God is tov

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Onlangs hoorde ik een predikant zeggen in een preek: “Niemand is tof, alleen God is tof.” Is dit verantwoord taalgebruik voor een predikant? Persoonlijk vind ik dit beneden peil. Zo spreken we toch niet over een heilig God? Graag uw advies hierin.

Antwoord

Jammer dat je slecht naar de uitleg van de dominee geluisterd hebt. Dan had je kunnen horen wat het Hebreeuwse woord tof (tov) betekent. En dat is “goed”. Dus de dominee heeft helemaal gelijk: alleen God is tof. Mazzel tov, toegewenst.

3 reacties
kejak
Als je de betekenis van het woord letterlijk neemt is de uitspraak zeker geoorloofd. Ik denk dat je bezwaar echter vooral te maken heeft met de gevoelswaarde van het woord en de betekenis die men heden ten dage eraan toekent. Dan kom je al algauw terecht bij begrippen als "kameraadschap" en "populair gedrag",Het beeld wat je op grond daarvan hebt van het woord tof (vernederlandst vanuit het hebreeuwse "tov") botst met het beeld van een heilig God.
Hoewel het taalgebruik van de dominee formeel klopt als een bus kan ik me voorstellen dat je om die reden God liever niet als zodanig aangeduid ziet.
Jesaja40
טוֹב (tov)

De eerste notitie van טוֹב is terug te vinden in Genesis 1:4. Dan is er nog geen enkele sprake van mens of dier, maar een conclusie van het werk van de Eeuwige.

Het Hebreeuwse woord טוֹב wordt in veel toonaarden gebruikt, daar is niets mis mee, het laat de juiste betekenis zien van goed zoals de Eeuwige had geschapen.

Met andere woorden: mag het zo טוֹב zijn zoals bij de schepping.
kip
heb k weer wat geleerd