbreiden

Ds. H. Korving / 5 reacties

Vraag

Ik wil graag meer stille tijd houden. ‘s Ochtends lees ik uit mijn Bijbel van boek naar boek en ‘s avonds lees ik uit mijn Bijbel met een dagboek. Daarnaast bid ik ook. Ik wil graag mijn stille tijd iets uitbreiden. Ik wil bijvoorbeeld een schrift bijhouden waarin ik Bijbelverzen opschrijf, ieder bij een bepaald thema. Bijvoorbeeld de Bijbelverzen die gaan over “zorgen maken” schrijf ik dan onder het thema “zorgen maken”. Door dit te doen wil ik eigenlijk een soort van overzicht maken en dat ik Bijbelverzen ook meer leer uit mijn hoofd en als ik bijvoorbeeld mijzelf zorgen maak, ik snel kan terugpakken naar de Bijbelverzen over dit thema (zo kan ik ze snel vinden). Is dit een goed idee? Of heeft u misschien nog tips?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik vind het prijzenswaardig dat je zo intensief met de Bijbel bezig bent. Je vraagt om advies hoe je je stille tijd nog zou kunnen uitbreiden. Dit vind ik daarom een beetje lastig, omdat het wel erg persoonlijk is. Voor jou is het opschrijven van trefwoorden met daaronder Bijbelteksten die van toepassing zijn misschien en goede manier, maar voor iemand anders juist weer niet. Het lijkt mij persoonlijk niet zo’n goede methode. Eigenlijk probeer je de Bijbel over te schrijven, maar dan in rubriekjes verdeeld. Het probleem hiermee is dat de Bijbeltekst altijd in zijn verband moet worden gelezen. Je moet van de Bijbel geen arsenaal maken van losse teksten die op allerlei situaties van toepassing zijn.

Wat je ’s morgens en ’s avonds doet lijkt mij een betere manier. Dan leer je de Bijbel beter kennen in zijn verband. Een stukje uitleg erbij in een dagboek is heel nuttig.

Nu je vraagt om advies hoe je je stille tijd nog meer inhoud zou kunnen geven, zou ik je aanraden om goede onderwijzende boeken te lezen die de Bijbelse geloofsleer verduidelijken. Zoals J. I. Packer, “God leren kennen”; of J. C. Ryle, “Het hart van het christelijk geloof.”

Als ik zo vrij mag zijn zou ik je ook kunnen wijzen op een boek dat ik speciaal voor jongeren zoals jij geschreven heb, jongeren die een stukje verdieping zoeken in hun Bijbelstudie. Het boek heet “Kennis in viervoud.”

Zodra je op dit terrein gaat zoeken, zul je ontdekken dat er best veel te vinden is waar je je winst mee kunt doen. Hopelijk helpt dit je om wat dieper te graven en meer te leren uit de grote schat van Gods Woord.

Met een hartelijke groet,
Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

    Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

    En kijk/luister:

Tags in dit artikel:

stille tijd
5 reacties
Molly
Als de vraagsteller van schrijven houdt tijdens stille tijd kan ik hem/haar boekjes van Wilma Poolen aanraden. Afwisselend, creatief, maar ook serieus en vol bezinning!
hilbrand1988
Beste vraagsteller , ik sluit me helemaal aan bij de dominee . ik kan me voorstellen dat er momenten zijn dat je over een onderwerp iets meer wil weten. bijbelteksten op onderwerp gesorteerd , dat is al eens gedaan. Je hebt bijvoorbeeld de topical analysis of the bible . ik heb hem zelf ook echt een aanrader!

https://www.bol.com/nl/p/topical-analysis-of-the-bible/9200000002820710/

hier een voorbeeld pagina :

I. Christ in the OT
A. The Preexistent Christ
1. The Preexistent Christ in Theophany
a) Abraham’s Visitor
Gen. 18:1–33; Gen. 19:24
b) Angel of God
Gen. 31:11–13; Gen. 48:15–16; Exod. 23:20–21; Dan. 3:25, 28
c) Angel of His Presence
Isa. 63:8–11
d) Angel of the Lord
Gen. 16:7–13; Gen. 22:11–18; Exod. 3:2–6; Judg. 2:1–6; Judg. 6:11–24; Judg. 13:20–22
e) Commander of the Lord’s Army
Josh. 5:13–15; Josh. 6:2

Elwell, W. A., & Buckwalter, D. (1996). Topical analysis of the Bible: with the New International Version (Vol. 5). Grand Rapids, MI: Baker Book House.
henkv
Praktische tips.

De app Solid Joys (desiring God)
De app Scripture Typer
Etc.
Mij helpt dat om het ook als onderdeel van de dag terug te laten komen, dus gewoon tussen het werk etc. door
Veendam
Je kan zoeken op bepaalde woorden, die pak je van het grieks.
Alle griekse woorden hebben een nummer. Dat noemen ze STRONGnumbers.

Zo kan je overal zien waar dat woord voorkomt in de Bijbel.

Voor de mensen die grieks te lastig vinden: Ga naar de Christelijke boekenwinkel em koop een Concordantie. Dat is het zelfde principe en kan je snel zoeken waar allemaal hetzelfde woord staat in de Bijbel.

Scheelt je een heleboel zoekwerk.
Veel succes en zegen gewenst.
Justin
Een goed idee is om eens op www.elkedagnieuw.nl te kijken. Elise heeft er juist een methode ontwikkeld om je stille tijd vorm te geven en uit te breiden. e noemt het de 'Moeskruid-methode'. Je kunt een e-book downloaden (kleine vergoeding) en je kunt een videocursus 'stille tijd' volgen, van 5 dagen ofzo.

Ik denk dat je daar echt veel handvaten en verdieping kunt vinden ook om praktisch en eenvoudig met stille tijd om te gaan.