Vrouwen achtergesteld

Ds. P.D.J. Buijs / 8 reacties

Vraag

Waarom worden vrouwen achtergesteld door God? Bijvoorbeeld: Met smart een baby krijgen, terwijl mannen daarvan de lust hebben. Wij vrouwen hebben elke maand ook nog eens pijn in de buik.

Antwoord

Beste lezeres,

Je vraag bevat een bepaalde opvatting: dat vrouwen worden achtergesteld door God. En daar voeg je een paar voorbeelden bij. Nu, bij die opvatting wil ik inzetten. Zou het werkelijk Gods bedoeling zijn om vrouwen achter te stellen?

Net als de man is de vrouw door Hem geschapen. Van beide geldt volgens Genesis 1: naar Gods beeld en gelijkenis geschapen. Samen zijn ze  mens, samen krijgen ze opdrachten, samen worden ze gezegend. Niet voor niets lezen we aan het eind van Genesis 1: “En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed.” Ook de vrouw.

Genesis 2 zoomt nader in op de schepping van de vrouw. Ze wordt vanuit Adam gebouwd. En wat is Adam enthousiast over de vrouw die God hem gegeven heeft! Lees maar het lied dat hij gecomponeerd heeft, in Genesis 2:23. Was het maar zo mooi gebleven...

Maar de ellendige zondeval vond plaats, en die had ook gevolgen voor de verhouding tussen man en vrouw, zoals je kunt lezen in Genesis 3. En inderdaad, dan is een van de gevolgen dat de vrouw die in haar lichaam erop aangelegd is om kinderen te baren (al kan, ook alweer ten gevolge van de zondeval, niet elke vrouw zwanger worden), dat baren met moeite doet. “Ik zal uw moeite in uw zwangerschap zeer groot maken; met pijn zult u kinderen baren.”

Het water van de zee wist niet af: het vrouw-zijn brengt zijn eigen moeite met zich mee. En de man dan? Komt hij er zonder kleerscheuren vanaf? Nee, ook niet. Zwoegend moet hij de aarde bewerken, zwetend zal hij brood eten. Man en vrouw delen dus beiden in de vloek door de zonde.

Maar... dat is niet het laatste woord. Door het geloof in Christus mogen man en vrouw nieuwe mensen worden. Zeker, ze blijven twee verschillende wezens: een man blijft een man, een vrouw blijft een vrouw. En juist die verscheidenheid is zo prachtig en door God gewild. En zeker, pijn en moeite, ook in het vrouw zijn, blijven.

Maar het komt in een ander licht te staan. De Bijbel zegt dat zelfs het ter wereld brengen van kinderen voor een christin op een hoger plan wordt getild: “Zij zal in de weg van het baren van kinderen zalig worden, als zij blijft in geloof, liefde en heiliging, gepaard met bezonnenheid” (1 Timotheüs 2:15). Natuurlijk bedoelt Paulus daarmee niet te zeggen dat elke vrouw trouwt en kinderen krijgt – hij spreekt zelfs over de gave van het ongehuwd zijn (1 Korinthe 7). Maar de kern van wat hij hier zegt is: een vrouw mag haar vrouw zijn op een nieuwe manier beleven, óók in haar huwelijk en gezinsleven, vanuit het geloof in Christus. Nee, dan klaag je niet meer over je vrouw zijn. Dan mag je het, ondanks de (maandelijkse) moeite die het meebrengt, met  vreugde en ere beleven.

En nog even als het gaat over de moeite van een zwangerschap en bevalling: daar heeft de Heere Jezus eens iets heel moois over gezegd. “Wanneer een vrouw baart, heeft zij droefheid, omdat haar tijd gekomen is; maar wanneer zij het kind gebaard heeft, denkt zij niet meer aan de benauwdheid, vanwege de blijdschap dat een mens ter wereld gekomen is” (Johannes 16:21). Ik heb het al heel wat keren vrouwen horen zeggen: “Als je zo’n prachtig kindje in je armen houdt, vergoedt dat alles!”

Nee, ik wil de moeiten van het vrouw-zijn niet onderschatten. De gevolgen van de zondeval zijn heus nog niet allemaal weg. Maar laat de glans van het leven met Christus over je vrouw-zijn mogen stralen. Dat maakt alles anders! Zoals de titel van een boekje van jaren geleden luidde: “Met vreugde vrouw zijn”.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Tags in dit artikel:

positie van vrouw
8 reacties
K80
Eerlijk is eerlijk. Ben blij dat ik een man ben. De vrouwen hebben inderdaad meer ongemakken. Zie het wel bij mijn vrouw. Die heeft ook elke maand een paar dagen dat ze last heeft van het ongesteld zijn.
Samanthi
Nou ik ben blij dat ik vrouw ben...
Ik vind voel me niet achtergesteld, integendeel...
CrA
Man en vrouw delen dus beiden in de vloek door de zonde.
Vrouw: “Ik zal uw moeite in uw zwangerschap zeer groot maken; met pijn zult u kinderen baren.”
Man: Zwoegend moet hij de aarde bewerken, zwetend zal hij brood eten.
Over achterstellen gesproken;
moeders die zo nodig de arbeidsmarkt opgejaagd moeten worden krijgen naast hun eigen moeite er nog een moeite bij.
Omega
@CrA Amen!
kip
de Heere Jezus zocht Maria het eerst op!!!!
dan pas de dicipelen.

man en vrouw zijn een
man is t hoofd
vrouw t nekkie
als t nekkie stilstaat,kan t hoofd......
nou?

bij God zijn man en vrouw EEN
maar de mensen behandelen elkaar niet EEN
K80
Heb het mijn vrouw wel eens gevraagd of ze niet een man zou willen zijn.
Maar nee hoor, ze is echt een meisje meisje.
Alleen dat mannen overal een plasje kunnen doen, zou ze wel makkelijk vinden.
Wil1984
Ik mag vrouw en moeder zijn van een aantal kinderen en heb me nog nooit maar ook nooit achtergesteld gevoeld. Wat een voorrecht om vrouw te zijn! Als vrouw heb je een prachtige taak! Elke dag mag ik zorgen voor mijn man en kinderen. Eigen baas, niemand die zegt hoe ik het moet doen. Misschien moeten je ogen daar nog voor open gaan. Daar vallen alle ongemakken bij in het niet. En heeft een man geen ongemakken? Van totaal andere aard misschien, maar die heeft hij zeker wel! De Heere doet het niet verkeerd hoor. Het is onze eigen keus geweest in het paradijs. Als je daar iets van voelt, is elke dag die je krijgt een wonder. Of je nou man of vrouw bent.
Geerkk
Ik ben juist blij vrouw en moeder te zijn. Zwanger zijn is zo iets speciaals, je kindje al te voelen voordat het geboren is. Het is soms niet makkelijk en bevallen is geen pretje. Maar ik ben echt blij dat ik dat 5 keer al heb mogen ervaren. Borstvoeding kunnen geven, zulke heerlijke intieme momenten!