Seksuele omgang bewaren binnen huwelijk

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 17 en heb inmiddels een paar maanden verkering met mijn vriend van 18. We hebben samen afgesproken dat we geen gemeenschap voor het huwelijk willen. Omdat we nog best wel een tijdje moeten wachten voordat we gaan trouwen leek het mij verstandig om bijvoorbeeld niet te vaak met z’n tweeën alleen te zijn. Voordat we verkering kregen was hij mijn beste vriend en daarom kennen we elkaar al heel goed en zijn we al best wel naar elkaar toe gegroeid en is dit lastiger.

Ik stelde dit aan mijn vriend voor, maar hij vond het niet nodig en zag er het nut niet van in. We denken ook verschillend over grenzen binnen de verkeringstijd en als we erover praten komen we er niet uit samen. Ik ben bang dat we het niet vol zullen houden op deze manier. Ben ik te overdreven bezig? Hoe moeten we samen tot een oplossing komen?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Heel goed van je dat je zo aan het begin van de verkeringstijd er al over hebt nagedacht hoe je je verkeringstijd wilt gaan invullen, ook wat betreft de seksualiteit. De Heere God heeft seksuele omgang bedoeld voor binnen een relatie van liefde en levenslange trouw en daar heeft Hij het huwelijk voor gemaakt. En natuurlijk spelen seksuele gevoelens binnen een verkeringsrelatie een grote rol. Daardoor voel je je juist lichamelijk sterk naar elkaar aangetrokken wat op zich erg belangrijk is. Je raakt dan ook steeds meer vertrouwd met elkaar. Het is dan wel belangrijk om samen duidelijk grenzen af te spreken tot hoever je wilt gaan bij het beminnen van elkaar. Tussen een zoen aan de ene kant en gemeenschap aan de andere kant ligt een heel traject waarbinnen je dan samen bepaalde grenzen moet afspreken. En tot die grens mag je ook echt genieten van elkaar. Belangrijk is het ook om te kijken hoe lang het nog duurt voordat je kunt gaan trouwen.

Je bent beslist niet overdreven bezig. Juist goed zoals je het doet. Wat betreft het afspreken van grenzen is het zo dat diegene die het minst ver wil gaan het voor het zeggen heeft. Want als je iets doet wat je in je hart eigenlijk niet wil dan ga je over je eigen grenzen heen en dat voelt altijd heel vervelend. Dus diegene die het meest ver wil gaan zal zich moeten aanpassen aan diegene die minder ver wil gaan. Dan gaat het het beste. Wel belangrijk dat je er samen achter staat dat je de seksuele omgang wilt bewaren voor binnen het huwelijk.

Alie Hoek-Van Kooten

Lees meer artikelen over:

grenzenverkering