Documentaires, series en televisie

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag heeft betrekking op het kijken van documentaires/series/televisie in het algemeen. Waar moet ik op letten bij het uitzoeken van een programma? Ik zal een kleine achtergrondschets geven: ik ben niet reformatorisch opgevoed maar heb wel veel interesse in deze leefstijl. Ik geloof in God, lees veel in de Bijbel en wil graag meer leven naar Zijn wil en tot Zijn eer. Nu begrijp ik dat programma’s waar in wordt gevloekt, over seks wordt gesproken in een lust-context en verwante zaken, gemeden moeten worden. Maar waar zou ik nog meer op moeten/kunnen letten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mooi dat je hier over nadenkt. Ik wil graag inhaken bij dat je zegt dat je interesse hebt in de reformatorische leefstijl en dat je meer wilt leven naar Gods wil en tot Zijn eer. Wie dat wil doen moet de Heere Jezus tot het centrum van zijn of haar leven maken. Want God heeft zijn Zoon gestuurd om ons met Hem te verzoenen en heeft gezegd: luister naar Hem! Hij is gekomen om onze zonden weg te dragen, mijn zonden die de oorzaak zijn van een kloof tussen mij en Hem. We hebben de Heere Jezus nodig als Middelaar. Wij kunnen niet naar de hemel opklimmen om God welgevallig te zijn. We zijn God alleen welgevallig door het geloof in de Heere Jezus. Dat betekent dat we ons aan Hem toevertrouwen en onze hoop volledig zetten op Hem alleen en niet op iets van onze eigen daden. Hou dat ook vast wanneer je aangevochten wordt en beseft dat je van dat leven naar Zijn wil en tot Zijn eer nog steeds niet veel terecht heb gebracht. Wij kunnen niet naar de hemel opklimmen maar God is naar ons afgedaald in de Heere Jezus. Een christen leeft van die genade.

Een reformatorische levensstijl, al is deze naar de Bijbel, is dus gegrond in het geloof in de Heere Jezus. In een volledig toevertrouwen aan Hem en je volledig afhankelijk te weten van Hem, in alle opzichten. Deze geloofsrelatie is de kern van het christelijk geloof.

Als deze geloofsrelatie dan belangrijk voor je is geworden zal je ook de dingen die deze relatie verstoren of hiervan afleiden niet meer willen doen en juist alles wat deze relatie bevordert en versterkt wel willen doen. En je zal niet meer mee willen gaan in dingen die je op een ander pad brengen. Dan zijn er inderdaad dingen die je niet meer wil doen, zoals de zaken die je noemt. Maar behalve dat is het ook belangrijk waakzaam te zijn voor zaken die je hart op een veel sluipendere manier kunnen wegvoeren van wat belangrijk is.

Je kent misschien wel de gelijkenis van het viervoudige zaad (Mattheus 13, Markus 4). Bij een deel valt het zaad tussen de dorens. Dat zijn de mensen die wel luisteren naar het Woord, maar waarbij het Woord verstikt wordt en onvruchtbaar blijft doordat de aandacht blijft uitgaan naar de zorgen van deze wereld en de verleiding van de rijkdom en de begeerten naar al het andere. Anders gezegd, die hun schat zoeken in de dingen van deze wereld en niet bij de Heere Jezus in de dingen die boven zijn (Kol 3). Want zoals Jezus zegt: waar je schat is daar zal ook je hart zijn (Luk 12:34).

Dat is het punt dat ik zou willen noemen in antwoord op je vraag, waar je ook op zou moeten letten. De vraag is dan: welke waarden krijg je met het kijken van documentaires, series en televisie in het algemeen voortdurend ingegoten, vaak zonder het te beseffen, die je hart meenemen een andere kant op, zodat allerlei andere dingen belangrijk voor je worden. Dit geldt uiteraard ook bij in andere zaken, maar zeker ook hierbij.

Ik wil ook nog verwijzen naar twee eerdere antwoorden die hierbij denk ik ook nog kunnen helpen:

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

internettv