Apart van elkaar wonen i.p.v. echtscheiding

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Als een getrouwd echtpaar besluit apart van elkaar te gaan wonen, is dat dan hetzelfde als scheiden? In mijn omgeving weet ik van situaties waarbij een relatie niet zomaar een dip heeft, maar waar bijvoorbeeld door psychische problemen het huwelijk zeer zwaar valt. Waar dus erg vaak sprake is van een relatiecrisis en er zelfs met therapie geen verbetering plaatsvindt. Misschien geeft apart wonen dan meer lucht.

Ik zie ook dat mensen snel kunnen oordelen als het gaat om deze kwesties. Alleen vraag ik me af of al die meningen wel echt gegrond zijn op Gods Woord. Is het echt zo dat apart van elkaar gaan wonen gelijk staat aan scheiden en dus tot zonde gerekend wordt? Uiteindelijk zijn ze nog steeds getrouwd, op papier en voor God. Of moet je in zulke gevallen altijd samen blijven wonen, als een soort last waar je de rest van je leven mee moet omgaan.

Deze vraag zit me al een tijdje dwars maar hopelijk kunt u me een antwoord geven.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De vraag gaat over zeer ingrijpende situaties. Als besloten wordt om apart van elkaar te gaan is er bijna altijd iets zeer ingrijpends aan de hand. Het komt voor dat vanwege psychische of lichamelijke mishandeling wordt gekozen voor deze optie. Een keuze tussen twee kwaden waarvan geldt dat naar de beste inschatting de minst kwade wordt gekozen. Je mag niet echtbreken, maar je mag ook leven niet in gevaar brengen en dit laatste heeft ook een psychische component.

Het is voor een buitenstaander en ook voor een ambtsdrager niet goed mogelijk om in te schatten welke situatie een dergelijke keuze rechtvaardigt. Dat moeten we voor de persoon in kwestie laten en daarover zeer terughoudend zijn in het oordelen hierover. Iemand die kiest voor gescheiden wonen, maar wel getrouwd blijven, kiest geen gemakkelijke weg.

Het gaat mij veel te ver om in zo’n geval te stellen dat dit zonde zou zijn. Natuurlijk is samenwonen een vereiste binnen het huwelijk, maar er zijn zoals uitgelegd ook ander aspecten van belang. Het is mijns inziens niet in alle gevallen mogelijk om bij elkaar te wonen (dat zien we overigens soms ook op oudere leeftijd vanwege dementie) en juist de keuze om getrouwd te blijven laat de weg voor een wonder van Gods kant open. Je kunt in zo’n geval blijven bidden om herstel en verzoening en dat gaat niet als een definitieve scheiding heeft plaatsgevonden.

Vroeger werd nogal eens gekozen voor een scheiding van tafel en bed. De regels zijn de laatste jaren wel gewijzigd en in daardoor is het niet gemakkelijker geworden, maar deze route bestaat nog steeds en is voor sommige mensen, mits dat ze zich goed laten informeren, de minst slechte optie.

Op internet vond ik een korte toelichting waarvan ik niet zeker weet of die nog steeds juridisch geldig is. “Wat is een scheiding van tafel en bed? Bij een scheiding van tafel en bed leven jij en je partner apart van elkaar, maar jullie zijn officieel nog wel getrouwd. Als jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen, wordt dit bij een scheiding van tafel en bed wel omgezet in een huwelijk onder huwelijkse voorwaarden. De gezamenlijke bezittingen en het vermogen worden bij een scheiding van tafel en bed dan ook verdeeld. Een scheiding van tafel en bed kan een praktische oplossing zijn, als het financieel gezien niet lukt om te scheiden, of omdat samenwonen niet meer gaat. Een scheiding van tafel en bed kan ook een oplossing zijn wanneer het geloof een echtscheiding bijvoorbeeld niet toestaat.”

Kortom laten we niet oordelen over, maar veel liever bidden voor mensen die voor deze ingrijpende weg kiezen. Mogelijk gebeurt er nog iets dat wij niet meer hadden verwacht waardoor we ons verwonderen.

Met een vriendelijke groet,
Ds. R. W. Mulder

Tags in dit artikel:

echtscheiding