Intelligente wezens op andere planeten

Ds. C. Oorschot / Geen reacties

Vraag

Openbaring kondigt het einde der tijden aan. De laatste tijd zie ik op tv veel over de vorderingen van de astronomie. Er zijn duizenden planeten gevonden bij andere sterren, ja zelfs in het sterrenstelsel Andromeda is mogelijk een planeet gevonden. Het lijkt erop dat er in ons eigen Melkwegstelsel alleen al minstens 100 miljard planeten zijn, waarschijnlijk nog veel meer. En de Melkweg is er maar ééntje van mogelijk wel 2 biljoen (2.000 miljard = 2.000.000.000.000) sterrenstelsels. Het kan haast niet anders dan dat er op een deel van die planeten (en ook manen daarvan) leven is. Met een kans dus ook op intelligent leven. Misschien zijn er zelfs wel meer heelallen dan dat waar wij ons in bevinden.

Wat ik mij al vaak heb afgevraagd is: is Jezus aan het kruis ook gestorven voor de zonden van intelligente wezens op andere planeten? En opgestaan om ook voor hen de hemel binnen bereik te brengen? Hij stierf immers ook voor Inca's en aboriginals op continenten waar het uitverkoren volk geen weet van had.

En betekent het einde der tijden ook het einde van de rest van het heelal, dus van die eventuele andere beschavingen op verre planeten? Gaat ook daar de wegneming plaatsvinden? Brengt de Armageddon dus eigenlijk het einde van het hele heelal? Of misschien wel van alle heelallen?

Antwoord

Bij het lezen van het probleem (de problemen) van deze vraagsteller moest ik denken aan Prediker 12:12, waar de WIJZE Salomo schrijft: “En wat boven dezelve is mijn zoon: wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde en veel lezen is vermoeiing van het vlees.” En vers 13: “Van alles wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God en houd Zijn geboden, want dit betaamt alle mensen.”

Ik wil deze denker de raad geven: Houd je aan het Woord van God. En wat zegt dit Woord, waar begint het bijvoorbeeld mee? Lees en luister: “In de beginne schiep God de hemel en de aarde. De aarde nu was woest en ledig en duisternis was op de afgrond en de Geest Gods zweefde op de wateren” (Genesis 1:1 en 2). Het gaat dus vanaf het eerste vers in de Bijbel over de aarde en alles wat er in het Woord van God staat is geschreven voor mensen die op de aarde, dus op onze planeet wonen en leven. Wat betekent dit? Wel: Zo ik de Bijbel -het Woord van God- wil geloven, dan is het vooral noodzakelijk dat ik lees wat er staat. Aan het lezen van Gods Woord paart Zich de Geest van God en (zegt de apostel in Romeinen 8,16): “Dezelve Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn.”

Wat is dus het belangrijkste voor mij? Wel, dat ik van een verloren kind van Adam een kind van God word door wedergeboorte en geloof. O ja, dan zijn er in de Heilige Schrift heel veel woorden en gaat het over veel zaken die ik niet begrijp. Echter dit wel: God is groot, veel groter dan het heelal dat Hij geschapen heeft. Laat de wetenschap zich dan maar buigen en filosoferen over het verstaan van het heelal: een zondig mensenkind heeft genoeg aan het geopenbaarde Woord, genoeg voor de tijd en voor de eeuwigheid.

Ds. C. Oorschot

Tags in dit artikel:

heelal