Toeleidende weg of menselijk logica

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Aan een predikant of ambtsdrager uit de Gereformeerde Gemeenten. In de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten wordt heel vaak de opmerking gemaakt: “Als de Heere in iemand begint te werken, dan gaat hij eerst zien hoe zondig hij is”, of “Het werk van de bekering begint met Godskennis en zelfkennis, daarna komt Christuskennis”, of allerlei andere uitlatingen die op hetzelfde neerkomen. Ik vraag me af: waar dit staat in de Bijbel?

Vaak wordt dit alleen beargumenteerd op basis van logica. Dan is het bijvoorbeeld: “Waarom zou je tot Christus vluchten als je je ellende niet ziet? En dan is er geen reden inderdaad, dus dat klinkt als heel logisch. Maar als menselijke logica gebruikt wordt als bewijs voor hoe God werkt, zegt me dat niet zo veel.

Er wordt ook aangehaald dat het boek Romeinen begint met de doodstaat van de mens, daarna richting wedergeboorte, heiligmaking, etc gaat. Dat zegt misschien wel wat, maar een volgorde van een bijbelboek is wel een vaag bewijs. Is er nu ook een letterlijk bewijs uit de Bijbel dat dit zegt?