Voorkeur voor geslacht van kindje

dr. Nomen Nescio / 12 reacties

Vraag

Is het verkeerd om als ouder een voorkeur te hebben voor het geslacht van een nog ongeboren kindje? Bijvoorbeeld graag een meisje na drie jongens of andersom. In hoeverre mag je dit stimuleren door bijvoorbeeld een dieet te volgen of het tijdstip van gemeenschap in de cyclus van de vrouw te nemen als uitgangspunt?

Antwoord

Beste vragensteller,

Of je het geslacht van de baby met behulp van voeding en tijdstip van geslachtsgemeenschap kan beïnvloeden is wetenschappelijk nog maar zeer de vraag. In de medische literatuur is er een aantal artikelen die dit stelt, waarbij opgemerkt zij dat de auteurs vaak ook banden hebben met de industrie die bijvoorbeeld speciale diëten aan de man brengt waarmee je het geslacht zou kunnen beïnvloeden. Andere studies wijzen weer op de grote hoeveelheid co-factoren die meespelen, wat de interpretatie van de data zeer bemoeilijkt.

Wat betreft de eerste vraag; een kind is een geschenk wat je krijgt en niet iets wat je kunt nemen, hetgeen je vaak wel hoort. Men spreekt nooit over: "wij kunnen geen kinderen nemen", maar over "wij kunnen geen kinderen krijgen." Een kind is een geschenk uit de hand van God aan ouders. Daarom denk ik dat je voorzichtig moet zijn om eisen te willen stellen aan een geschenk.

Lees meer artikelen over:

babykinderwens
12 reacties
deturies
Volgens mij staat alles in God's raadbesluit al vast.
Ook het geslacht van de kinderen.
En dan kun je dieeten wat je wilt, maar daar verander je echt niets mee..
sydneylover
Ja ja..

Een nicht van mij wilde na 2 jongens ook dolgraag een meisje en zij had gehoord dat veel yoghurt eten ervoor zou zorgen dat het zaad meer vrouwelijke cellen zou bevatten. Het is nogal een bitchy type dus moest haar man eraan geloven.. kilo's yoghurt gingen erdoor, 's avonds yoghurt in plaats van een biertje... en nu hebben ze 3 zoons!

Natuurlijk mag je een voorkeur hebben, maar om dat te willen sturen gaat inderdaad nogal ver en de producten/pogingen die beweren de natuur zo een handje te kunnen helpen zou ik willen kwalificeren als kwakzalverij. En meestal nog heel duur ook.
Roozemond
Eerlijk gezegd vind ik het heel raar..... maar goed, daar zullen de meningen ook over verschillen. Als ik zelf zwanger zou mogen zijn, dan maakt het me echt niet uit of het een jongetje of een meisje zal zijn...
Sabine
Hier wordt nogal negatief gesproken over de vraagsteller, maar ik begrijp de vraag wel.
Na 2 jongens, (waar we echt gelukkig mee zijn) en het weten dat wij waarschijnlijk niet meer kinderen zullen krijgen kan ik ook wel eens verdrietig zijn over het missen van een meisje. Ik denk wel dat je moet oppassen dat het geen obsessie voor je wordt, en zou niet zover gaan om het geslacht te willen beinvloeden.
Roozemond
@Sabina, het gaat niet om de vraagsteller/stelster, maar om de vraag zelf, wat we daarvan denken.
Verder dank voor je reactie, ik zal de laatste zijn die zegt dat je juist blij moet zijn met wat je kreeg want je bent het! Maar dan is het verdriet er nog wel bij tijden... sterkte daarmee. En pas jij ook dan dat het geen obsessie voor je wordt?!
Sabine
@Roozemond; Je ziet wel dat mensen altijd vanuit zichzelf denken he?
Iedereen wil wel eens graag iets waarvan je weet dat je het niet krijgen zult, dat hoort bij het leven. En ik moet juist kijken naar wat we wel al kregen. Gelukkig is het geen groot verdriet, juist omdat we zo gezegend zijn met 2 gezonde jongens. En zo blijf je dankbaar.
Roozemond
@Sabine, ja klopt.... dank voor je mooie reactie!
Boda6
Ik heb 5 Jongens, en geniet er nog elke dag van, Als ze maar gezond zijn dan zal je God dankbaar voor moeten zijn, en dan maakt het niet meer uit wat je wel en niet hebt gekregen.
imvi
@sydneylover: je reactie maakte me aan het lachen, bedankt:D
vlokje
Is het verkeerd om een voorkeur te hebben...? Volgens mij is dat niet verkeerd. De hele dag door hebben we voorkeuren."God geef alstublieft dat het zometeen droog is als ik op de fiets moet". Kan me best voorstellen dat mensen diep in hun hart na 3 of 4 jongens of meiden stilletjes (of zelfs openlijk) hopen op het andere geslacht. Het is een taboe om dit uit te spreken, dat heb ik vaker gemerkt, maar toch zat het er bij veel moeders echt wel. Maar wat ik wel ook bijna altijd hoorde als het kindje er eenmaal is is het niet meer in te denken dat het anders zou zijn. Dan overheerst de dankbaarheid. Ik zou zeggen als je denkt dat het hoe dan ook te beïnvloeden zou zijn, wat let je.... volgens mij heb je altijd 50% kans.
waldboy
-Volgens mij staat alles in God's raadbesluit al vast-

Ja klopt, maar...

In het geval van zwangerschap b.v. Als een vrouw na 4 mnd weeën krijgt en een miskraam dreigt, gaat ze vlug naar het ziekenhuis. Is alles weer goed gegaan, dan zijn we blij en opgelucht en misschien danken we God.
Wat staat in zijn raadsbesluit nu vast? De miskraam of het voorkomen daarvan?
Als het geslacht is te beïnvloeden; wat staat dan vast? Het geslacht zonde hulpmiddelen of het geslacht met hulpmiddelen bepalen?
Ieder haar/zijn keus en haar/zijn veratworrdelijkheid naar God toe.
Daniel
Bidden om een meisje of een jongen mag dat van God? Ja, best wel, alleen Hij bepaalt!
Yoghurt eten mag ook van God, zou God ook wel eens moeten glimlachen om onze wensen?

We zijn toch deze week met gedichten bezig:

EEUWIG VERSCHIET

Een man, een vrouw, een kind,
simpeler kan het niet,
nacht, sneeuw en wind,
leven dat tóch begint,
leven en nieuw verschiet.

Een man, een vrouw, een kind
wonder dat eeuwig keert,
zorg die zich stil bezint,
liefde die overwint,
liefde die door niets gedeerd.

Een man, een vrouw, een kind
aarde´s diepste geluk,
ogen van tranen blind,
God die opnieuw begint,
sterk tegen alle druk.

Een man, een vrouw, een kind
inniger kan het niet,
God fluistert en troost en bindt,
liefde die altijd wint,
liefde, - eeuwig verschiet.

Gabriël Smit

Verschiet betekent hier perspectief.

Dit vers zit inderdaad vol met toekomst.Het is een loflied op de liefde in een gezin.
Een man, een vrouw en een kind: inniger kan het niet.
Het is bijna volmaakt als God erbij is, zoals hier.

Een spiegel voor jonge gezinnen.

Wat mogen we God danken en prijzen voor elk kind, jongen of meisje.

Drs de Vries zegt het zo mooi:

Een kind is een geschenk uit de hand van God aan ouders. Daarom denk ik dat je voorzichtig moet zijn om eisen te willen stellen aan een geschenk.

En of dat God nog wonderen verricht!!!