Huwelijkssleur

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn al meer dan 25 jaar getrouwd. Alles gaat goed. We zijn op elkaar ingespeeld, kennen elkaar en we hebben zelden ruzie ofzo. Dat klinkt vast positief, maar ik vind mijn privéleven daardoor ook ontzettend voorspelbaar en saai. Als vergelijking: we eten elke dag boerenkool met worst. Best lekker, maar het komt je neus uit als je het elke dag moet eten. We doen ook leuke dingen samen, maar daarna hebben we elkaar ook niets nieuws te vertellen omdat we immers weten wat we samen hebben gezien en meegemaakt. Honderden keren dezelfde gesprekken voeren gaat vervelen. We weten elkaars standpunten en die keer op keer herhalen voegt niets toe.

Hoe kom je uit de sleur? Nou ben ik een beetje bang dat er allerlei voorspelbare tips komen; die hebben we ook uitgeprobeerd. Dus liever a.b.c.-antwoorden.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, voordat ik saaie en/of voorspelbare tips ga geven heb ìk een vraag aan u: wat verstaat u onder a.b.c.-antwoorden? Ofwel: wat zou u wíllen horen, wat is voor u spannend genoeg?

Wellicht zijn de antwoorden die u op dit moment voor uzelf op mìjn vragen hebt (die u nu in gedachten komen dus!) al voldoende om eerst maar eens mee aan de slag te gaan. Zo niet, dan hoor ik graag opnieuw van u.

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

7 reacties
schoenveter
A. Koop andere groentes en zoek recepten erbij op.
B. Zoek een activiteit om alleen te doen, dan valt er wat te vertellen en/of te laten zien wat hij nog niet gezien heeft. Ga op ontdekking uit wat bij je past.
C. Wees tevreden met wat je hebt.

In de vraag lees ik eigenlijk tussen de regels door: 'Ik/we willen wat anders en wat meer variatie, maar we doen er niets aan om die variatie te krijgen'. Er staan geen concrete voorbeelden van 'alle' dingen die al geprobeerd zijn, maar ik heb het vermoeden dat dit met grote terughoudendheid is geweest. Als je iets wenst, moet je het ook durven doen. Dat is zonder angst ergens voor gaan.

Verder mag ook gezegd worden dat een vredig leven als deze als een zegen is. Maar als je uitdaging wil, moet je ook het risico nemen dat je dingen doet die tegen kunnen vallen. Wat kies je?
K80
Ga niet alles samen doen. Zoek een hobby of sport apart van elkaar. Ga alleen met vriendinnen op pad en hij met vrienden.
Als je een eigen leven er naast houd dan blijft het leuker. Heb je steeds nieuwe dingen om over te praten waar de ander geen weet van heeft.
Heel ongezond voor een relatie om alleen maar alles samen te doen.
pietermans
Kom uit je comfort zone en doe iets nieuws, elk apart of samen.
Ga parachutespringen, diepzeeduiken, theaterlessen, iets anders dan je je normaal in begeeft!

Out of your comfort zone!
kip
Ga samen grote gezinnen opzoeken helpen.voor niks
zoek de ellende op in Nederland,en bied daar hulp SAMEN

ga rolstoelen duwen SAMEN
neem mensen mee die nooit weg gaan,omdat ze niet kunnen,of geen geld hebben,samen
alles samen.

reken er maar op, dat u dan niet meer weet,wat sleur is.
er is zoveel leed en verdriet in de wereld.
is Nederland niet in trek,dan zijn er wel weeshuizen,waar veel te doen is,buiten Nederland.
en.bent u goed bij kas?
verveelt het om t altijd zo goed te hebben?
de weesjes kunnen van alles gebruiken hoor.
neem een hart vol liefde mee....SAMEN
zo kan alles SAMEN omdat u zo goed op elkaar bent ingespeelt.
toppy
SarahDeBondt
Hallo

Ik weet niet of mijn mening in strijd is met die van de deskundige maar ik heb een beetje medelijden met de vraagstelster, die naar mijn gevoel wat aangevallen wordt in de reacties. Persoonlijk ervaar ik ook een sleur in mijn huwelijk, maar bij ons zijn er wel heel veel discussies en 'misverstanden', voor een groot deel veroorzaakt door het autisme van mijn man. Onze dochter heeft ook autisme, maar enigszins in een andere mate en vorm. Hierbij vind ik dat de rigiditeit van mijn man en zijn emotionele onvermogen in ons gezin centraal staat. Ik weet natuurlijk niet of dit opgaat voor uw relatie, maar het altijd maar doen van dezelfde dingen geeft voor de autist in principe een veilig gevoel, waar het bij de partner een depressie kan uitlokken. Misschien kunt u hiervoor terecht bij uw vertrouwde huisarts want dergelijke diagnoses moeten natuurlijk onderzocht worden. Helaas geen kant-en-klaar antwoord maar misschien iets wat u toch verder helpt. Bid en vraag of de Heer u en uw man daarin wilt leiden naar de waarheid en dat jullie opmerkzaam mogen zijn voor Zijn leiding. Zelf moest ik hierin ook toegeven dat het gras groener begon te lijken aan de overkant, want ik ervaar soms zo'n gemis, maar de Heer voorziet ook in wijsheid, openbaring van de eigen motieven en verwachtingen en een nieuw perpectief. Hierbij geeft het mij wel extra draagkracht om andere, weliswaar gezonde, vriendschappen te ontwikkelen of een persoonlijke hobby of studie aan te gaan. Gods zegen toegewenst!
drj
Dat wat kip zegt en nieuwe dingen proberen samen. Niet hetzelfde als altijd, maar dan in een andere plaats, maar iets, dat jullie nog nooit hebben gedaan.
Het is altijd verwonderlijk hoeveel tijd mensen aan elkaar besteden als ze verliefd zijn en leuke dingen met elkaar doen, maar dan verwachten dat de verliefdheid blijft als ze alleen nog maar de huiselijke sleur samen beleven.

Daar is best iets aan te doen. Wie alleen doet, wat hij altijd al gedaan heeft, moet niet verbaasd zijn, dat hij het resultaat krijgt, wat hij altijd al gekregen heeft.

Er zijn vast genoeg dingen te bedenken, die jullie allebei leuk vinden. Als je eens 4 avonden per week zou reserveren voor het doen van leuke uitjes, dan blijft er vast geen tijd over om je te vervelen en af te vragen of dit alles in het leven is. Ik wens jullie veel plezier!

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10707334/
drj
https://www.holland.com/be_nl/toerisme.htm