Leven op andere planeet

Ds. M. Pronk / 7 reacties

Vraag

Vandaag is er een marsverkenner geland op Mars om te bekijken of er sporen van leven zijn enzo. Is het vanuit bijbels perspectief mogelijk dat er leven is of is geweest op andere planeten of in andere sterrenstelsels?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Laat ik het antwoord eenvoudig houden. Ik heb geen nader onderzoek gedaan naar antwoorden die in het verleden op deze vraag gezocht of gegeven zijn. Ik geef slechts wat gedachten weer die in de afgelopen dagen bij het nadenken over je vraag bij mij opkwamen. Ik probeer zo dicht mogelijk bij Gods Woord te blijven.

De HEERE gaf ons Zijn Woord. De HEERE is een sprekend God. Zijn Woord is te schrift gesteld door mensenkinderen gedreven, geïnspireerd door de Heilige Geest. Zijn Woord is Godsopenbaring, heilsopenbaring. De Bijbel is geen natuurkundeboek, alhoewel we veel  over de natuur in de Bijbel  kunnen lezen. De Bijbel is geen geschiedenisboek, alhoewel het veel geschiedenissen verhaalt. De Bijbel is geen boek over land- en volkerenkunde, alhoewel we horen van veel landen en volken. De Bijbel is niet gegeven voor allerlei nieuwsgierige  vragen van ons.

De Bijbel verhaalt geschiedenis van heel bijzondere aard, heilsgeschiedenis. God komt in de geschiedenis van de mensheid in, een geschiedenis die Hijzelf leidt en bestuurt, met Zijn heil. Hij is de Schepper en de Herschepper. Wanneer Hij in deze wereld inkomt met Zijn heil, met Zijn verlossende liefde, wil dat zeggen dat deze wereld totaal verloren is. Hij verlost van de zonde, de dood en de satan. De wereld ligt immers in de greep van deze machten der duisternis.

Dat is niet altijd zo geweest. Integendeel. God is de Schepper van de wereld. In den beginne schiep God de hemel en de aarde. Hij schiep al het bestaande. Heel het heelal. Dat enorme heelal met de duizelingwekkend vele sterren en planeten. Dat moet alles een schittering van kleurenpracht en licht effecten geven. Uitstralende de heerlijkheid en grootheid van de Scheper die Zich vermaakt in Zijn eigen Schepping.

"Als ik Uw hemel aanzie, het werk Uwer vingeren, de maan en de sterren die Gij bereidt hebt, wat is de mens dat Gij zijner gedenkt", zegt de Psalmdichter in de achtste Psalm. De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk, zegt de dichter van Psalm 19.

De Schepper koos om zo te zeggen uit al die planeten de betrekkelijk kleine aarde uit. Tot de woonplaats van Zijn eer. Hij schiep in zes dagen deze aarde en versierde haar met leven. Door te spreken. Door het woord des HEEREN zijn de hemelen gemaakt en door de Geest Zijn monds al hun heir (Psalm 19,6). In deze goede en heerlijke schepping  zette de HEERE de mens neer. Heel de schepping diende de mens opdat de mens zijn God zou dienen. Het leven van de mens was naar God gericht om in Zijn gemeenschap te leven.

Door het ingeven van de satan en door moedwillige ongehoorzaamheid heeft de mens zich van zijn Schepper losgemaakt en is gekomen in de banden van de dood. De HEERE zoekt de gevallen mens  op en belooft hem Zijn Zoon. De Heere zondert Abraham en zijn nakomelingen af en richt met hen  Zijn verbond op. In Zijn belofte belooft Hij al Zijn heil in Christus. In de volheid des tijd heeft God Zijn Zoon uitgezonden. In Zijn dood en opstanding heeft de Heere Jezus de zaligheid verworven en geopenbaard. Hij vergadert Zijn kerk uit Jood en heiden om in dat heil te delen. Hij stuwt alles heen naar de grote dag van Zijn wederkomst ten oordeel. De bruidskerk zal dan eeuwig bij de Heere zijn op de nieuwe aarde. Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuw aarde en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden (Jes. 65:17).

