Zere borsten

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Ik heb twee vragen. Vraag 1: Mijn cyclus is rond de 28 dagen, heb altijd ongeveer op de 14e dag mijn ovulatie. Als ik mijn ovulatie heb gehad krijg ik vrijwel direct erg pijnlijke borsten. Ik hoef mijn hand er maar op te leggen en het doet echt al heel zeer. Die zere borsten heb ik dan dus vanaf mijn ovulatie en die pijn gaat pas weg als ik halverwege mijn menstruatie zit. Heb dus bijna drie weken hele zere borsten. Nu is mijn vraag is dit normaal dat ik hier zo last van heb? Als je graag zwanger wilt worden, maar dat lukt allemaal niet zo, kan het zo zijn dat die zere borsten daar in rol in spelen? Want is het wel mogelijk als je gelijk al na je eisprong zulke duidelijke tekenen heb dat er de menstruatie aankomt, dat je lichaam het zwangerschapshormoon aanmaakt? Kan het wel dat het zwangerschapshormoon daar -zeg maar- tegen op kan? Alvast hartelijk bedankt voor het antwoorden.

Antwoord

Pijnlijke borsten is een normaal verschijnsel in een cyclus. Dit heeft te maken met hormonale veranderingen die tijdens een cyclus optreden. De een heeft hier alleen meer last van dan de ander. Zelfs kan het per cyclus verschillend zijn.

De kans op zwangerschap is afhankelijk van je ovulatie. Je borsten spelen daar dus geen rol in. Pijnlijke borsten wil niet zeggen dat je menstruatie eraan komt. Je lichaam maakt zich op voor een eventuele zwangerschap. Indien deze niet plaatsvindt, zal er een menstruatie volgen. Als er zwangerschapswens is en deze wordt niet vervuld, is het raadzaam om eens een bezoek aan de huisarts te brengen.

A. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

borst(en)medisch