Mijn verloving is vorig jaar plotseling verbroken (...) Hoe kan ik alles uit mij...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn verloving is vorig jaar plotseling verbroken. We hadden al een huis gekocht, waren volop bezig met de voorbereidingen voor de trouwdag. De periode daarna was ontzettend moeilijk voor mij. Ik had zoveel vragen. Hij bleek tijdens onze relatie al een ander te hebben en ik heb dat nooit geweten!!! Het ging altijd goed tussen ons; ik vertrouwde hem helemaal en samen mijmerden we over onze toekomst. Ik was er altijd voor hem! In de achterliggende periode heb ik veel nagedacht. Heb ook gevochten voor mijn eigen 'ik\, want veel zelfvertrouwen had/heb ik niet meer. Nu, een jaar later, gaat hij trouwen en al zou ik hem nooit meer terug willen na alles wat ik van hem gehoord heb, doet het wel ontzettend veel pijn. Er gaat geen dag voorbij of ik denk aan de komende bruiloft. Ik weet dat ik met hem nooit gelukkig geworden was, want hij is niet zo zoals hij zich voordoet en heeft in verleden heel wat vreemde dingen gedaan, voordat ik hem kende ook. Ben er wel achter dat zijn liefde voor mij egoïstische liefde was, denk ook dat hij niet weet wat echte liefde is. Maar toch komt vaak onze verkeringstijd terug. Al die jaren dat ik samen met hem optrok en het zo goed leek te zijn. Hoe moet ik hiermee omgaan? Hoe kan ik alles uit mijn gedachten bannen en vechten voor mijn eigen toekomst?

Antwoord

Tsjonge dat is niet niks wat jij hebt meegemaakt. Jullie hadden zelfs al een huis gekocht en waren volop bezig met de voorbereidingen voor je huwelijk en dan maakt hij het uit en blijkt hij zelfs al een ander te hebben. Dat is echt heel erg ingrijpend. Dat je dat niet één, twee drie hebt verwerkt, is goed te begrijpen. Zoiets grijpt er diep in. Wat is dat erg! Hier heb je echt wel even tijd voor nodig om dat allemaal te verwerken. Er komt nu achteraf ook een hele schaduw te liggen over de verkeringstijd omdat het allemaal zo goed leek, maar hij ondertussen dus al een ander had.

Zijn bruid moet dit toch ook hebben geweten? Ook niet fair van haar om dan alvast verkering met hem te hebben. Persoonlijk zou ik niet graag met zo iemand willen trouwen. Eigenlijk zit je midden in een rouwproces. Je bent niet alleen je vriend kwijt die je dacht te kunnen vertrouwen, maar hiermee valt toch ook je hele toekomst in duigen. Als ik jou was, zou ik die hele affaire eens met iemand doorpraten zodat je het daarmee kunt verwerken. Verwerken wil immers zeggen: alles op een rijtje zetten om het zo een plek te geven.

Alie Hoek-van Kooten