Anti-conceptie bij depressiviteit

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Wat vind u van anti-conceptie als iemand regelmatig depressief is en zijn gezin van vier kinderen niet aankan?

Antwoord

De vraag die jij stelt is niet zomaar in een paar zinnen te beantwoorden. In het algemeen kan ik zeggen dat het in bepaalde situaties verantwoord is om te voorkomen dat er nog kinderen geboren zullen worden. En dan gaat het niet om gemakzucht: ik wil zoveel kinderen hebben en niet meer of helemaal geen kinderen, omdat mijn fijne leventje er anders aangaat. Voor zover ik kan proeven is dit in jouw geval niet aan de hand. Er is hier sprake van een psychisch gestoorde situatie, waarbij -concludeer ik- de moeder meer kinderen beslist niet aankan. Ik denk dat dit een verantwoord motief (ook tegenover de Heere) is om een nieuwe zwangerschap te voorkomen. Daarbij kan en mag gebruik gemaakt worden van anti-conceptieve middelen. Echter, niet alle middelen zijn vanuit christelijk oogpunt bezien verantwoorde middelen. Ter verduidelijking: alle middelen die voorkomen dat een eicel bevrucht wordt en zich in kan nestelen in de baarmoederwand zijn onaanvaardbaar en kun je gelijk stellen aan abortus.

Het zou te veel ruimte vragen om alle wettige middelen, waarbij de ene weer voorkeur verdient boven de andere, te bespreken. Je zou er met je huisarts over kunnen praten. Maar er zijn ook enkele boeken verschenen die hier aandacht aan geven en bijbelse adviezen verschaffen. Ik noem er enkelen. Als je ze niet meer in een christelijke boekwinkel kunt krijgen dan zou je ook je predikant kunnen vragen of hij er een of meerderen van bezit en of je ze mag lenen. Ik noem enkele titels met de gegevens er bij:

“Man en vrouw in Gods weg” - een praktische handreiking over huwelijk en seksualiteit. Schrijvers: Dr. J. Hoek en drs. A. B. F. van Hoek-van Kooten. Uitgever: J. H. Kok - Kampen.

“Kinderen krijgen of kinderen nemen?” - Een christenhuisarts over verantwoorde gezinsvorming. Schrijver: Drs. J. H. ten Hove. (Reformatie-Reeks 2). Uitgever: J. H. Kok - Kampen.

“Gezinsvorming in deze tijd” - ethische en pastorale overwegingen. Schrijver: Dr. W. H. Velema. De uitgever is me niet bekend.

“Gezinsvorming” in het boek Christelijke Ethiek, Capita Selecta I. Schrijver: Dr. J. Douma. Uitgever: Copieerinrichting v.d. Berg, Broederweg 6, Kampen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Ds. G. van de Groep

Lees meer artikelen over:

gezinsvormingvoorbehoedsmiddel