Scheiding van tafel en bed of apart wonen

mr. E. de Vries / 1 reactie

Vraag

Hoewel ik er van overtuigd ben dat wij niet mogen scheiden omdat er geen sprake is van overspel, is de situatie wel zo ernstig dat ik om het welzijn van de kinderen niet bij mijn man kan blijven. Maar hoe pak ik dat aan? Is het praktisch mogelijk om (tijdelijk) apart te gaan wonen? Of moet er dan persé een scheiding van tafel en bed uitgesproken worden? Waar kan ik hulp vragen bij alle praktische zaken? Waar moet ik beginnen?

Antwoord

Het zeker mogelijk om tijdelijk ergens anders te wonen. Een scheiding van tafel en bed is daarvoor niet noodzakelijk.

Een scheiding van tafel en bed houdt in dat, als jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, die gemeenschap eindigt. Net als bij een echtscheiding worden alle goederen verdeeld en krijgt ieder zijn eigen vermogen. Het voordeel is dat jullie dan bijvoorbeeld niet meer aansprakelijk zijn voor elkaars schulden. Aan de andere kant profiteer je dus ook niet meer van het inkomen dat de ander ontvangt. Een scheiding van tafel en bed is qua procedure gelijk aan een echtscheiding en kost dus behoorlijk veel tijd en geld. Om dit in werking te stellen zul je een advocaat moeten inschakelen. Is dat niet wat je wilt, maar wil je echt tijdelijk uit elkaar, dan kun je zoals vermeld, tijdelijk verhuizen.

Helaas weet ik vanuit mijn achtergrond weinig over de praktische aspecten van een scheiding van tafel en bed, danwel over het tijdelijk uit elkaar gaan. Op de website www.juridischloket.nl staat veel informatie. Een familierechtadvocaat kan je verder adviseren over jouw persoonlijke situatie en kan een eventuele scheiding van tafel en bed in gang zetten.

Mr. Evelien de Vries

Tags in dit artikel:

echtscheidingjuridisch
1 reactie
CrA
Beste vraagteller, je zegt dat de situatie zo ernstig is dat je om het welzijn van je kinderen niet meer bij je man kan blijven en apart wil gaan wonen. Als er sprake is van huiselijk geweld kun hulp krijgen van Veilig thuis.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-bij-huiselijk-geweld