Bidden om nieuwe liefde

Ds. J. van het Goor / 12 reacties

Vraag

Ik ben niet uit liefde getrouwd. Ondanks allerlei waarschuwingstekens voorafgaand aan het huwelijk ben ik toch getrouwd en heb ik inmiddels kinderen. Er is al veel huwelijkstherapie geweest. Nu is er een liefde in mijn leven gekomen die wederzijds is. Omdat we allebei een partner hebben, zullen wij niet voor elkaar kiezen maar onze partners trouw blijven. Mag ik God bidden dat ik uiteindelijk (in de toekomst misschien) toch gelukkig mag worden met deze nieuwe liefde?

Antwoord

Beste vraagsteller.

Hoe vaker ik de vraag lees, hoe meer ik begrip lijk te krijgen voor de situatie. Zo gaat dat met ons. En toch wil ik dat niet, zeker niet met de laatste vraag in gedachten, want daarmee stel ik het gebod van de Heere volop ter discussie: U zult niet echtbreken.

Trouwen, maar niet uit liefde…; hoe dan wel? Ik lees niet van een gedwongen huwelijk… Zint eer ge begint; als dat ergens waar is, dan wel bij het aangaan van een huwelijk, waarbij je staande voor God belooft, dat je elkaar trouw zult blijven tot de dood je zal scheiden. En toch doorgezet tegen allerlei waarschuwingen in. Toch getrouwd en ook kinderen verwekt en gekregen; blijkbaar niet uit liefde, maar als gevolg van een seksuele daad. Wat een ellende!

Ja, als er geen liefde is, helpt er geen huwelijkstherapie aan, want liefde kun je niet maken en is voor geen goud te koop. En dan kun je zomaar ineens iemand tegen het lijf lopen met wie het wel klikt. Wellicht dat het tussen de ander met wie het klikt ook niet klikte met zijn/haar partner. Geen wonder, want je bent nergens gevoeliger voor in de gegeven situatie. Ondertussen heb je wel afspraken gemaakt, maar dat werkt niet.

Je kiest ervoor om je partner trouw te blijven, maar in hoeverre ben je al ontrouw aan je partner als je weet van liefde tussen jou en een ander? Ik heb het weleens genoemd "vreemd gaan zonder seks." Het kan toch niet waar zijn, dat je trouw blijft aan je partner en tegelijk bidt of het met de ander iets mag worden (in de toekomst)?! Wat betekent dan hier trouw blijven? Bij elkaar wonen? En voor wie? Voor de kinderen wellicht? Of voor anderen?

Trouw blijven…  Maar bedrieg je je partner ondertussen niet, zonder dat er verder iets 'gebeurt'…?! Trouw blijven, zoiets als zakelijke partners. Opnieuw merk ik hoe moeilijk dit soort zaken te bespreken zijn via het 'papier'. Als het huwelijksleven niet wat is en nooit wat wordt, zal het zeker niet wat worden met bovengenoemde wetenschap van door een ander bemind te worden.

Maar God bidden of je uiteindelijk toch gelukkig mag worden met deze nieuwe liefde? Mijn mening is: NEE! Als het huwelijk geen leefbaar samenleven is voor en als man en vrouw, geeft God je de mogelijkheid om van elkaar afscheid te nemen. Maar dat heeft volgens mij de consequentie, dat je de gevolgen van de beslissing van destijds nu ook moet dragen, door zonder partner verder te leven.

Maar is de weg ook beproefd door je schuld te belijden voor de Heere met de bede om genade om als een goed stel samen te mogen leven en waar misschien toch de liefde vanuit de liefde van Christus alsnog mag ontstaan en open bloeien? Bidden om gelukkig te worden met de nieuwe liefde is alsof je God vraagt om de echtscheiding door te zetten…

Het blijft eigenlijk onmogelijk om deze vraag in een eenrichtingsverkeer met gevoel te beantwoorden. Mijn antwoord lijkt hard, maar is dat zeker niet.

