Kerkenraadsbesluiten (niet) unaniem

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Onlangs had ik een aantal vragen aan mijn kerkenraad omtrent het door hen gevoerde beleid inzake corona. Ik poneerde de stelling dat ik het mij moeilijk kon voorstellen dat alle besluiten unaniem zouden zijn genomen. Er zouden m.i. ook kerkenraadsleden kunnen zijn met afwijkende meningen? Ik zou dit prettig vinden te weten omdat ik mij sowieso al een roepende in de woestijn voel. Een klein beetje herkenning doet dan goed.

Ik zei dat ik begrijp dat een uiteindelijk beleid inzake corona op democratische wijze tot stand komt, dat is het probleem ook niet. Tot mijn verbazing werd er niet ingegaan op de afwijkende mening van een professor in de immunologie waarvan ik een aantal uitspraken bijvoegde. Men stelde dat de besluitvorming niet op democratische maar op theocratische wijze tot stand komt. Ik heb hier mijn bedenkingen bij omdat dit antwoord suggereert dat er geen afwijkende meningen binnen de kerkenraad zouden zijn. Ook wanneer men zou bedoelen dat vergaderingen plaatsvinden onder aanroepen van de Naam des Heeren sluit dit m.i verschil van inzicht niet uit!

Ik wil de discussie hieromtrent niet voortzetten omdat ik mij al wat afgeserveerd (niet serieus genomen) voel. Ik ben dus benieuwd naar uw gedachten over de gedane uitspraak van mijn kerkenraad.

Antwoord

De kerkenraad zal met elkaar besproken hebben over het gevaar van de corona en de maatregelen die genomen zijn/worden voor het bezoek aan de kerkdiensten, hoe er geschreven zal worden in de kerkbode en hoe het contact met bijvoorbeeld zieke gemeenteleden geregeld wordt. In de gebeden zal er aandacht gegeven worden aan de gevaren van corona en de bede of de Heere de bedreiging weg wil nemen.

Iedereen zal het er over eens zijn om er aandacht aan te geven in de gebeden. Er vindt geen stemming plaats, omdat de noodzaak ervaren wordt. Wat zijn we toch afhankelijke mensen! Laat er ook door u veel gebed zijn vom wijsheid voor de kerkenraad! En als er vragen zijn, neem dan contact op met de predikant en/of de voorzitter van de kerkenraad. Een oordeel moet u pas vormen als u alle informatie hebt.

Met vriendelijke groet,
Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

kerkenraad