Namen van Emmausgangers

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

In Lukas 24 wordt de prachtige geschiedenis beschreven over de Emmausgangers. Vaak hoor ik dat de naam van de ene persoon wel bekend was, namelijk Kleopas, en de andere naam onbekend. Terwijl ik lees in vers 34: “Welke zeiden: De Heere is waarlijk opgestaan, en is van Simon gezien.” Was de naam van de andere persoon dan niet gewoon Simon?

Antwoord

Als je goed leest zie je dat het antwoord aan de Emmaüsgangers van de apostelen en de andere aanwezigen komt. Met Simon wordt Simon Petrus bedoeld.

3 reacties
Prisma23
De vraag naar de persoon naast Kleopas kwam recent in een preek bij ons in de gemeente aan de orde. Daar kwam naar voren dat de Bijbel hier niets over zegt en dat het dus ook niet uitgesloten is dat de Emmaüsgangers Kleopas en zijn vrouw waren.
Samanthi
@prisma, het us idd heel goed mogelijk dat het een echtpaar was.

De reden dat alleen Kleopas genoemd is zou kunnen zijn dat Kleopas, op het moment dat Lukas het evangelie schreef, nog in leven was en Theofilus (Waarschijnlijk de advocaat van Paulus)
nog navraag zou kunnen doen.
Pubermoeder
In Johannes 19:25 staat: En bij het kruis van Jezus stonden Zijn moeder en Zijner moeders zuster, Maria, Klopas' vrouw en Maria Magdalena.
Er wordt aangenomen dat Klopas en Kleopas dezelfde is.
Dus dan zou het nog familie van de Heere Jezus geweest zijn.
Dit even ter aanvulling.