Ds. J. van het Goor

Tags in dit artikel:

echtscheidinghertrouwentrouw
12 reacties
linneke
Maar is de weg ook beproefd door je schuld te belijden voor de Heere met de bede om genade om als een goed stel samen te mogen leven en waar misschien toch de liefde vanuit de liefde van Christus alsnog mag ontstaan en open bloeien?.....

dit vind ik het mooiste stuk van het antwoord!
Roozemond
Bewogen en eerlijk antwoord. Maak verstandige keuzes waardoor je de ander niet meer ziet/spreekt en ga voor je eigen huwelijk en betrek vooral God daarbij. Ik weet zeker dat Hij je wil helpen en zegenen, als je het zelf ook maar wilt.
Hanna
Vraagstelster vraagt;
Mag ik God bidden dat ik uiteindelijk (in de toekomst misschien) toch gelukkig mag worden met deze nieuwe liefde?

Vraag liever aan de Heere of hij je liefde voor je man wil vernieuwen!
Hij kan het en wil het doen!!
De Heere is een God van wonderen, vraag Hem daarom!
EVA
Je kan niet God bidden om iets waar Hij niet achterstaat, God gaat je dat ook niet geven want het is tegen Zijn wil...
Bid voor liefde voor de man met wie je getrouwd ben dan zal Hij het je geven, HIJ is liefde, dus als je liefde te kort heb waar kan je dan beter putten, de bron van Liefde JEZUS
shaba1
er is maar ÉÉN goede relatie therapeut ,
als niemand meer kan helpen , zal Hij helpen.
ga naar Hem toe , er is geen wachtlijst en is 24/7 ''bereikbaar"
voor al onze vragen.

laat je niet verleiden door de satan , vecht voor je gezin.
vlokje
Eén gebed is volgens mij ten allen tijde geoorloofd: Uw wil geschiedde. Alle eigen wensen laten verstommen. Gods wil zal geschieden, dat geloof jij toch zeker ook?

Als je een gebed bidt wat tegen zijn wil in zou gaan, denk je echt dat Gods reine bedoelingen te veranderen zouden zijn door ons bidden vanuit onze beperkte aardse wensen? Hoe moeilijk maak je het jezelf hiermee.

Het lijkt op een zeurend kind die zijn zin wil krijgen; volgens mij is God een verstandiger Vader.
Leg je beide handen, in Gods grote Vaderhand. Veiliger houding is er niet.
dkw
Inderdaad met vlokje eens.
Uw wil geschieddde, ten alle tijde!
vlokje
Geschiede... Mijn geschiedde was al 1 d teveel, jij doet er nog een schepje bovenop :-)
EVA
U wil geschiedde dat klop..maar je weet bijvoorbaat al dat Gods wil het niet is dat ze gaat scheiden...maar dat er herstel is, dus of het gebed geoorloofd is...nee
altijdwat
pfff, achter je vraag kan een wereld van ellende schuilen. Want het ontbreken van liefde kan tot heftige (beschadigende) situaties leiden in je relatie. Ik hoop maar dat je niet opstandig wordt van al die opmerkingen die wijzen naar Gods Wet. Maar Hij heeft een plan met ons, ieder persoonlijk. Hij weet ook van je verdriet en moeite. Heel veel sterkte en wijsheid. Als je een Eeuwige Man hebt en die weet van je af en geeft liefde zoals wij mensen dat elkaar nooit kunnen geven dan is het goed. Dan is ons lijden hier maar voor kort, een reis....
jony
Hallo ik zou heel graag met de vraag stelster in contact willen komen een vriendin van mij verkeerd in een soort gelijke situatie,ik weet van haar probleem maar iemand die hetzelfde meemaakt kan zich beter inleven en elkaar steunen.
Nadenker
Beste Jony,

Ik ken ook iemand in die situatie. Zij zou graag met je in contact komen. Ik weet alleen niet hoe dit werkt via refoweb.