God missen

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Ik leefde altijd met het idee van: eenmaal ga ik verloren als ik zo verder blijf leven. Maar het deed me voor de rest vrij weinig. Wel greep me het soms naar de keel en dan waren het weer tijden van dat ik erin beruste. Maar de laatste tijd laat het me niet meer los. Ik kan zo niet sterven, hoe kan ik ooit God ontmoeten? Ik voel liefde tot God. Wat een geduldig en lankmoedig God dat hij me nog gespaard en bewaard heeft. Het heeft mij aan niets ontbroken. Waar heb ik dat aan verdiend? Ik heb een lieve man, twee lieve kindjes en we hebben het goed als gezin, maar ik moet God missen en God kwijt is alles kwijt. Maar hoe kom ik ooit tot God bekeerd?

Ik probeer de laatste tijd dagelijks Bijbel te lezen en goede boeken, zoals de Viervoudige Staat van Thomas Boston, of de Christenreis van John Bunyan en hoop dat ik daardoor dichter bij God kom, dat ik daardoor gegrepen word. En de ene keer grijpt het me ook aan en denk ik er de rest van de dag aan, maar na een tijdje ebt het weer weg.

Ik bid tot God, soms onophoudelijk, maar het blijft zo stil het blijft zo koud. Ik heb ook gelezen dat het gebed van een onbekeerde nooit God kan behagen. Dat het gebed van een onbekeerde de Heere een gruwel is. Pas hoorde ik in een preek dat ons gebed eerst met Het Offer gemengd moet worden voor het in de hemel komt. Hoe komt mijn gebed dan ooit bij God? Hoe kom ik dan ooit aan mijn ware zondenkennis? Het moet toch van God komen? Bekering is toch geen mensenwerk?

Antwoord

Ik heb je vraag wat uit elkaar getrokken en ik probeer die te beantwoorden in alinea’s. Ik hoop en bid dat ik je wat helpen kan.

1. Dat je met de gedachte aan dood en bekering leefde is heel goed. Ook dat het je naar de keel greep. Maar al te veel mensen denken nooit over deze dingen na. En het is het allerbelangrijkste wat er op de wereld is. Het is wel schrijnend dat je in één adem zegt: “Ik ga verloren als ik zo verder leef” en...  “maar het deed me voor de rest vrij weinig.” De Heere Jezus zegt dan: “Och was u maar koud of heet.” Dat lauwe dat ons zo kan beheersen, daar heeft de Heiland niets mee op.

2. Gelukkig dat het je de laatste tijd niet meer loslaat. Je kunt inderdaad zo niet sterven... en toch zal het moeten. Als je zo doorgaat mis je voor eeuwig de bestemming van de mens. Je kunt inderdaad zo God niet ontmoeten en toch zul je straks voor Zijn troon staan. Wie weet hoe snel al? Wat een vreselijke toestand: liefde tot God, rijk gezegend, een lieve man, lieve kindjes, een stukje welvaart in je gezin... En dan leven zonder God te kennen, zonder Jezus te kennen als je Heiland en Zaligmaker. Je zegt: “Maar ik moet God missen en ben God kwijt, ja alles kwijt.” Waarom moet je God missen? Je bent God kwijt... Heb je Hem ooit gekend? “Hoe kom ik ooit tot God bekeerd.” Dat moet jezelf doen. Een ander kan je niet bekeren. Aan God vragen of Hij je bekeren wil... en dan maar rustig afwachten. Met of zonder klagen. Dat is niet de weg van waarachtige bekering. Dat is een andere Weg, Jezus Christus de gekruisigde! Johannes 3:14: “En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.” Het is een verwijzing naar Numeri 21. Stervende mensen, één geneesmiddel: de koperen slang. Wie zijn of haar hulp niet zocht in het opzien naar de slang, die stierf zonder pardon. Zo is het nog! Wie niet op de Heiland ziet gaat verloren. NEE!, die ligt al verloren. “Hoe kom ik ooit tot God bekeerd?” Door naar de Heere Jezus te gaan, te vluchten. Niet als een rechthebbend mens, maar als een verloren liggende zondaar. De handen naar Hem uitgestoken om door Hem gered te worden

