Leeftijdsverschil van twaalf jaar

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Sinds een half jaar ga ik (jonge vrouw) erg leuk om met een (jonge) man. We ervaren dat we een geestelijke, emotionele en humoristische klik hebben. Daarom trekken we veel naar elkaar toe. Zoveel dat we merken dat er sprake is van meer dan vriendschap. Echter, tussen ons is een leeftijdsverschil van twaalf jaar. Dat belemmert mij. Het gaat rationeel tegen mijn ideeën in over wat een goede relatie kan zijn, zodat ook mijn gevoel geremd wordt. Maar hoe weet ik of dit een overbrugbaar of onoverbrugbaar bezwaar is? En hoe merk je dat het leeftijdsverschil een te grote belemmering vormt? Bijvoorbeeld wat zijn punten waar je mee te maken kunt krijgen? (Extra: ook mijn ouders hebben de visie dat twaalf jaar teveel is en zijn sceptisch, terwijl ik hun mening erg belangrijk vind.) Ik hoor graag wat handreikingen van u.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

11 reacties
mortlach
Het is jammer dat de leeftijden er niet bijstaan. Maar iemand die zich als "jonge vrouw" beschrijft, hoe houd ben je dan?

Het lijkt me belangrijk(er) dat beide partijen in ieder geval volwassen zijn, en in dat geval zou de vraagstelster dus minimaal 30 moeten zijn.
Catherine
Is de man 12 jaar ouder? Dan zie ik het probleem niet zo. Is de vrouw 12 jaar ouder? Tja, dat zou op problemen kunnen stuiten, maar dat hoeft helemaal niet.
Net wat Mortlach zegt, jammer dat er geen leeftijd bij staat.
Als het 17 en 29 is bijv, is het nogal "dubieus" maar als het 24 en 36 is, wordt het een ander verhaal.
mortlach
Wat maakt het uit wie er ouder is? Ik zie niet direct wat het verschil zou zijn.

Maar goed, als gouden regel heb ik altijd: Als je je partner nog moet helpen met zijn/haar huiswerk, moet je je nog maar eens goed bedenken.
Wiepie
Op welke problemen zou je kunnen stuiten Catherine? Ik zie het juist vaak andersom, gezien de man over het algemeen een lagere leeftijdsverwachting heeft. Verder ben ik het ook met Mortlach eens.
vdm02
Tja, als er liefde is....wat is dan het probleem? Je kunt van alles bedenken waarom iets niet zou kunnen, maar het allerbelangrijkste is dat jullie mogen geloven dat de Heere jullie heeft samengebracht en dan weet je al dat het goed is. Als je je geliefde uit de hand van de Heere mag ontvangen is er alle reden om Hem daarvoor te danken en samen op weg te gaan.
Catherine
@Wiepie: als er een (sterke) kinderwens is en de vrouw is "al" 39 bijv. En over leeftijdsverwachting moeten we het maar niet gaan hebben. Zulke gemiddelden zeggen mij niets.

@Mortlach: studeren kun je op elke leeftijd, dus.... bestaat de kans dat je op je 60e je vrouw nog moet helpen met huiswerk ;-)
Dinand
Verschil in leeftijd hoeft geen probleem te zijn, ligt er wel aan hoe jong is de jongste.
Belangrijk is wel vind ik hoe je hiermee bent om gegaan.
Heb je de HEERE eerst in gebed gezocht hoe Hij hier over dacht , en of Zijn bedoeling het ook was.
We kunnen allemaal zeggen dat we geloven, en dan zeggen GOD heeft ons bij elkaar gebracht.
Wat is geloof, je heb verschillende geloven, een geloof op wielen, of ik weet dat er een GOD bestaat en daar blijft het bij, of je je gaat naar de kerk en denkt dan ik geloof en zit zo wel goed, en zo nog meer geloven.
Als er over geloof gesproken word betekent dat voor mij , dat je een levende relatie met GOD wil hebben en hebt, en bij alles wat je doet dat Hij daar de regie over mag hebben, alles samen met Hem doen.
En sta je er dan ook allebei zo in, het van Hem verwachten, anders heb je een ongelijk span.
Hoop voor de vragenstelster dat zo mag zijn, de HEERE voorop.
Pompelmoen
Tja - ook als in dezelfde leeftijdscategorie zit, en je bent bijvoorbeeld allebei keurig begin twintig, dan nog heb je geen ENKELE garantie dat je samen kinderen kunt krijgen (in mijn omgeving kan ik zo drie stellen noemen die op jonge leeftijd een relatie aangingen en die toch geen kinderen kunnen krijgen).
Ook dan heb je geen enkele zekerheid dat je allebei gezond van lijf en leden de zestig/zeventig/tachtig haalt. Hoe veel mensen worden niet getroffen door ziekte, chronisch of acuut, minder ernstig of levensbedreigend?

Dit alles valt wat mij betreft bij uitstek onder 'je lot leggen in Gods hand'. Als er iemand op je weg komt van wie je het gevoel hebt dat hij de ware is, ga er dan voor! Zie het als een geschenk van God, laat je angsten los en volg de stem van je hart!
rian2
qua leeftijds verschil kan het prima, ik ken verschillende voorbeelden in mijn familie.
Ik zou zeggen; bid om Zijn leiding hierin....
Daniel
mortlach:
'Als je je partner nog moet helpen met zijn/haar huiswerk, moet je je nog maar eens goed bedenken'.

Ha ha, mijn vrouw moest mij helpen met mijn huiswerk met de studie gedragstherapie. Zij is de slimste, ik streatwise. Zo komen we samen door het leven.
En ze is geen twaalf jaar ouder....., zelfs drie jaar jonger.
Dan mag het toch wel mortlach?
marlies123
Heb ook ouders van 12 jaar verschil. M,n vader was dan 12 jr ouder als m,n moeder. Wij als kinderen hebben er nooit zoveel van gemerkt. Ze houden veel van elkaar en dat is mijns inziens belangrijker of dat je ongeveer dezelfde leeftijd bent. Toen m,n vader ouder werd en met ons op stap ging dachten de mensen wel vaak dat het onze opa was ipv onze vader, vonden we alleen maar grappig. Maar hij kan ook zelfs op z,n 68 ste m,n moeder nog helpen die een computercursus is begonnen! Maar aan de andere kant zie je wel eerder naarmate m,n vader ouder word de lichamelijke mankementen al komen en bij m,n moeder niet (al hoeft dit natuurlijk niet perse).

Succes