Niet goed ontspannen

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 1 reactie

Vraag

Het probleem is dat bij geslachtgemeenschap mijn vrouw vaak niet goed kan ontspannen omdat ik nog al groot geschapen ben en zij niet altijd ontspannen is. Wat kan ik hier aan doen om er toch samen wel van te genieten?

Antwoord

Ontspannen voor een vrouw tijdens gemeenschap kan lastig zijn en zoals je schrijft voor jouw vrouw ook. Het feit of de penis van een man al dan niet groot geschapen is, is daar niet op van invloed. De vagina is een orgaan waarvan de wanden heel rekbaar zijn, het zijn de bekkenbodemspieren die daarom heen liggen die soms zorgen voor problemen. Als een vrouw bijvoorbeeld bang is voor pijn of voor de gemeenschap zelf, spant ze onbewust de bekkenbodemspieren aan waardoor gemeenschap pijnlijk of niet mogelijk is. Leren ontspannen is dan belangrijk. Een vrouw kan dat oefenen door de spieren te gebruiken die ze ook gebruikt als ze haar plas ophoudt. Als je je plas ophoudt zijn de bekkenbodemspieren aangespannen, als je de plas wilt laten lopen ontspan je de bekkenbodemspieren. Zo kun je met deze spieren oefenen. Als het zelf niet lukt kun je ook een bekkenbodemfysiotherapeut om advies vragen. Het gebruik van een glijmiddel kan gemeenschap wat gemakkelijker maken, waardoor het minder snel pijnlijk is en een vrouw haar spieren minder snel aanspant.

Soms is de oorzaak van het te veel aanspannen van de bekkenbodemspieren nare ervaringen op seksueel gebied in het verleden. Als dat zo is kan hulp van een psycholoog wenselijk zijn om daar eerst mee aan het werk te gaan.

Drs. Joke Ronner-Wattel

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
1 reactie
vadervandochters
Beste vraagsteller, wat ontzettend dapper dat je met deze vraag komt. Openheid is belangrijk en daar kan iemand je mee helpen, je er voor schamen is niet nodig. Herkenbaar wat je zegt, hetzelfde probleem als bij mij. Voor mijn vrouw was het ook zeker niet fijn en prettig om mijn geslachtsdeel naar binnen te laten gaan. Pijnlijk en dat gaf spanning en verwijdering van gemeenschap. Wij hebben het geprobeerd om het los te laten, creatief met elkaar om gaan om elkaar toch te kunnen bevredigen en het soms heel even te proberen. Dat gaf zoveel ontspannenheid, waardoor ik op een gegeven moment steeds verder naar binnen kon gaan en mijn vrouw ook ontspannen werd. Mocht glijmiddel noodzakelijk zijn, ook echt een advies om dat te gebruiken, mogelijk produceert jouw vrouw het zelf ook en dat is nog fijner. Kortom, net te veel focus op de daad, maar stap voor stap en een uitgebreider voorspel. Geniet van elkaar!