Het is overduidelijk dat het in de Bijbel gaat over de aarde en haar bewoners. De Heere laat deze gevallen wereld niet los, maar laat zijn Zoon prediken en roept op tot geloof en bekering. Velen geloven niet en hebben niet anders dan deze aarde. Zonder God en zonder Christus en geen hoop hebbende. De Bijbel spreekt over hen die de aarde bewonen (Op. 17:2). Meer dan dit materiële hebben zij niet. Voor allen die Christus hebben leren kennen ontsluit zich de nieuwe aarde. En ik hoorde een grote stem uit de hemel zeggende: Ziet de tabernakel Gods is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen en zij zullen Zijn volk zijn (Op. 21:3).

Gods Woord richt zich geheel op de door God geschapen aarde. In deze, onze, wereld kwam de Zoon van God en klinkt de oproep tot geloof. God heeft deze wereld lief, Zijn geschapen wereld. Hij vernieuwt deze wereld zodat we op de nieuwe aarde eeuwig in blijdschap mogen leven.

Plaats je vraag naar leven, eventueel leven bijvoorbeeld op Mars, buitenaards leven in dit licht. Dan is deze vraag van geen enkel belang voor ons. Het zoeken naar leven op andere planeten wordt gesteld in het kader van de evolutiegedachte en staat ver af van het scheppingsgeloof.

De landing op Mars is een geweldige technische prestatie. De mens maakt naam. De Amerikaanse verkenner Curiosity is vanmorgen geland op de planeet Mars, zo vermeldt het RD van maandag 6 augustus. We lezen verder: De landing van de Curiosity was een technische tour de force die zijn weerga niet kent. Er moest in 7 minuten tijds afgeremd worden van  21.0000 kilometer per uur tot praktisch nul. Een landingsmodule plaatste met behulp van kabels de verkenner in een  krater op Mars. In november vorig jaar was het karretje gelanceerd. In 255 dagen heeft het een afstand afgelegd van  567 miljoen kilometer. Het karretje met veel apparatuur aan boord moet twee jaar lang van alles onderzoeken. Het is een rijdend scheikundig laboratorium. Ongeveer zo groot als een kleine auto. Men wil weten of ooit leven op Mars mogelijk is geweest. Is er water te vinden, waren er ooit planten en bloemen?

Menselijk leven is op de rode planeet niet mogelijk. De gemiddelde temperatuur is -33 graden Celsius. De temperatuur schommelt tussen -133 graden en +27 graden. Het project heeft ongeveer 1,6 miljard euro gekost. Je weet dat "Curiosity" zoveel als weetgierigheid of ook wel merkwaardigheid betekent.

In een artikel van het RD van woensdag 8 augustus wordt gesteld dat de vraag of gelovigen op zoek mogen gaan naar  leven buiten de aarde niet alleen christenen maar ook joden bezighoudt. Verwezen wordt naar een artikel van de hand van David Lev op een orthodox-joodse website.  Volgens Lev wordt in de Thora het menselijk leven alleen verbonden met de planeet aarde. Tegelijk wordt God wel beleden als de Schepper van de hemel en de aarde. Er zijn joodse uitleggers die menen dat er in de Bijbel verwijzingen te vinden zijn die zouden kunnen duiden op leven op andere planeten. De bekendste plaats is Richteren 5:23 in het lied van Debora. We lezen daar: "Vloekt Meroz, zegt de Engel des HEEREN, vloekt haar inwoners gedurig." Joodse uitleggers menen dat we moeten denken aan een planeet of ster. In vers 20 lezen we dat de sterren uit haar loopplaatsen streden tegen Sisera. Volgens de bekende Rebbe Schneerson schrijft de Bijbel over de mogelijkheid van leven buiten de aarde. Maar dat leven kan niet hetzelfde niveau van intelligentie hebben als dat van de mensheid. Was dat wel zo, dan zou God ook hun de Thora gegeven hebben als levensgids.

Laten we teksten in Richteren 5 wat nader bezien. De verklaring blijkt vrij eenvoudig. De strijd ging tegen de Kanaänitische koning Jabin en zijn krijgsoverste Sisera. De strijd werd geleverd in de vlakte  van Jizreël. Ander Kanaänitische koningen hadden zich bij het leger van Sisera gevoegd. Deze coalitie was zeker van haar overwinning. Zij zagen het gewin van zilver al voor ogen (vers 19). Maar wat geschiedt? Er breekt een geweldig noodweer los. Heel de hemel is bewogen. Het water van de Kison stijgt en stijgt en vaagt de strijdwagens weg (vers 21). De legers worden verpletterd. De Heere greep in. Debora zingt ervan. Ook droop de hemel, ook dropen de wolken van water (vers 4). Zo ervoeren de Israëlieten dit ingrijpen van de Heere. Op dichterlijke wijze bezingt Debora dit als zij zegt: Van de hemel streden zij, de sterren uit haar loopplaatsen streden tegen Sisera (vers 20).