3. Prachtig! Dat je dagelijks in de Bijbel probeert te lezen. Vanaf vandaag moet je het niet meer proberen, maar echt doen. Maak een vaste gewoonte van een poosje lezen in het Woord van God. Het best kun je dan eerst de Evangeliën lezen. Begin maar met Mattheüs, hoofdstuk voor hoofdstuk rustig lezen en vragen stellen bij het lezen. Overdenken wat je lees. Om meer tijd te hebben voor de Bijbel moet je die gewichtige boeken maar eens even dicht laten. Die leiden je maar af. Je vindt dit misschien wel heel oneerbiedig klinken, maar zo bedoel ik het niet. Boston was een geweldig schrijver, maar een mens. Bunyan was een bijzonder man met bijzondere kennis en gaven, maar een mens. En een mens kan jou niet helpen. Dat kan er maar Eén; Jezus Zelf. Geef je aan Hem over. Geloof wat Hij tegen je zegt in Zijn Woord, de Bijbel.

4. Wat is het nou “soms” of  “onophoudelijk”? Soms onophoudend, dat kan natuurlijk niet. Het is één van die twee. Ik ben geneigd om te denken dat het eerste waar is: “Soms”... En dan is het ook echt geen wonder dat het zo koud blijft en zo stil. Laat de Heere toe om in je hart te werken door Zijn Woord. Je zult vanzelf ervaren dat er iets gaat veranderen in je leven.

5. Ik ken al die  (schijn)vrome opmerkingen ook wel hoor. Maar in Johannes 3 lees ik in vers 16: “Alzo lief had God de wereld...” Waren dat de wolken, de bergen, de rivieren, de kikkers of de muizen, of misschien de vulkanen die iets van Gods macht laten zien?  Nou, echt niet hoor. Lees maar mee dat vers: zo lief had God de wereld, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat “alle bergen die in Hem geloven eeuwig leven hebben”? Of alle zeeën?  NEE! Er staat opdat “een ieder die in Hem gelooft.” Dat kunnen alleen mensen zijn. Dieren kunnen niet geloven, bergen en dalen, bomen en bloemen, rotsen en zeeën ook niet. Laat je niets wijs maken! Veel vroom klinkende opmerkingen zijn alleen een wapen in de hand van de duivel. Zal ik je eens iets anders vertellen: God is blij als een mens tot Hem gaat roepen, tot Hem komt om geholpen te worden. Kijk maar in de volgende teksten: Lukas 15:10: “Alzo, zeg Ik u, is er blijdschap voor de engelen van God over een zondaar, die zich bekeert.” Jesaja 55:3: “Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.” Markus 10:21: “En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zei tot hem: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom hierheen, neem het kruis op, en volg Mij.”

6. De verandering van je hart in de bekering is Gods werk. Dat kun je zelf niet. Heel goed onthouden. Maar heb je het al eens geprobeerd om jezelf aan de Heere over te geven? Dan ontdek je helaas dat je onwillig bent. Hoe kom je aan die echte, goede zondenkennis. Heel zware boeken lezen, heel strakke dogmatiek doorzoeken? Goed kijken hoe een ander dat gedaan heeft? Ik ga weer iets heel afwijkends zeggen: zondenkennis, echte zondenkennis, krijg je als op de Heere Jezus gaat zien. Wat Hij moest lijden om voor mijn zonden te betalen. Als je Hem op Golgotha hoort kermen; “Mijn God, Mijn God waarom hebt U Mij verlaten?” In doodsnood. Hij moest die vreselijke dood in om ook voor jouw zonden te betalen.

Hartelijke groeten en Gods zegen
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

onbekeerd