Vergeving van mijn zonden

Ds. C.G. Vreugdenhil / 1 reactie

Vraag

Aan een predikant van de Gereformeerde Gemeenten. Ik heb een vraag over vergeving. Ik heb diverse seksuele zonden gedaan. Kunnen die zonden vergeven worden? De juf op de basisschool zei dat pornokijken een zonde is tegen de Heilige Geest. Wat is de zonde tegen de Heilige Geest?

Antwoord

Ik begrijp dat je in je geweten erg ongerust bent. Zeker omdat gezegd is dat porno kijken een zonde tegen de Heilige Geest is. Ik kan je uit de Bijbel bewijzen dat dit niet waar is. Het is geen zonde tegen de Heilige Geest. Denk maar aan David. Hij pleegde overspel met Bathseba, maar de Heere heeft hem deze zonde vergeven. Seksuele zonden kunnen vergeven worden als je daar aan de Heere om vraagt. Je moet natuurlijk wel van plan zijn om die zonden niet meer te doen. Toch mag je bij herhaling ook om vergeving vragen en God wil die schenken. Je moet wel ervoor zorgen dat je er niet aan verslaafd raakt. Je kan het beste er gewoon helemaal mee stoppen. En als dat niet lukt, mag je hulpverlening inroepen.

Wat de zonde tegen de Heilige Geest betreft, dat is niet een zonde waar je zomaar opeens in kunt vallen, maar dat is een verharding in je geestelijk leven zodat je totaal onverschillig wordt. Dan verlang je ook niet meer naar vergeving en je vindt het niet erg om zonden te doen. Dat is meestal een heel proces en een lange weg om daarin terecht te komen.

Toch is het meer dan alleen maar totale verharding zodat je genadetijd voorbij is. Het is een bewust lasteren van de Heilige Geest of zoals de farizeeën, die echt wisten dat Jezus de Messias was, toch bewust volharden in de verloochening daarvan. Als je bang bent dat je tegen de Heilige Geest gezondigd hebt, dan kun je het niet gedaan hebben.

Sterkte met je strijd tegen de zonde. Maar voor jou is er echt vergeving mogelijk als je met je zonden in het geloof vlucht tot de Heere Jezus.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

pornozonde tegen Heilige Geest
1 reactie
Gtn
Hierbij een reactie van een GerGemmer. Ik heb ook een verleden met porno kijken en diverse seksuele zonden. Daar ben ik absoluut niet trots op. Toch noem ik dit. Waarom? Omdat dit voor mij uiteindelijk de reden was dat ik God ging zoeken. En ik heb Hem mogen vinden! Hij heeft mij willen vergeven!

Het kan dus echt! Denk niet dat geloven moeilijk is, of dat het alleen voor sommigen is. Dat wil de duivel je graag laten geloven.
Als jij je zonden voor God neerlegt, en je hebt God nodig dan wil Hij er ook voor jou zijn. Zoek het niet in jezelf, maar alleen bij Jezus Christus! Alleen door Zijn werk kan het nog.

Soms lijkt door wollig taalgebruik in ons kerkverband dat geloven iets moeilijks is. Maar God verstaat ook gewoon Nederlands hoor. Zoek God, Hij is het waard! Bij wie zou je willen horen, bij de vader der leugens of bij de Vader die niet liegen kan?