En als zij in vers 23 de vloek over Meroz en haar inwoners uitspreekt valt te denken aan een plaats met de naam Meroz. Zij streden niet mee met de Israëlieten, terwijl dit wel hun dure roeping was. Was de stad misschien teveel gekanaäniseerd. Of er heerste een onverschilligheid ten aanzien van het voortbestaan van Israël? Er wordt in het lied van Debora niet gewaagd van buitenaards leven.

Zo ver ik kan beoordelen biedt de Bijbel geen ruimte om te denken aan buitenaards leven. De Heere openbaarde Zijn evangelie in deze onze wereld. Het kruis stond op deze aarde. Eens zal zich ten volle Gods koninkrijk zich openbaren op deze vernieuwde aarde. Nieuwe hemelen en een nieuwe aarde. Er is één Christus, één Heere, één kerk, één geloof, één hoop, één Geest. Leven jij en ik uit die ene Christus in het levende geloof? Dat is de zaak.

Ds. M. Pronk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    KralingseVeer
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Pronk is 19 juni 2016 overleden.
    Beluister hier de rouwdienst.

    Website: www.uithetoverjordaanse.nl

Tags in dit artikel:

aardeheelal
7 reacties
QuadCoreInside
Ach, die hele zoektocht is hoe dan ook zinloos. Ik geloof ook niet in buitenaards leven, maar stel dat ze wat zouden vinden, wat dan? Joepie, er heeft een plant gegroeid op Mars..gaaap.

Ik denk alleen maar aan die vele miljarden euro's die hier de lucht in geschoten worden. Daar kunnen zoveel betere dingen mee gedaan worden. Voedsel voor de arme kindertjes in Afrika bijvoorbeeld.

Dan heb ik het trouwens ook over die decadente olieboeren in het Midden-Oosten, die geen cent aan ontwikkelingshulp geven terwijl aan de andere kant van de Rode Zee een half continent ligt te verhongeren, maar dat is off-topic.
QuadCoreInside
Voor de duidelijkheid: ik heb dus niets tegen ruimtevaart op zichzelf (Tefal-pan, accuboor, thermo-sokken, Tom-Tommetje).
QuadCoreInside
Huh, waarom is de bijdrage van Mortlach verwijderd? Jammer.
mortlach
Inderdaad. Doe je eens je best het netjes te verwoorden...
jsml
Een verloren missie, dat zoeken naar buitenaards leven...
Er even van uitgaand dat er inderdaad buitenaards leven bestaat: Als die buitenaardse wezens dommer zijn dan ons hoef ik er niets mee te maken te hebben, als ze slimmer zijn dan ons dan vinden zij ons wel.... :P

FF serieus: Stel dat God ergens buiten onze aarde ook leven heeft geschapen, zou Hij het dan aan ons verplicht zijn geweest om ons dat te melden?????
QuadCoreInside
@jsml: ah, jij hebt Theo Maassen ook gezien :-P

Ik geloof, zoals eerder gezegd, ook niet in buitenaards leven, maar ik kreeg vanmiddag nog wel een aardige gedachte:

Met wat ds Pronk zegt over dat Christus alleen naar de aarde is gekomen om voor zondaren te lijden, ben ik het uiteraard volledig eens. Daarom hoeven we buiten de aarde geen intelligent leven te verwachten.
Echter Christus is niet voor de planten en dieren gekomen. In dat licht zou het best acceptabel zijn als Curiosity sporen van planten of micro-organismen of iets dergelijks zou vinden.
Sabine
Wat in het licht van deze discussie heel aardig is om eens te lezen: de serie van C. Lewis: Ver van de zwijgende planeet, niet lang geleden opnieuw vertaald als Malacandra. En evt. de andere 2 boeken uit deze serie. Een soort christelijke sience fiction.
Wat ik mooi vond: Wij kunnen er werkelijk niets over zeggen. Het heelal is zo groot. God is nog veel groter. Hij zou in een ander sterrenstelsel ook een 'soort' aarde geschapen kunnen hebben. Dat maakt voor deze aarde allemaal niet uit... Misschien daar zonder zondeval... Zonder dat er een offer van Zijn Zoon nodig was...
Natuurlijk weten we het niet. Maar:
Denk niet te klein van God!