Kruis slaan

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Graag zou ik mijn vraag hier willen stellen omdat ik er niet uitkom. Vandaag zit ik op een parkbankje in een pretpark. We wachten even tot we verder kunnen lopen. Er komt een gezin aangelopen, een moeder met haar kinderen, en direct daarachter de oma met haar kleinkind. Ze passeren mij en ik knik ‘goedendag’. De oma die in gesprek is met haar kleindochter stopt pal voor me, stopt met praten, kijkt me aan en slaat een kruis. Zonder iets te zeggen loopt ze verder. Wat zou dit betekenen? Ik kom er niet uit.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bijzondere vraag, maar ik denk dat niemand die precies kan beantwoorden dan die oma zelf. Was het een schrikreactie? Was het bange reactie omdat je goedendag zei of knikte?

“Een kruisje slaan”, zo wordt het vaak genoemd. In de protestantse wereld is het niet zo gebruikelijk. In veel kerken heeft het kruisteken wel meer aandacht gekregen, maar niet in de vorm van een kruisje slaan. De Rooms Katholieke Kerk is hier heel vertrouwd mee. Voor het eten, voor het  binnentreden van een kerkgebouw. Sommige mensen voordat zij een straat oversteken, als een nieuwe fiets, of auto, voor de eerste keer gebruikt wordt. Ook hebben we het in onze “Tilburgse tijd” vaak gezien bij het verhuizen naar een ander huis. Het is de laatste jaren sterk verminderd in gebruik. Mensen gingen in mei naar een bepaald punt waar de priester je auto, fiets of wat ook met het kruisteken en wijwater zegende.

Met het aandacht schenken aan het kruisteken is niets mis. Ik denk zelfs dat wij in de reformatorische hoek van de protestantse kerken, vaak  te weinig aandacht aan het kruisteken schenken. In het kruis (van Jezus Christus) is toch onze enige hoop! Het kruis is voor ons het symbool, het teken, van het sterven van Jezus. Hij stierf aan een kruis. Daarom is de eeuwen door het kruis het belangrijke teken van het christelijk geloof geweest.

Ook wordt het teken gemaakt bij het binnengaan van een kerk of andere heilige plaats. Dan gebeurt het om jezelf te heiligen voordat je dat gebouw binnen gaat. Ook voordat men een gebed begint word soms/vaak een kruis geslagen. Ook om zichzelf te heiligen. Vaak wordt er helemaal niet bij nagedacht. Het is een gewoonte geworden.

Iets anders is het als het kruis een magische betekenis krijgt! Magisch is totaal anders als symbolisch. Waar aan herken je die magische gedachte? Je slaat een kruis om je te beschermen, om het kwaad af te weren, om de duivel op afstand te houden. Dan wordt het kruis een soort afgodsbeeld.

Ik moet het antwoord schuldig blijven waarom die oma het deed. Dan had je het spontaan aan haar moeten vragen. Ik denk dat het meer een gewoonte-reflex van haar was dan iets wat betekenis had. Een stukje sleur zonder bepaalde inhoud. Net zoals ook ons gebed een sleur-prevelementje kan worden. Beiden zijn verwerpelijk voor God.

Grijp je maar vast aan de Man die stierf aan het kruis, aan Jezus Christus. Daar alleen is ons behoud en onze redding. Als je Hem kent ben je overal veilig.

Hartelijke groeten,
Evangelist Jan van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

kruis