Preek niet kunnen navertellen

drs. W.H. Hoorn / 1 reactie

Vraag

Ik ben een vrouw van in de 50 jaar. Heb een gezin met kinderen en kleinkinderen. Ik ga vaak twee keer per zondag naar de kerk. Alleen... ik begrijp er niets van. Ik kan ook nooit een preek navertellen. De volgende dag weet ik het al niet meer. Dit is trouwens niet alleen met de preken. Ik heb het ook met gesprekken en boeken lezen enz. Ik kan niets navertellen. Ook weet ik weinig van en uit de Bijbel. Ik probeer steeds om het goede te zoeken door er in te lezen, ook stichtelijke boeken, maar ik begrijp het echt niet.

Maar nu mijn vraag, wat kan ik hier mee? Ik kan dit probleem ook met niemand bespreken want ik schaam me hiervoor. Ik bid elke dag dat de Heere mij het geloof wil schenken.

Antwoord

Beste mevrouw,

Het kan niet uit uw vraag worden opgemaakt of dit iets van de laatste tijd is, of dat u hier altijd al last van hebt gehad. Wanneer dit iets van de laatste tijd is, dus als u vroeger geen last had van zo’n geheugenzwakte, adviseer ik u met klem om zo snel mogelijk contact op te nemen met een arts!

Als dit echter altijd al zo met u is geweest (en ik hoop van harte dat dit laatste het geval is) mag ik u zeggen, dat de Heere hier ook van op de hoogte is. En dat Hij, veel beter dan wij het zelf ooit zouden kunnen weten, van ons weet dat wij onvolmaakt zijn. Wat Hij ons daarentegen vergunt is dat wij onze tekortkomingen en gebreken altijd in geloof aan Hem mogen en kunnen voorleggen. En dat wij er, vanuit ditzelfde geloof, ook volledig op kunnen en mogen vertrouwen, dat Hij deze gebreken en tekortkomingen van ons wil verzoenen en op een perfecte manier wil aanvullen. Hoe meer wij vanuit Zijn Woord aan onszelf worden ontdekt, hoe meer wij zullen merken in onszelf tekort te schieten. En in alles van Hem en Zijn genade en liefdevolle ontferming afhankelijk te zijn. En hoe meer u zich daarvan bewust bent, hoe meer u Hem lief zult krijgen. En ook, hoe meer u uzelf dan kunt accepteren zoals u bent. Want door deze liefde tot de Heere krijgen wij innerlijke rust.

Tenslotte een praktisch advies: Misschien zou het geen slecht idee zijn als u pen papier mee neemt naar de kerk, of wanneer u, zoals dat nu het geval is, thuis luistert. En u dan het Bijbelgedeelte waaruit gepreek wordt, en de eventuele punten van de preek, even opschrijft. En dan de Bijbel na afloop nog eens na leest. Want dan weet u ten minste waar het ook alweer over ging. Er zijn veel meer mensen die dat doen. Dus daar staat u zeker niet alleen in. En u hoeft zich daar ook zeker niet voor te schamen.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

1 reactie
tulp
Wat ik me afvraag bij je vraag is of je werkelijk niet begrijpt wat je leest/ hoort? Is het te ingewikkeld als in: onbegrijpelijk lange zinnen, moeilijke woorden? Of snap je op het moment zelf wel wat je hoort/leest maar is het zo dat je het niet kunt onthouden?
Als het laatste het geval is, geeft het je misschien lucht om te bedenken dat je hoofd mogelijk te vol zit. Het past er gewoon niet meer bij.
Bovendien kan ik me voorstellen dat er inmiddels veel druk op staat doordat je het jezelf kwalijk neemt. Alleen die druk al neemt een hoop ruimte in je hoofd in waardoor het lastiger wordt om te onthouden.
Misschien kan het je helpen om er wat ontspannener mee om te gaan: dan onthoud je het toch niet?! Daar vergaat de wereld niet van hoor. Probeer het ‘moeten’ een beetje los te laten.